• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 اسفند 1396
کد مطلب : 7787
+
-

طب اسلامی نداریم، تنها طب سنتی داریم

طب اسلامی و واژه‌های معادلی مانند طب شیعه، طب اهل‌بیت و طب معصومین(ع) و... ازجمله موضوعاتی است که این روزها توسط برخی افراد با ادعای درمان بیماری‌های لاعلاج و صعب‌العلاج و البته با استفاده از روایاتی منسوب به معصومین(ع) نقل محفل بسیاری از فضاهای عمومی شده است؛ واژه‌هایی که حتی در کتب اطبای مسلمان قرون گذشته هم هرگز به‌کار نرفته است. وزیر بهداشت در واکنش به این قضیه روز گذشته گفت: طب ایرانی مکمل طب مدرن است و روحانیت نیز خود اعلام کرده است که چیزی به نام طب اسلامی نداریم. تنها طب سنتی داریم که در ایران همان طب ایرانی است و خوشبختانه این روزها رو به گسترش است.

سیدحسن  قاضی زاده هاشمی در این‌باره چنین توضیح داده و می‌گوید: برخی به‌دنبال خط‌کشی میان طب مدرن و طب اسلامی نباشند و دستاوردهای بشری را تخطئه نکنند. نه دین به ما این اجازه را می‌دهد نه مراجع موافق آن هستند و نه با عقل در قرن بیست و یکم همخوانی دارد. بنابراین آنچه برخی به‌عنوان طب اسلامی معرفی می‌کنند، بخشی از آن سوءاستفاده‌هایی از توصیه‌هایی است که ائمه اطهار(ع) داشته‌اند، اما خیلی مهم است که در چه سنی و برای چه فردی و در چه شرایطی می‌توان از آن بهره برد.

به گزارش مهر، وزیر بهداشت افزود: حداقل دراین بخش از دین سوءاستفاده نکنند. اگرکسی به‌دلیل اینکه فردی که در لباس روحانیت یا غیراز لباس روحانیت به‌عنوان طب اسلامی او را مداوا کرده است و معالجه نشده یا از دنیا رفته و یا عارضه‌ای بر او تحمیل شده، آن را به‌حساب اسلام نگذارد. اسلام این روزها به اندازه کافی مظلوم است، لااقل در این حوزه به مظلومیت آن اضافه نکنیم.طب ایرانی میراثی گرانقدر است و همه به‌دنبال توسعه آن هستیم. البته حدود ۱۵۰ سالی مغفول مانده بود و امروز که به آن توجه می‌کنیم برخی به‌دنبال تخطئه هستند. خوشبختانه جامعه خودش هوشیار است و می‌فهمد و از مزایای طب ایرانی بهره‌مند است و در کنار آن از طب مدرن نیز استفاده می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید