• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 اسفند 1396
کد مطلب : 7791
+
-

راهکارهای افزایش امید واکاوی می‌شود

مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات صبح دیروز در نشست خبری «همایش ملی امید اجتماعی» گفت: در پژوهش‌های مؤسسه رحمان مشخص شد آسیب‌های اجتماعی رو به افزایش و فراگیری هستند.در گزارش‌های ملی دهه‌های گذشته هم بر این مسئله تأکید شده که آسیب‌های اجتماعی درحال کاهش است و پیوندهای اجتماعی به سمت کاهش قرار دارد.

در تحقیقات جهانی هم رتبه ایران مناسب نیست به‌طوری‌که در تحقیقی که در سال۲۰۱۷ درباره رضایت ملی منتشر شد رتبه ایران از ۱۴۹کشور در رتبه۱۱۷ بود. معین با بیان اینکه علل این مسائل در همایش امید اجتماعی بررسی می‌شود، تصریح کرد: دراین همایش تلاش می‌کنیم راهکارهای افزایش امید اجتماعی بررسی و واکاوی شوند؛ هرچند به‌نظر می‌رسد بی‌اعتمادی، فقر و تبعیض باشد که در همه عرصه‌هاست و فقط در عرصه سیاسی نیست.

البته این مسائل با یکدیگر پیوسته هستند و موجب یک سیکل معیوب می‌شوند و انسجام اجتماعی و اعتماد را کاهش داده و در نهایت ناامیدی را ایجاد می‌کنند که می‌تواند امنیت ملی را هم تهدید کند. وی افزود: ما تلاش می‌کنیم راهکارها و راهبردهایی را در این‌باره پیدا کنیم که با عزم همگانی و تغییر نگرش امیدوار هستیم وارد مرحله امیدوارکننده‌ای شویم.

معین در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف، آیا می‌توان از گسترش ناامیدی در جامعه سخن گفت؟ آیا می‌توان جامعه مدنی در ایران را به‌خاطر عدم‌اقناع‌‌سازی‌ مردم ضعیف دانست؟ خاطرنشان کرد: اعتراضات ایجاد شده اخیر یک‌شبه ایجاد نشدند بلکه یک فرایند طولانی است که الان خودش را نشان می‌دهد.

علت‌العلل آن هم احساس بی‌عدالتی و تبعیض است که یک چرخه معیوب از فقر، تبعیض، بی‌عدالتی، بی‌اعتمادی و سوءظن را ایجاد می‌کند و می‌تواند مشکلاتی نظیر بی‌تفاوتی و بی‌مسئولیتی و کاهش و نزول پیوندهای اجتماعی را ایجاد کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید