• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77847
+
-

از سه‌شنبه‌های بدون خودرو تا تحقق رؤیای باغ گیاه‌شناسی در تهران

یادداشت
از سه‌شنبه‌های بدون خودرو تا تحقق رؤیای باغ گیاه‌شناسی در تهران

حسین‌آخانی/استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران

چندین آرزوی بزرگ در راستای شهر سبز داشتیم که یکی از آنها اصلاح و گسترش حمل‌ونقل عمومی و فراهم کردن امکان دوچرخه‌سواری در تهران بود. با آمدن آقای حناچی به شهرداری تهران و همراهی ایشان با دوچرخه‌سواری، یک قدم مهم برداشته شد و تابوی دوچرخه‌سواری در تهران شکست.
آرزوی بومی‌سازی فضای سبز و ایجاد باغ گیاه‌شناسی در مجاورت ‌مهم‌ترین دانشگاه مادر کشور نیز از سال‌های دور وجود داشت. تا زمانی که باغ گیاه‌شناسی تهران ایجاد نشود، آموزش شهروندی در راستای توسعه پایدار موفق نخواهد بود، آموزش و پژوهش‌های گیاه‌شناسی در کشور نیز ابتر می‌ماند و دانشگاه‌ها در بهترین حالت محققانی برای کار در سایر کشورها تربیت می‌کنند!
با روی کار آمدن شورای شهر جدید در طرح ۵ گام به سوی شهر سبز، درخواست تبدیل پارک لاله به باغ گیاه‌شناسی به مدیریت شهری و شهرداری تهران ارائه شد و 10هزار نفر نیز پای این درخواست را امضا کردند. طرح اولیه نیز از سوی دانشگاه تهران به دفتر شهردار ارسال شده است. 
نگارنده پیش از سفر شهردار تهران به برلین با او تماس گرفت و خواهش کرد از باغ گیاه‌شناسی برلین نیز دیدار کنند که خوشبختانه با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان و در آخرین ساعات حضور آقای حناچی در برلین این دیدار ممکن شد و شهردار تهران به‌مدت 2ساعت از هرباریوم، گلخانه‌ها و فضای آزاد دومین باغ گیاه‌شناسی دنیا با 22هزار گونه زنده گیاهی بازدید کرد. 
قدمت تاسیس باغ گیاه‌شناسی برلین به سال1679 میلادی می‌رسد و در سال1910 یعنی 109سال پیش نیز به‌صورت امروزی ساخته شد و امروز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تحقیقاتی جهان شناخته می‌شود. گلخانه ویکتوریا، گلخانه حاره‌ای، گلخانه کاکتوس‌ها و سرخس‌ها و غیره هرکدام دنیایی هستند که بیننده ‌را مسحور  می‌کند. 
2دهه است که تلاش می‌شود نیاز به ایجاد باغ گیاه‌شناسی به مسئولان تفهیم شود. اکنون جای این پرسش است که  آیا زمان آن نرسیده شهر تهران نیز دارای باغ موزه گیاه‌شناسی در مجاورت بزرگ‌ترین دانشگاه پایتخت شود؟چرا شهری که سالانه هزار میلیارد تومان در آن هزینه چمن‌کاری و ساخت پارک می‌شود، هنوز نتوانسته است  باغ گیاه‌شناسی داشته باشد‌؟ انتخاب اکنون با شهرداری است که آیا تهران نیز همچون برلین می‌تواند دارای باغ گیاه‌شناسی شود تا ساکنان تهران نیز از مدیران گذشته خود همانگونه که مردم برلین با مشاهده باغ گیاه‌شناسی‌ خود از گذشتگان یاد می‌کنند سخن بگویند.

این خبر را به اشتراک بگذارید