• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77773
+
-

80 جان‌باخته در تصادفات جاده‌ای طی 4 ماه

آمار فوتی‌های تصادفات استان 4ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 6/12 درصد افزایش داشته است

نمای نزدیک
80 جان‌باخته در تصادفات جاده‌ای طی 4 ماه

سوانح رانندگی از بزرگ‌ترین مشکلات سلامت عمومی است و این تصادفات همچنان مهم‌ترین عامل مرگ و میر در کشور به حساب می‌آیند. آمار منتشرشده توسط سازمان بهداشت جهانی درباره آمار تصادفات جاده‌ای نشان می‌دهد هنوز ایران جزو کشورهای منطقه قرمز خطرناک در رانندگی جاده است و رتبه پنجم در مرگ و میر تصادفات جاده‌ای را دارد.

به گزارش مهر، میانگین جهانی کشته‌شدگان جاده‌ای به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته با فراوانی ۳۴/۱ درصد است. بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۱۲ هزار نفر از ابتدای فروردین ۹۷ تا پایان آبان‌ماه همان سال، بر اثر حوادث رانندگی در ایران جان خود را از دست داده‌اند و طبق گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، در طول 8ماه سال گذشته، ۱۲ هزار و ۲۶۱ نفر به دلیل تصادفات رانندگی در جاده‌های ایران جان باخته‌اند که در میان کشته‌شدگان، 9۵۸۷نفر مرد و 2۶۴۷ نفر زن بوده‌اند.

در ایران، حوادث رانندگی پس از آلودگی هوا بیشترین قربانیان را می‌گیرد و حوادث ترافیکی نه‌تنها باعث مرگ زودرس تعداد زیادی از افراد جامعه می‌شود، بلکه تعداد زیادی را نیز دچار معلولیت و ناتوانی می‌کند.


جاده‌های سخت‌گذر استان

در این میان، کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب، یکی از استان‌های سخت‌گذر کشور است که به داشتن جاده‌های سخت و کوهستانی شهره است و این امر سبب شده که ایمنی جاده‌ها نیز در این استان کم باشد. کهگیلویه و بویراحمد دارای ۷۹ گردنه با 2۸۴۶ کیلومتر جاده و ۶۶ نقطه به طول ۳۲۷ کیلومتر محور برف‌گیر است.

این استان حدود 6 هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، 1238 کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز راه روستایی است. سرزمینی با توپوگرافی کوهستانی که در قلب زاگرس و در کنار استان‌های اصفهان، فارس، خوزستان و چهارمحال و بختیاری قرار گرفته و این استان در مساحت ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر بیش از ۷۰۰ هزار جمعیت را در مرکز استان تا دورافتاده‌ترین نقاط پوشش می‌دهد.

 این استان با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، 8 شهرستان، ۱۷ بخش و 1670 روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران، بر اساس سال‌نامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال ۹۶ رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است.


۴۰ گردنه خطرناک و نقطه حادثه‌خیز 

این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان‌های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است که بیش از ۴۰ گردنه خطرناک و حدود 1500 کیلومتر نقاط حادثه‌خیز دارد و بر اساس برآوردها، هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود 2 تا 3 برابر استان‌های کویری است. از مجموع حدود 6 هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از 4 هزار کیلومتر آن راه‌های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن خاکی و شوسه است.

تصادفات جاده‌ای در کشور به واسطه ایمن نبودن بسیاری از خودروها و توان خرید پایین مردم برای خودروهای ایمن، جاده‌های پرحادثه، نبود یا کمبود علائم و نشانه‌ها در جاده و اشتباهات انسانی به واسطه خستگی یا سرعت و سبقت غیرمجاز سبب شده تصادفات هر روز جان بسیاری را در کشور بگیرد و این علامت هشداری است که لزوم برنامه‌‌ریزی و توجه بیشتر را طلب می‌کند تا شاید جاده‌ها، خودروها و سفرها ایمن‌تر شوند.


آماری از جانباختگان در جاده‌ها

 به گفته مدیر کل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد، در 4‌ماه سال جاری، ۸۰ نفر بر اثر تصادفات در استان جان خود را از دست داده‌اند.

«کامروز امینی» این تعداد را شامل ۲۲ زن و ۵۸ مرد عنوان می‌کند و می‌گوید: از این تعداد ۳۴ فوتی در بویراحمد، ۱۵ فوتی در گچساران، ۱۱ فوتی در دنا، ۹ فوتی در چرام، ۶ فوتی در کهگیلویه، 2 فوتی در لنده، 2 فوتی در بهمئی و یک فوتی نیز در باشت به ثبت رسیده است. وی یادآور می‌شود که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 6/12 درصد افزایش داشته است.


افزایش تلفات

سرپرست اورژانس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز از افزایش آمار کشته‌شدگان تصادفات در استان در مردادماه خبر می‌دهد و می‌گوید: آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در مردادماه ۹۸ نسبت به تیرماه ۲۲ درصد افزایش یافته است. «حسن جلیل» می‌افزاید: میزان مأموریت‌های تصادفی در این ماه نیز نسبت به تیرماه 3 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان این‌که در مردادماه سال جاری 1345مصدوم تصادفی ثبت شده است می‌گوید: این میزان نسبت به تعداد مصدومان تصادفی مرداد ۹۷ افزایش ۱۵ درصدی نشان می‌دهد، در حالی که نسبت به تیرماه ۹۸ تعداد مصدومان ثبت‌شده افزایش 2 درصدی داشته است. جلیل میزان کشته‌شدگان در تصادف در مرداد ۹۷ را ۱۱ نفر عنوان می‌کند و می‌افزاید: این آمار نسبت به مدت مشابه افزایش داشته و نسبت به تیرماه سال جاری نیز افزایش ۲۲ درصدی ثبت شده است.

وی یادآور می‌شود: در مرداد ۹۸ مصدومان ناشی از تصادفات شهری ۶۲۳ مورد، میانگین آمار اولیه در شهر 7 مورد است و این در حالی است که مصدومان شهری نسبت به مرداد ۹۷ افزایش ۱۱ درصدی و نسبت به تیرماه ۹۸ افزایش 6 درصدی نشان می‌دهد. جلیل می‌افزاید: آمار ثبت‌شده مصدومان تصادفات جاده‌ای از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۲۲ مورد و میانگین اولیه 3/13 است که نسبت به مرداد ۹۷ افزایش ۱۸ درصدی داشته است.

بر اساس گزارش‌ها، فوریت‌های پزشکی استان در 3 ماه اول سال ۹۸ در شهرستان‌های گچساران و باشت ۴۱۰ فقره تصادف با ۶۳۴ مصدوم به وقوع پیوسته است.

«جلال پوران‌فرد» رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد کل تصادفات رخ‌داده در شهرستان‌های گچساران و باشت در سال ۹۷ را 1358 فقره عنوان می‌کند. وی می‌افزاید: این تعداد تصادف 2۱۱۱ مصدوم بر جای گذاشت که از این تعداد تصادف ۷۶۶ فقره در حوزه درون‌شهری بوده که 1142 مصدوم بر جای گذاشته است. پوران‌فرد می‌گوید: ۳۹۹ فقره تصادف در حوزه برون‌شهری و جاده‌ای استان رخ داده و ۶۸۲ مصدوم نیز بر جای گذاشته است. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید