سکوت پیمانکار مترو اهواز شکست
پیمانکار پروژه: در صورت تامین منابع مالی، آمادگی داریم پروژه قطار شهری اهواز را به اتمام برسانیم
هفته گذشته استاندار خوزستان و شهردار اهواز تاکید کردند که پیمانکار قطار شهری اهواز به نام «کیسون»، به دلیل تاخیر 14 ساله در اجرای این پروژه، خلع ید میشود و کار اجرای پروژه با پیمانکار دیگری ادامه خواهد یافت. اما رئیس هیاتمدیره شرکت کیسون در گفتوگویی تازه گفته است که فسخ قرارداد و خلع ید در ورشکستگی شرکت کیسون تاثیرگذار است، اما مفاد قرارداد به گونهای است که به راحتی قابل فسخ نیست.
«محمدرضا انصاری» در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه این شرکت در پروژه قطار شهری اهواز هزار میلیارد تومان ضرر دیده است، گفت: در 2 هفته اخیر صحبتهایی درباره خلع ید پیمانکار از سوی استاندار خوزستان و شهردار اهواز مطرح شده است که انتظار چنین صحبتهایی را نداشتیم.
وی افزود: در طول این سالها کارفرما (شهرداری اهواز) مشکل مالی داشت، اما شرکت کیسون به تامین منابع مالی پروژه قطار شهری اهواز کمک کرد و آن را پیش برد. انصاری اظهار کرد: ما بیش از هزار میلیارد تومان از بانکها وام گرفتیم و در این پروژه هزینه کردیم.
امروز شاید تفکر حاکم بر مسئولان این است که پرداخت هزار میلیارد تومانِ شرکت کیسون با خلع ید عقب بیفتد و بخواهند پیمانکار دیگری پای کار بیاورند و پیمانکار جدید هم هزار میلیارد تومان هزینه کند و با این روش - حتی اگر به پیمانکاران بدهکار شوند - پروژه را اجرا کنند. اما روال اجرای دیگر پروژههای قطار شهری کشور اینطور نیست. وی با اشاره به بدهی شرکت کیسون به بانکها گفت: ما به دلیل گرفتن وام از بانکها معوقه داریم و بانکها میخواهند داراییهای شرکت کیسون را مصادره کنند.
از تامین مالی خبری نیست
انصاری بیان کرد: برای تکمیل پروژه قطار شهری اهواز تقریبا 11 هزار میلیارد تومان نیاز است در حالی که ماهانه 3 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق میشود و در این صورت تکمیل پروژه 250 سال زمان نیاز دارد. وی گفت: ماهانه باید 150 میلیارد تومان تامین شود تا پروژه قطار شهری اهواز طبق زمانبندی 4 ساله پیش برود، اما به طور متوسط ماهانه فقط 3 میلیارد تومان از دولت به این پروژه تزریق میشود.
رئیس هیاتمدیره شرکت کیسون ادامه داد: در طول این سالها شهرداری اهواز مطلقا نتوانست اعتباری تامین کند. در اجرای این پروژه، در برخی ماهها که پروژه فعال بود، به طور متوسط 10 میلیارد تومان هزینه کردیم در حالی که تنها 3 میلیارد تومان گرفتیم.
فقط کیسون را مقصر میدانند
رئیس هیاتمدیره شرکت کیسون با بیان اینکه شرکت کیسون بیش از تعهدات خود کار کرده است، گفت: تعهد شرکت کیسون نخست دریافت اعتبار و سپس اجرای پروژه بوده است. علیرغم اینکه پول کافی در اختیار ما قرار نگرفت، کار کردیم و در واقع 30 درصد پیشرفت فیزیکی پروژه با اعتبار شرکت کیسون پیش رفته است.
وی افزود: حالا که شهرداری اهواز نتوانسته است مشکل تامین مالی را حل کند، ترجیح میدهند کاسه و کوزه را سر پیمانکار بشکنند. انصاری بیان کرد: از نظر قانونی هیچ پیمانکاری در کشور سرمایهگذاری نمیکند و تعهد ما در پروژه تنها آوردن فاینانسور بود که به تعهد خود عمل کردیم. شهرداری باید از دولت و منابع مالی خودش اعتبار را تامین کند تا ما کار کنیم.
وی گفت: تعهد شرکت کیسون برای معرفی فاینانسور محقق شده، اما کارفرما نتوانسته است پول را از طریق اعتبار اسنادی وصول کند. همچنین بانک سازمان قطار شهری اهواز باید اعتبارات اسنادی را فراهم میکرد که متاسفانه بانکهای ایرانی ضمانت شهرداری اهواز را نپذیرفتند و این کار بیشتر از 2 سال زمان برد.
خلع ید به جای کمک
انصاری اظهار کرد: طلب شرکت کیسون از شهرداری اهواز بیش از هزار میلیارد تومان است، ولی ما ادعای مبلغ نداریم و در طول این سالها خواسته ما بررسی این موضوع بوده است. وی افزود: این موضوع در شورای عالی فنی در حال رسیدگی است که تا چند ماه آینده نتیجه مشخص میشود. پیش از این نیز موارد طلب شرکت کیسون توسط شورای عالی فنی تایید شده بود که اسناد آن موجود است.
رئیس هیاتمدیره شرکت کیسون در خصوص عدم پرداخت حقوق کارگران گفت: به دلیل اینکه نتوانستیم بیش از این از بانکها منابع مالی دریافت کنیم، گرفتار تاخیر پرداخت حقوق شدیم. شرکت کیسون در کشور 26 پروژه فعال دارد که همه این پروژهها گرفتار پروژه قطار شهری اهواز شدهاند. اما اینجا به جای اینکه از پیمانکاری که کمکشان کرده است، تشکرکنند به فکر خلع ید آن افتادهاند.
فقط 150 نفر نیرو داریم
رئیس هیاتمدیره شرکت کیسون گفت: شرکت کیسون در اهواز 2 هزار نفر نیرو داشت، اما به تدریج - به دلیل اینکه کارفرما در تامین مالی ناتوان شد - در پرداخت حقوق دچار مشکل شدیم. اکنون تنها حدود 150 نفر نیرو داریم که بیشتر آنها نیروی حراست هستند.
انصاری اظهار کرد: بین پروژههای قطار شهری کشور، اهواز بیش از همه شهرها مستحق تامین منابع مالی برای تکمیل مترو است، اما کمترین بودجه در سال به آن اختصاص مییابد. وی ادامه داد: در حالی که اکنون برای پروژههای قطار شهری تهران، مشهد و شیراز تامین اعتبار میشود، در اهواز شاهد مشکل هستیم و به جای اینکه مسئولان پیگیر تامین منابع مالی باشند، با پیمانکار دعوا میکنند.
آمادگی ادامه پروژه در صورت تامین مالی
انصاری بیان کرد: در صورت خلع ید شرکت کیسون، پیمانکار جدید با قراردادی با مبلغ بیشتر و 2 برابر قرارداد قبلی پروژه را اجرا خواهد کرد. وی افزود: در صورت تامین منابع مالی، شرکت کیسون آمادگی دارد پروژه قطار شهری اهواز را به اتمام برساند. اکنون همه تجهیزات لازم و نیروی فنی برای تکمیل این پروژه در مدت 4 سال وجود دارد.
رئیس هیاتمدیره شرکت کیسون گفت: شرکت کیسون با اجرای 120 پروژه داخلی و خارجی و دریافت بیش از 50 لوح سرعت و کیفیت برای اجرای پروژهها، بزرگترین شرکت پیمانکاری بخش خصوصی کشور است. وی با اشاره به صحبتهای مطرح شده مبنی بر اینکه شرکت کیسون توان و اراده ادامه اجرای پروژه را ندارد، اظهار کرد: وجود تجهیزات شرکت کیسون برای اجرای پروژه نشان از اراده این شرکت دارد، اما مساله تامین اعتبار است.
اجرای پروژه از طریق تهاتر
رئیس هیاتمدیره شرکت کیسون گفت: پروژه قطار شهری اهواز از طریق تهاتر املاک شهرداری، تامین اعتبار از سوی دولت و سرمایهگذاری قابل تکمیل شدن است. از سالها پیش به شهرداری اعلام کردیم که سهم 50 درصدی خودشان را به ما ملک بدهند، اما این امر هیچوقت محقق نشد.
انصاری ادامه داد: شهرداری ملک دارد و میتواند 50 درصد را از طریق تهاتر و 50 درصد دیگر را مانند دیگر شهرها از طریق دولت تامین کند. به طور مثال، مشهد در 2 سال گذشته 3 برابر اعتباری که در مدت 10 سال از دولت برای پروژه قطار شهری اهواز گرفته شده، اعتبار دریافت کرده است. وی با اشاره به اینکه شهرداری اهواز باید منابع دولتی بگیرد، بیان کرد: اهواز شهر مستعدی است و شهرداری میتواند از طریق جذب سرمایهگذار درآمد کسب کند و همچنین میشود از طریق تهاتر املاک، پروژه را 4 ساله اجرا کرد.
مواضع شهرداری اهواز به دلیل ناآگاهی است
رئیس هیاتمدیره شرکت کیسون اظهار کرد: مواضع شهرداری اهواز به دلیل ناآگاهی است. شهرداری اهواز به جای این کار میتواند 2 نامه به مقامات عالی کشور ارسال کند و با پیگیری از آنها اعتبار بگیرد. اما اکنون عقلهایشان را روی هم گذاشتهاند که اگر هزار میلیارد تومان کیسون را پرداخت نکنند، جلو میافتند در صورتی که بالاخره حکم قانونی میگیریم و طلب ما روشن میشود و پیگیر آن هستیم.
وی با بیان اینکه کیسون با هزار میلیارد تومان بانکی هم دیگر نمیتواند زندگی کند، افزود: تنها پول کار انجامشده را خواستیم که آن را هم به ما پرداخت نکردند. انصاری گفت: تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان ضرر کردهایم، اما به دلیل اینکه شرکت بزرگی هستیم کارمان به ورشکستگی نرسیده است. اما فسخ قرارداد و خلع ید در ورشکستی شرکت کیسون تاثیرگذار است.
وی بیان کرد: مفاد قرارداد به گونهای است که به راحتی قابل فسخ نیست. با این شرایط من که مدیر فنی هستم و باید پیگیر کارهای اجرایی باشم، باید مسائل خلع ید آقایان را حل کنم و مجبورم این کار را انجام بدهم. رئیس هیاتمدیره شرکت کیسون با اشاره به لزوم بازبینی شهردار اهواز و برخی مسئولان مرتبط در اظهاراتشان در خصوص خلع ید این شرکت از پروژه مترو اهواز گفت: اطلاعات این مدیران از گذشته پروژه قطار شهری این شهر کافی نیست در غیر این صورت این مواضع را اختیار نمیکردند.