• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 6 اسفند 1396
کد مطلب : 7744
+
-

طرح جدید لندن برای مقابله با آلودگی هوا

تمام درآمد حاصل از این طرح برای کمک به حفظ ناوگان حمل‌ونقل و کاهش آلودگی هوا هزینه خواهد شد.

طرح جدید لندن برای مقابله با آلودگی هوا

در روزهایی که تهران منتظر اجرای طرح جدیدی برای ساماندهی ترافیک و آلودگی هواست، خبر رسیده که طرح نخستین منطقه فوق کم‌انتشار(ULEZ) برای مقابله با آلودگی هوا نیز از آوریل 2019 در مرکز لندن عملیاتی خواهد شد. پیش از این در سال2009 طرح منطقه کم‌انتشار در این شهر به اجرا در آمده بود و هر چند سال یک‌بار، تلاش می‌شود با طرحی جدید شهروندان به ترافیک و آلودگی هوای کمتر دعوت شوند.

 شهرداری لندن طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده که به‌تازگی تعرفه جدیدی برای عوارضی که اهالی لندن بابت ورود به منطقه کم‌انتشار پرداخت می‌کنند، وضع شده است. طبق این اقدام، به‌منظور پیشگیری از تردد وسایل نقلیه آلوده‌تر و قدیمی‌تر و تشویق به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری و استفاده از حمل‌ونقل عمومی در مرکز لندن طرح ULEZ رسما معرفی شد. طرح جدید برخلاف طرح قبلی که فقط شامل روزهای کاری هفته بود، در 24ساعت شبانه‌روز و 365روز سال اجرا می‌شود.  طرح ULEZ که استانداردهای سختگیرانه‌تری دارد، جایگزین طرح قبلی خواهد شد و اجرای آن روی  تردد60هزار وسیله نقلیه مؤثر خواهد بود. طبق طرح جدید، تخمین‌زده شده که در سال2019 انتشار گازهای اکسید نیتروژن به میزان 20درصد در مرکز لندن کاهش خواهد یافت.

2نوع سطح شارژ برای طرح جدید وجود دارد؛ نخست 5/12پوند در روز برای خودروها، ون‌ها و موتورسیکلت‌ها و 100پوند در روز برای کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها. این هزینه‌ها علاوه بر هزینه شارژ روزانه خواهد بود، به‌طوری که اتومبیل‌ها و ون‌های بیشتر آلوده‌کننده  24پوند در روز و کامیون‌ها 5/111پوند می‌پردازند.

 

 

درآمد طرح کجا مصرف می‌شود؟

تمام درآمد حاصل از این طرح برای کمک به حفظ ناوگان حمل‌ونقل سبز و کاهش آلودگی در سراسر شبکه حمل‌ونقل لندن هزینه خواهد شد. این مهم‌ترین وجه شباهت طرح لندن و تهران است. شهردار لندن با تمام توان خود در حال پاکسازی هوای آلوده لندن است و طرح ULEZ را یک سال زودتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده وارد مرحله اجرا کرده است. صادق‌خان همچنین تصمیم گرفته که اتوبوس‌های هیبرید- دیزل الکتریکی جدید شهر لندن را از سال 2019 وارد ناوگان حمل‌ونقل کند. طرح ULEZ تنها بخشی از اقدامات سختگیرانه‌ای است که شهردار برای بهبود کیفیت هوا در لندن معرفی می‌کند. او در حال توسعه پیشنهادها به منظور اجباری کردن استاندارد یورو 6 برای اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و کامیون‌ها در سال 2020و گسترش منطقه ULEZ به منظور اجباری کردن همه وسایل نقلیه (از جمله اتومبیل‌ها، ون‌ها و موتورسیکلت‌ها) تا جاده‌های دایره شمالی و جنوبی در سال2021 است.

 

 

نتایج اجرای طرح در یک دوره میان‌مدت

با اجرای اقدامات طرح ULEZ انتظار می‌رود که انتشار دی‌اکسیدنیتروژن از وسایل نقلیه سنگین 50درصد کاهش یابد؛ انتشار گازهای اتوبوس‌های مسافربری و مینی‌بوس‌ها، یک‌سوم کمتر شود. انتشارآلاینده‌های  خودروها 8درصد و انتشار آلاینده‌های  ون‌ها 12درصد کاهش یابد. پس از اجرای این طرح بیش از 30هزار نفر در مرکز لندن و 100هزار نفر در سراسر لندن، دیگر در جاهایی که انتشار دی‌اکسید نیتروژن بالای حد مجاز است زندگی نخواهند کرد،19مدرسه در مرکز لندن و 42مدرسه در سراسر لندن در مناطق بالای حد مجاز آلاینده نخواهند بود و 45درصد انتشار آلاینده‌‌ها در جاده‌ها کاهش می‌یابد.

 

 

موافقت 60درصدی مردم

براساس نظرسنجی‌ها، تقریبا 60درصد شهروندان لندن از این طرح شهردار حمایت کرده‌اند. صادق خان، شهردار لندن در این‌باره می‌گوید: هوای مرگبار لندن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بهداشتی این نسل است.

 ما نمی‌توانیم تنفس را در هوای سمی ادامه دهیم زیرا به رشد ریه کودکان آسیب می‌رساند و باعث بیماری مزمن و مرگ زودرس می‌شود. من مصمم به اقدام جسورانه‌ای برای رسیدگی به این آلودگی‌‌ها - یک‌بار و برای همه - هستم. بنابراین خوشحال هستم تأیید کنم که از 8 آوریل 2019 استانداردهای سختگیرانه برای وسایل نقلیه دیزلی در مرکز لندن اعمال خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید