• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 6 اسفند 1396
کد مطلب : 7809
+
-

دو روی سکه تحول در حمل‌ونقل شهری

همایون راستاد| کارشناس ارشد فناوری:

تاکسی‌های اینترنتی گرچه سابقه‌ای اندک در شهرهای بزرگ کشور دارند اما در همین 2سال اخیر که پا به عرصه حمل مسافر گذاشته‌اند، جایگاه ویژه‌ای میان مردم پیدا کرده‌اند. تنوع نرم‌افزار‌های خدمات‌رسان در این زمینه، رقابت دوشادوشی پدید آورده که بارها توانسته موجب افزایش سطح کیفی و ایجاد تحول در شرکت‌ها و سازمان‌های رسمی تاکسیرانی شود.

با آغاز به کار تاکسی‎های اینترنتی، مشکل همیشگی تاکسی‌های دربستی یکباره فراموش شد تا جای آنها را کرایه‌های بصرفه بگیرد، اما توجه کمتر کسی به زیان آنها برای رانندگان تاکسی‎های سنتی در شهرهای بزرگ و کسادی بازار آژانس‎ها جلب شد؛ خلئی که هنوز پر نشده و بی‌شک اگر فکری برای آن صورت نگیرد می‌تواند زیرساخت‌های حمل‌ونقل دارای مجوز در شهرها را نابود کند. پس از شروع به‌ کار این سرویس‌های ترددی و رواج استفاده از این سبک حمل‌ونقل، به‌سرعت بر تعداد تاکسی‎های اینترنتی در ایران افزوده شد و این سامانه فناورانه در حمل‌ونقل به بیشتر شهرهای ایران راه یافت.

در تهران پس از موفقیت «اسنپ» و «تپسی» در جذب مشتری، اپلیکیشن‌های دیگری هم برای ورود به بازار، به صف شدند و این بازار تا آن حد گسترده شد که بخش‌های دولتی و عمومی نیز در این زمینه سرانجام با بخش خصوصی وارد مذاکره و تعامل شدند تا رقیبی تازه برای خصوصی‌ها باشند. رقابتی‌ترشدن این فضا البته به نفع شهروندان است. قشر متوسط شهری این‌روزها با استفاده از فرصت حمل‌ونقل اینترنتی به نوعی با تاکسی‎ها و آژانس‌دارانی که در سال‌های گذشته گرانفروشی کرده‌اند و آنها را در شرایط سخت، زیر برف و باران، تنها در خیابان رها کرده‌اند، تسویه حساب می‌کنند اما مگر تاکسی‌های دربستی گران دیروز و آژانس‌های بدقول قدیم، کسانی جدا از بدنه مردم هستند؟ بدین‌ترتیب باید موفقیت تاکسی‌های اینترنتی را سکه‌ای دورو دانست که باعث شده همزمان با سود عده‌ای، ضرر عده‌ای دیگر نیز پدید آید.

نکته دیگری که باید در این مجال به آن پاسخ داده شود این است که متأسفانه یک کسب‌وکار اینترنتی مثل تاکسی‌های اینترنتی یا یک فروشگاه اینترنتی معروف، زمانی که خود را مسلط بر بازار می‌بیند قیمت خدمات و اجناسی را که در فروشگاه خود عرضه می‌کند بالا می‌برد و این می‌تواند مرگ آن نرم‌افزار خدماتی را فراهم آورد. رقابت در بازار حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در شهرهای بزرگ کشور بازار مشخصی ندارد و صرفا نرخ پایین‌تر، عامل موفقیت است اما میل به افزایش قیمت از یک سو و گزینشی که بیشتر آنها ندارند، می‌تواند به سود تاکسی‌ها و آژانس‌ها باشد و پایان عمر سرویس‌های نو را رقم بزند. در پایان نباید فراموش کرد که سرویس‌های اینترنتی این‌روزها مورد توجه همه اقشار جامعه از پیر و جوان است و امنیت آن نباید به هیچ ترتیب زیر سؤال برود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید