• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77430
+
-

جای خالی باشگاه‌های مجهز کاراته در کرج

بختیار، کاراته‌کاى البرزى، از مشکلاتى می‌گوید که کمبود بودجه براى کاراته به وجود آورده است

ورزش
جای خالی باشگاه‌های مجهز کاراته در کرج

راضیه شعبانی | البرز- خبرنگار


 در میان ٥ رشته‌ای که به المپیک ٢٠٢٠ اضافه شدند، کاراته برای ورزش ایران یک خبر خوشحال‌کننده بود. در سال‌های اخیر کاراته ایران پیشرفت چشمگیری داشته و حتی سکوی جهانی را هم تجربه کرده است. برای این رشته تازه‌المپیکی‌شده، گام اول گرفتن سهمیه المپیک خواهد بود که باید دید تا چه حد موفقیت در آن به دست می‌آید و بعد از آن رسیدن به سکوی المپیک در اولین دوره حضور می‌تواند رویای دست‌یافتنی ایران باشد.  البرز استعدادهاى ویژه‌اى در این رشته دارد و حتى با پیش‌بینى ورزشکاران و کارشناسان، ورزشکاران آن مى‌توانند درصورت حضور در المپیک مقام‌آورى کنند، اما «امیرمحمد بختیارى»، نوجوان ١٩ ساله البرزى که موفق به کسب بیش از ٢٠ مقام ملى و بین‌المللى شده است، از ناتوانى مالى البرز در اعزام ورزشکاران به مسابقات مى‌گوید. گفت‌وگوى همشهرى با این ورزشکار را مى‌خوانید.


 چطور با رشته کاراته آشنا شدید؟

از کودکی علاقه بسیارى به ورزش داشتم و همیشه جنب‌وجوش زیادى هم داشتم تا این‌که خانواده‌ام تصمیم گرفتند براى تخلیه انرژى، من را در یکى از رشته‌هاى رزمى ثبت‌نام کنند و به همین خاطر یک روز کامل را براى دیدن تمرینات رشته‌هاى رزمى و انتخاب یکى از آنها سپرى کردیم و درنهایت رشته کاراته را انتخاب کردم. به مرور زمان وقتى تاثیرات این ورزش را در افزایش تمرکز و فعالیت‌هاى روزمره‌ام دیدم، نسبت به ادامه فعالیتم به صورت حرفه‌اى، حساس شدم و تاکنون هر روز ارتباط بیشترى با کاراته برقرار مى‌کنم.

 تا به حال از ادامه فعالیت در ورزش خسته شده‌اید؟

برخى اوقات بعد از تمرینات سختى که داریم از نظر جسمى به‌شدت خسته مى‌شوم، اما با این حال نه‌تنها از لحاظ روحى هیچ‌گونه خستگى احساس نمى‌کنم، بلکه براى ادامه مسیرى که انتخاب کرده‌ام، مصمم‌تر هم مى‌شوم.

 تا به حال چه عناوینى کسب کرده‌اید؟

با توجه به این‌که از ٨ سالگى وارد این رشته شدم و علاقه بسیارى هم به فعالیت ورزشى داشتم، در مسابقات با انگیزه بالایى رقابت مى‌کردم و خوشبختانه موفق به کسب عناوینى هم شده‌ام که از نمونه‌هاى آنها مى‌توان به مدال برنز مسابقات انتخابى تیم ملى در سال ٩٦، مدال طلاى مسابقات بین‌المللى جام پایتخت در مهر ٩٧، مدال طلاى مسابقات جام فجر و مدال طلاى مسابقات آسیایى در سال ٩٧ اشاره کرد. همچنین در سال گذشته هم موفق به کسب عنوان فنى‌ترین مبارز شدم.

براى ادامه فعالیت در این رشته چه دغدغه‌اى دارید؟

اکنون این رشته در المپیک توکیو به صورت آزمایشى است و نه‌تنها من، بلکه تمامى ورزشکاران این رشته مشتاق هستند که کاراته در المپیک ماندگار شده و به صورت دائمى در توکیو، ورزشکاران حضور یابند.

به نظر شما بزرگ‌ترین معضل این ورزش در استان چیست؟

اگر بخواهیم از دیدگاه قهرمانى به این رشته نگاه کنیم، متاسفانه با کمبود امکانات رو‌به‌رو مى‌شویم که در صدر آن کمبود باشگاه دیده مى‌شود. اکنون تنها یک باشگاه تقریبا مجهز در کرج وجود دارد که از تمامى نقاط استان براى فعالیت حرفه‌اى در این رشته به این باشگاه مراجعه مى‌کنند؛ این در صورتى است که با افزایش امکانات مى‌توانیم شاهد جذب بیشتر علاقه‌مندان و پرورش ورزشکاران مستعد و قهرمان باشیم.

 به نظر شما تجلیل از قهرمانان این رشته در حد ارزش تلاش ورزشکاران آن است؟

ابتدا باید گفت که حمایتى صورت مى‌گیرد یا خیر که در واقع در پاسخ باید اشاره کرد که حمایت ویژه‌اى از ورزشکاران و حتى قهرمانان نمى‌شود و تنها برخى اوقات و تنها در مراسم سالانه از قهرمانان تجلیل مى‌کنند.

به نظر شما چه موانعى مى‌تواند از پیشرفت ورزشکاران جلوگیرى کند؟

با توجه به وضعیت اقتصادى کنونى، کمبود بودجه و حامی مالی به‌ویژه در رشته کاراته پررنگ‌تر از سایر مواقع است، تا جایى که این موضوع باعث شد رده‌هاى پایه این رشته امسال امکان حضور در مسابقات آسیایى اندونزى را نداشته باشند که به دنبال همین امر هم تبعات بسیارى براى اعزام بزرگسالان براى کسب سهمیه المپیک، پیش آمد. درواقع همین مسائلى که در ظاهر کوچک و کم‌اهمیت به شمار مى‌روند، آینده کاراته را رقم مى‌زنند و درصورت کم‌توجهى به آن با آینده درخشانى روبه‌رو نخواهیم بود.

چه مشکلاتى در کاراته وجود دارد؟

مشکلات در مسابقات این رشته بسیار زیاد و چشمگیر است؛ به عنوان مثال هم مى‌توان به مشکلات داورى اشاره کرد که براى رفع آن مى‌توان از ویدئوچک استفاده کرد.

چه برنامه‌اى براى آینده دارید؟

چشم‌انداز من در این رشته تلاش کردن و صبور بودن است تا بتوانم نتیجه زحماتم را به‌خوبى بگیرم و این موضوع هم نیاز به تلاش مستمر و تمرکز بالا دارد که امیدوارم به همه آنها برسم.


انتظار از مسئولان

امیرمحمد بختیار:باشگاهى که اکنون در آن تمرین مى‌کنیم (شهدای کلاک) در طول این سال‌ها افتخارات و عناوین زیادی در کشور برای استان و در سطح بین‌المللی برای ایران کسب کرده و فکر می‌کنم امکاناتی که اکنون داریم مطلوب نیست و این توقع را تمام ورزشکاران این باشگاه دارند که امکانات و توجه بیشتری به آنها شود و به همین منظور انگیزه آنها دوچندان مى‌شود، زیرا این باشگاه قهرمانان بسیارى دارد که حتى با همین امکانات هم با جان و دل تمرین می‌کنند و این نشان مى‌دهد که درصورت توجه به آنها نتایج بهترى در مسابقات کسب خواهد شد. از پدر و مادرم که همیشه با دلسوزى فراوان از من حمایت کرده‌اند و آرزوى موفقیت من را داشته‌اند تشکر مى‌کنم و امیدوارم بتوانم در آینده با نتایج خوبى که کسب مى‌کنم پاسخگوى زحمات آنها باشم.
 

کارنامه هیات کاراته البرز 


ورزش البرز به دلیل نبود حمایت مالی در سال‌های اخیر در تمام سطوح متحمل زیان‌های بسیاری شده است، به طوری که تمام هیات‌های ورزشی از وضعیت موجود گلایه دارند، اما با این وجود تعدادی از هیات‌های ورزشی با تمام مشکلاتی که دارند، به دلیل مدیران موفق و کارآمد موفقیت‌های بسیاری به دست آورده‌اند. 
به گزارش همشهری، نایب‌رئیس هیات کاراته استان با اشاره به شرایط موجود براى کاراته‌کاها گفت: خوشبختانه ورزشکاران کاراته‌کاى استان از عملکرد خوبى برخوردارند.
«آزاده بهزاد» افزود: کاراته‌کاهاى البرز نشان دادند که این ورزش از ظرفیت و توانایى بالایى برای سرمایه‌گذارى و کسب نتایج مطلوب در بخش بانوان و آقایان برخوردار است.
به گفته وی، هیات کاراته استان البرز 6 سال پیاپی به عنوان هیات برتر استان و در سال 94 به عنوان برترین هیات ورزشی کشور از سوی فدراسیون کاراته و وزارت ورزش و جوانان انتخاب شد که در این انتخاب عوامل بسیاری نظیر میزبانی البرز از مسابقات کشوری، مدال‌آوری، حضور در تیم‌های ملی، استعدادیابی و توجه به رده‌های پایه دخیل بود که هیات کاراته البرز با کسب بیشترین امتیاز و بهترین عملکرد موفق به کسب این رتبه شد.

وى گفت: اکنون هیات کاراته استان در تلاش است تا با ارائه برخى خدمات به ورزشکاران از آنها در راستاى پیشرفت و هموار کردن مسیر آن، حمایت کرده و موثر واقع شود.
نایب‌رئیس هیات کاراته البرز همچنین با اشاره به شرایط تمرینى قهرمانان استان، گفت: با پیگیرى‌هایى که انجام شد، مدت‌هاست که در سالن نشاط واقع در ورزشگاه انقلاب کرج، محلى به عنوان خانه کاراته استان براى تمرین ورزشکاران این رشته درنظر گرفته شده است.
وى ادامه داد: تمامى قهرمانان شهرستان‌هاى البرز با مراجعه به این محل مى‌توانند از آن براى تمرینات خود استفاده کنند.
نایب‌رئیس هیات کاراته البرز اضافه کرد: اکنون نیز قهرمانان استان در سالن و در سئانس‌هاى مشخص به تمرین مى‌پردازند.
وى افزود: با توجه به این‌که کاراته از ورزش‌هاى المپیکى محسوب مى‌شود و البرز هم از قهرمانان بسیارى برخوردار است، در حد امکان، در ارائه خدمات به آنها و کسب نتایج مطلوب تلاش خواهیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید