• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77381
+
-

تعزیه سلطانیه برای سلطان عشق

بیش از ۱۰ هزار نفر از استان‌ها، شهرها و روستاهای مختلف برای تماشای تعزیه ایام محرم به روستای سلطانیه می‌آیند

مناسبت
تعزیه سلطانیه برای سلطان عشق

فاطمه رحمتی| ملایر ـ خبرنگار: 

سلطانیه روستایی کوچک است که هنر تعزیه‌خوانی در آن ۲۰۰ سال قدمت دارد و با نثار هنرش برای سلطان عشق سلطانی می‌کند. 

این روستا در ۱۵ کیلومتری ملایر و در نزدیکی تپه نوشیجان واقع است و ۵۰ خانوار و ۲۵۰ نفر جمعیت. هنرمندان تعزیه‌خوانی این روستا بیش از 2 قرن است که در هنر تعزیه فعالیت دارند و به عشق حسین آیین سنتی مذهبی روستا را حفظ کرده‌اند. 


2 آیین مستمر

پیرغلام و رئیس هیات تعزیه‌داران سید و شهدای روستای سلطانیه به همشهری می‌گوید: ۶۶ سال دارد و بیش از ۵۰ سال است تعزیه‌خوانی می‌کند. 

حسین عظیمی با اشاره به این‌که تعزیه‌خوانی آیینی قدیمی و مستمر است، ادامه می‌دهد: این آیین به دلیل استمرار تغییرناپذیر شده است، زیرا با ایمان و اعتقاد مردم سروکار دارد. تعزیه مهم‌ترین آیین به تصویر کشیدن حادثه کربلاست و هدف شبیه‌خوانان یادآوری مصائب کربلا برای مردم است. 

وی با بیان این‌که تعزیه روستای سلطانیه بیش از 2 قرن قدمت دارد، می‌افزاید: اجداد ما از گذشته در این روستا تعزیه اجرا می‌کرده‌اند. 


برنامه روزهای مختلف

رئیس هیات تعزیه‌داران سلطانیه بیان می‌کند: در گذشته مردم کرسی‌هایی را در میدان تعزیه می‌چیدند تا پیرمردها و خانم‌ها روی کرسی‌ها بنشینند و به راحتی تعزیه را تماشا کنند، اما امروز مردم دور سن که برای تعزیه تهیه شده است، حلقه می‌زنند و تعزیه را تماشا می‌کنند. 

عظیمی می‌گوید: شب اول محرم تعزیه روستای سلطانیه به نیت امام موسی کاظم (ع) با نام تعزیه موسی بن جعفر(ع) آغاز می‌شود. 

وی توضیح می‌دهد: دومین روز محرم تعزیه جنایت‌های منصور دوانیقی اجرا می‌شود آن هم به یاد مظلومیت سادات علوی که با بی‌رحمی لابه‌لای در و دیوار گذاشته می‌شدند. در روزهای دیگر تعزیه طفلان مسلم، مسلم بن عقیل، حر ریاحی، قاسم، حضرت علی‌اکبر (ع) و حضرت عباس (ع) برگزار می‌شود. 


تعزیه روز عاشورا

پیرغلام و رئیس هیات تعزیه‌داران روستای سلطانیه می‌گوید: روز عاشورا از صبح تا ظهر به یاد مظلومیت سید و سالار شهیدان تعزیه امام حسین(ع) اجرا می‌شود. تعزیه از اول صبح شروع می‌شود و یاران امام به نوبت به میدان می‌روند و رجز می‌خوانند و بعد از رزمی جانانه در راه امام حسین(ع) به شهادت می‌رسند. بعدازظهر روز یازدهم محرم هم تعزیه بازار شام و خرابه‌های شام و اسرای کربلا را اجرا می‌کنیم. 

عظیمی با اشاره به این‌که ۱۴ نفر در تعزیه سلطانیه فعالیت دارند، می‌افزاید: بیش از ۳۰ تا ۴۰ نفر هم به عنوان سیاهی‌لشکر با گروه هنری تعزیه سلطانیه همکاری می‌کنند. 


هزاران تماشاگر

پیرغلام تعزیه سلطانیه اظهار می‌کند: گروه تعزیه‌خوانی ما تجهیزاتی را نیز برای اجرای تعزیه دارد. این تجهیزات شامل اسب، لباس شبیه‌خوانان، طبل، نیزه، سپر، تیر، مشک آب، خیمه و جایگاه تعزیه‌خوانی است که با هزینه‌های زیادی که از راه کمک‌ و نذور مردمی بوده تامین شده است. برای ساخت جایگاه در میدان وسط روستا نیز هزینه کرده‌ایم. 

وی ادامه می‌دهد: در ایام محرم به ‌ویژه تاسوعا و عاشورا بیش از ۱۰ هزار نفر از استان‌ها، شهرها و روستاهای مختلف تعزیه سلطانیه را تماشا می‌کنند. 

عظیمی با بیان این‌که هزینه‌های اجرا و برنامه‌های تعزیه از طریق خیران و نذرهای مردمی تامین می‌شود و مردم عنایات زیادی را با توسل به امام حسین (ع) و ائمه اطهار از این برنامه معنوی برده‌اند، می‌افزاید: شفاعت بسیاری از بیماران صعب‌العلاج، فرزنددار شدن بسیاری از خانواده‌ها، رفع بسیاری از گرفتاری‌ها و مشکلات و مواردی مانند این از عنایات و توسلات مردم به تعزیه سلطانیه بوده است. بسیاری از این خانواده‌ها بعد از گرفتن حاجت خود نذرهای خود را وقف تعزیه سلطانیه می‌کنند. 

وی یادآور می‌شود: در روز عاشورا همه کسانی که به سلطانیه می‌آیند مهمان خوان گسترده امام حسین (ع) هستند و هیچ‌کس بدون ناهار از این مکان نمی‌رود. 


حفظ اصالت تعزیه

رئیس هیات تعزیه‌داران سلطانیه با اشاره به این‌که افتخار می‌کند لباس نوکری سید و سالار شهیدان را به تن دارد، می‌گوید: وقتی لباس تعزیه را به تن می‌کنم غرور حسینی هم وجودم را فرامی‌گیرد و بیش از ۵۰ سال است که افتخار نوکری امام حسین (ع) را دارم. هرچه در زندگی دارم از عنایات حضرت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) است. 

عظیمی با بیان این‌که در دوران فعالیتم سعی کرده‌ام آیین تعزیه‌خوانی را با وجود سبک‌های جدید به صورت سنتی و مانند گذشته حفظ کنم، توضیح می‌دهد: امروز برخی از طرح‌ها و بدعت‌های جدید هنر اصیل تعزیه را تهدید می‌کند. مسئولان فرهنگی باید با حمایت از این هنر از آسیب دیدن تعزیه جلوگیری کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید