• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77317
+
-

پایان عصر قبض‌های کاغذی

بعد از برق نوبت به گاز رسید از آذرماه فرایند حذف قبض‌های کاغذی گاز آغاز می‌شود


بعد از قطعی شدن حذف قبض‌های کاغذی برق از مهرماه، این بار نوبت به قبض گاز رسیده. قرار است از آذرماه فرایند حذف قبض‌های کاغذی گاز هم آغاز شود. به گزارش همشهری، برآوردها نشان می‌دهد سالانه ۳۵ میلیون ‌قبض برق و ۲۰ میلیون ‌قبض گاز صادر می‌شود که هزینه صدور آن 1440 میلیارد تومان برآورد می‌شود. این رقم را محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم تأیید کرده، این ارقام بدون درنظر گرفتن میزان صرفه جویی در هزینه‌های حمل‌ونقل و حفظ محیط‌زیست محاسبه شده است.

قرار است با حذف قبض‌های کاغذی، اطلاع‌رسانی درباره هزینه‌های دوره‌ای گاز و برق به مشترکان، از طریق ارسال پیامک یا اپلیکیشن‌های دولت همراه انجام شود. به گفته مسئولان احتمالا این قبض‌ها در آینده به گوشی همراه شهروندان ارسال خواهد شد. این کار کمک می‌کند نسخه دیجیتال قبض‌ها، در کارپوشه ایرانیان قرار بگیرد. طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، برای هر ایرانی کارپوشه ملی ایجاد شده، کسانی که در فرایند حذف قبض‌های کاغذی ثبت نام می‌کنند می‌توانند به این کارپوشه دسترسی داشته باشند، البته هنوز مشخص نیست از چه زمانی این خدمات از طریق کار پوشه ایرانی قابل ارائه است، با این حال آنطور که شرکت ملی گاز اعلام کرده قرار است، پس از برق، قبض‌های کاغذی گاز هم حذف و در مقابل برای مشترکان پیامک ارسال شود.

حذف قبض گاز از آذرماه
روح‌الله نوریان، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران دیروز از حذف قبوض کاغذی گاز از اوایل آذرماه امسال خبرداد و گفت: زیرساخت‌های لازم برای اجرای این کار آماده شده است. نوریان توضیح داد: تاکنون شرکت‌های گاز استانی، با استفاده از سرویس‌های پیامک، تلفن، ایمیل یا مراجعه کنتورخوان و خوداظهاری مشترکان، شماره موبایل۷ میلیون مشترک گاز را جمع‌آوری کرده‌اند. به گفته او، ارتقای کیفیت ارائه خدمات به مشترکان، تسریع در وصول مطالبات و نیز حفظ محیط‌زیست از دیگر مزایای اجرای این طرح است. نوریان از مشترکان گاز در سراسر ایران درخواست کرد تا از طریق یکی از درگاه‌های اطلاع‌رسانی مانند وب‌سایت، شماره پیامک شرکت ملی گاز ایران یا شرکت‌های گاز استانی، اطلاعات پرونده‌ای خود را کامل کنند.

حذف قبض برق از مهر ماه
از سوی دیگر، طبق اعلام وزارت نیرو، قبض‌های کاغذی برق هم از مهر‌ماه امسال حذف می‌شود و پس از آن اطلاعات قبض مشترک از طریق پیامک در اختیار او قرار می‌گیرد. مشترکان برق تا دیروز 15 شهریور فرصت داشتند نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه‌های معرفی شده اقدام کنند. به گفته مسئولان، چنان که مشترک به ثبت اطلاعات خود برای دریافت قبض الکترونیک اقدام نکند، اطلاعات قبض را دریافت نخواهد کرد و بدهکار خواهد شد. هادی مدقق، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با بیان اینکه طبق آخرین آمار، ۸۸ درصد مشترکان اطلاعات خود را برای حذف قبوض کاغذی ثبت کرده‌اند، گفت: چنان که هریک از مشترکان برق تا دیروز، ۱۵ شهریور، اطلاعات خود را ثبت نکرده باشد، در فرصت باقی‌مانده کارکنان توانیر برای دریافت اطلاعات به منازل آنها مراجعه خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید