• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77316
+
-

صبر بیمه‌ای و انتظار مردم

چهره روز
صبر بیمه‌ای و انتظار مردم


حمید کــردبـچـه، رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به انجام مطالعات مقدماتی برای «راننده‌محور»کردن بیمه‌نامه‌های شخص ثالث و اجرایی‌شدن این قانون، اظهار کرد: پژوهشکده بیمه مطالعات این طرح را حمایت می‌کند، اما در نهایت این بیمه مرکزی است که باید آن را اجرایی کند و احتمالا در 2 یا 3سال آینده اجرایی خواهد شد.

چندسالی است که راننده‌محور‌شدن بیمه شخص ثالث به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و پس از اجرای قانون بیمه شخص ثالث، انتظار می‌رفت که زودتر این کار اجرایی شود اما حالا بیمه مرکزی به این نتیجه رسیده که اجرای قانون سخت‌ است و پیچیده. ماجرا اینجاست که نرخ حق بیمه شخص ثالث در ایران تابع نرخ دیه است که سالانه قوه‌قضاییه اعلام می‌کند.

حالا قانون می‌گوید: ملاک در بیمه شخص ثالث باید از خودرو‌محور‌بودن به راننده‌محور‌بودن تغییر کند؛ یعنی اینکه در تعیین حق بیمه سن افراد، شغل، تحصیلات و سوابق آنها لحاظ شود.

بدیهی است که حساسیت افکار عمومی به این تغییر تاریخی در بیمه فراگیر شخص ثالث را نمی‌توان دست‌کم گرفت و به همین دلیل بیمه مرکزی برای اجرای قانون باید به‌گونه‌ای عمل کند که نرخ بیمه شخص ثالث به میزانی افزایش نیابد که اقشار ضعیف و متوسط جامعه آسیب ببینند. حالا به‌نظر می‌رسد اجرای این قانون به دولت آینده کشیده خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید