• جمعه 21 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 2 ذی القعده 1445
  • 2024 May 10
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77301
+
-

در حاشیه سیاست

در حاشیه سیاست
در حاشیه سیاست


خاطره ربیعی از سفر به لیبی در ‌ماه محرم
علی ربیعی، سخنگوی دولت که در مراسم عزاداری امام‌حسین(ع) در محل خانه کارگر سخنرانی می‌کرد، با اشاره به سفر خود به لیبی برای پیگیری وضعیت امام موسی صدر، گفت: سال ۸۲ یا ۸۳ از طرف آقای خاتمی، رئیس‌جمهوری وقت مأمور شدم تا با قذافی دیداری داشته باشم. قذافی که اهل قبایل سنی شمال آفریقا بود گفت که مادرش در‌ ماه محرم غذا نمی‌پخت؛ چراکه فرزندان امام‌حسین(ع) در عاشورا نان و غذا نداشتند. به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه محرم و عاشورا برای ما آموزه‌هایی است که همه با هم برای امر به معروف و نهی از منکر آماده شویم، گفت: این روزها شاهد وجه نازل‌شده‌ای از امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هستیم. این اصول که می‌تواند عامل وحدت و شیرازه زندگی اجتماعی باشد به واژگانی منفعل تبدیل شده است.

مبارزه با فساد ظرایفی دارد
عماد افروغ، جامعه‌شناس و نماینده مجلس هفتم در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره مبارزه با فساد گفته است: مبارزه با فساد حق مردم و حق شهروندی است. مردم باید خوشحال باشند که فضای امنی در فعالیت‌های اقتصادی ایجاد می‌شود. در این بین باید مواظب باشیم تا فقط با یک مفسد خاص مبارزه نکنیم و مفسد دیگر را به حال خود رها کنیم. ملاحظات سیاسی و جناحی در این زمینه ورود نکند و انتقام‌گیری شخصی و سلیقه‌ای مطرح نباشد. قوه قضاییه با کمال اقتدار و بی‌طرفی به‌کار خود ادامه دهد و به جناح فرد فاسد اهمیتی ندهد. ظرایفی در این موضوع نیز وجود دارد، امکان وجود فساد در قوه قضاییه نیز محتمل است؛ یعنی پای زد و بند و تبانی و رشوه و موضع جانبدارانه و امثال آن در میان باشد. امیدوارم حال که بحث تحول در قوه قضاییه مطرح است، به این ظرایف نیز توجه شود.

علم‌الهدی: می‌خواهند ما را در تعهدات لعنتی برجام نگه دارند
سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه‌های این هفته این شهر مدعی شده است روزی که آمریکا می‌خواست از برجام برود گفت اگر کاری می‌کنید که ایران در تعطیلی غنی‌سازی‌ بماند، من بروم بیرون و اروپایی‌ها به آمریکا قول دادند. به گزارش نامه‌نیوز، او گفته است: اروپا و آمریکا 2 جریان نیست و یک جریان است. ما را با اس‌پی‌وی معطل کردند و حالا بحث اینستکس را مطرح کرده‌اند. حالا گفته‌اند ۱۵میلیارد می‌گذاریم و دیروز وزیر دارایی فرانسه رفته ببیند آمریکا موافق است یا مخالف. دنیای ارتباطات است. بحث کلک‌زنی است. می‌خواهند ما را در تعهدات لعنتی برجام نگه دارند. وی افزود: کاری می‌کنند که رهبری در مقابل عمل انجام‌شده قرار گیرد که هر وقت خواست مقابله کند توپ مشکلات را به زمین ایشان بیندازند و مردم را در مقابل رهبری قرار دهند.

آدم حراف کم نداریم
امیرمحبیان، تحلیلگر اصولگرا در گفت‌وگویی با خبرآنلاین گفته است: مردم اکنون به‌شدت نسبت به وعده‌هایی که در حوزه سیاست با اهداف اقتصادی داده می‌شود، بدبین شده‌اند. به همین دلیل به‌نظر من اتفاقا انتخابات از این دوره به بعد مقداری واقع‌گرایانه‌تر خواهد شد، چون افراد باید دقیقا مشخص کنند که می‌خواهند با وضع زندگی مردم چه کار کنند و این مسئله خیلی زود خود را نشان می‌دهد؛ یعنی شما نمی‌توانید با تعویق وعده‌ها ناتوانی و عدم‌کفایت را بپوشانید. بنابراین به گمان من در این دوره هم مردم به این سمت می‌روند و حتی بهتر است به این سمت بروند که واقع‌گرایانه و مبتنی بر شاخص‌های ملموس انتخاب کنند. او گفته است: نظام سیاسی باید این کار را بکند چراکه ما کمبود افراد حراف نداریم. ما با کمبود افرادی که کار انجام بدهند مواجه هستیم؛ یا اگر هم افراد لایق کافی داریم که به‌نظرم داریم مشکل آن است که در محل مسئولیت قرار ندارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید