• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77296
+
-

مردم از تخلفات خصوصی‌سازی‌ آگاه می‌شوند

رئیسی: لازم است در مورد باغ شهرها و دست‌اندازی به اراضی یک کارگروهی از مسئولان اجرایی و قضایی تشکیل شود

قضایی
مردم از تخلفات خصوصی‌سازی‌ آگاه می‌شوند


ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در جریان سفری که به استان زنجان داشت گفته است به تخلفات در حوزه خصوصی‌سازی‌ رسیدگی می‌شود و مردم را در جریان این تخلفات نیز قرار می‌دهیم.

مهم‌ترین بخش از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی در سفر به استان زنجان در دیدار با علما، نخبگان و برگزیدگان استان زنجان مطرح شد؛‌جایی که او با انتقاد از بی‌توجهی‌ها به زمین‌خواری در عین حال تأکید کرد که به تخلفات در حوزه خصوصی‌سازی‌‌ها رسیدگی می‌شود.

به گزارش میزان، رئیس قوه قضاییه در این جمع با بیان اینکه زمین خواری، رودخانه و بستر آن را مورد تجاوز قرار دادن و دست‌اندازی به ثروت‌های ملی از ناحیه هر شخصی و دارای هر جایگاهی باشد، خلاف عدالت است، تأکید کرد: اگر این منابع طبیعی، جنگل‌ها و این ثروت‌های ملی (آب، خاک، هوا و فضا) مورد دست اندازی و تجاوز افراد سوداگر ، متخلف و قانون‌گریز قرار گرفت، باید کسانی که امروز از طرف دولت اسلامی مسئولیت نگهبانی دارند پیشگیری کنند و در زمان خودش نگذارند تخلف واقع شود.

این سخنان رئیس قوه قضاییه به‌نظر می‌رسید کنایه‌ای به صحبت‌های اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهور باشد که در جشنواره شهید رجایی با بیان اینکه آغاز مبارزه با فساد بر دوش دولت است گفته بود «با دادگاه و دستگاه قضایی، فساد از بین نمی‌رود بلکه دستگاه قضایی آخرین مرحله است و با بگیر و ببند فساد از بین نخواهد رفت».

رئیس قوه قضاییه انگار که قصد داشته باشد برخی کوتاهی‌ها در حوزه نظارت را به دولت نسبت داده باشد در ادامه سخنان خود گفت: اینکه می‌‎بینید امروز دادستانی برای قلع و قمع یک بنا حکم می‌دهد برای این است که در زمانی که لازم بوده جلوی احداث این بنا و از خشت اولی که گذاشته شد، گرفته نشده است و تبدیل به یک خانه و ویلا شده و الان برخورد با آن هم برای صاحب ویلا و خانه و هم برای افکار عمومی سخت است ولی اگر قبل از این پیشگیری می‌شد و تحت هیچ عنوانی اجازه داده نمی‌شد که این زمین مورد تصرف قرار گیرد، خیلی کار آسان و بی‌زحمت بود.

احتمالا اشاره رئیسی به ساختمان‌های معروف سعادت‌آباد است که قرار بوده تبدیل به حسینیه شوند اما با تغییر کاربری در 3 پروژه تبدیل به برج‌های مسکونی شده بودند. هفته گذشته محمدجواد حشمتی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران درخصوص اقدامات دستگاه قضایی درباره پرونده موسوم به برج‌های سعادت‌آباد در تهران گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته و احکام صادره ساخت‌وساز متوقف شده و حکم قلع و قمع آن صادر شده است.

ماجرای این برج‌های مسکونی از این قرار است که در سال ۸۵ به تعدادی از نمایندگان وقت مجلس یک قطعه زمین ۳ هزارمتری در خیابان درختی سعادت‌آباد برای احداث حسینیه واگذار می‌شود، افراد مزبور این زمین را بدون اینکه حق واگذاری داشته باشند، می‌فروشند و مالک جدید با فرآیند‌های نامتعارف، شهرداری وقت را ملزم به صدور پروانه ساخت می‌کند تا اینکه وزارت راه و شهرسازی متوجه تغییر کاربری و فروش اراضی واگذارشده می‌شود و شکایت می‌کند! براساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در زمان طرح شکایت، هیچ سازه‌ای ‌روی این ملک وجود نداشت، اما هم‌اکنون یک ساختمان که تا طبقه هشتم هم بالا رفته، در این زمین روییده است.

رئیس قوه قضاییه گفته است: لازم است در مورد باغ‌شهرها و دست‌اندازی به اراضی یک کارگروهی از مسئولان اجرایی و قضایی تشکیل شود و بدون فوت وقت و با نگاه به اولویت‌ها موضوعات را بررسی کنند.

وی ادامه داد: این کارگروه باید سریعا تشکیل و با نگاه به اولویت‌ها موضوعات را بررسی کنند تا اولا جلوی تصرفات آتی گرفته شود و ثانیا نسبت به وضع موجود نیز بررسی انجام دهند و مردم نیز باید در جریان این موضوع قرار گیرند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین رئیسی با بیان اینکه باید عدالت اجرا شود و فرقی بین ضعفا و متمولان در این زمینه نیست، گفت: اینکه ضعفا مورد برخورد قرار گیرند اما با افرادی که متمول هستند به‌خاطر متمول بودنشان برخورد نشود، نباید باشد، باید عدالت اجرا شود.

رئیس قوه قضاییه درباره موضوع خصوصی‌سازی‌ که در دستور کار قوه قضاییه است، ادامه داد: آن سری از شرکت‌ها و کارخانجات که به‌عنوان خصوصی‌سازی‌ واگذار شده‌اند مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع خصوصی‌سازی‌ را حتما رسیدگی خواهیم کرد و مردم را نیز در جریان این رسیدگی قرار می‌دهیم.

رئیسی با بیان اینکه در رابطه با مفاسد معتقدیم همه بخش‌ها باید سهم داشته باشند، بیان داشت: دولت به‌عنوان اصلاح ساختار‌ها و مجلس به‌عنوان اصلاح مقررات و قوانین فسادزدا یا منافذ فساد در این زمینه سهم دارند.

اعلام فساد اعتمادساز نیست
ابراهیم رئیسی گفت: بار‌ها عنوان کرده‌ایم که اعلام فساد اعتمادساز نیست بلکه اقدام در مبارزه با فساد اعتمادساز است و صرف اعلام، مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باید اقدام کرد. دولت بگوید که چه ساختار فسادزایی را اصلاح کردم و دستگاه قضایی نیز بگوید با کدام مفسد اقتصادی برخورد کردم که این موارد اعتمادساز است. وی با طرح این سؤال که آیا فقط صرف اینکه بگوییم در مورد فضای مجازی توسعه‌ای در یک روستا ایجاد کرده‌ایم، کفایت می‌کند، گفت: در کنار این موضوع آیا رفع بیکاری و ایجاد اشتغال کرده‌ایم؟ آیا آن پسر و دختری که تحصیل کرده‌اند و می‌توانند در برنامه‌نویسی شریک باشند به‌کار گرفته شده‌اند؟ امروز هند به میزانی که ما درآمد نفتی داریم از همین فضای مجازی درآمد اقتصادی کسب می‌کند و پاکستان نیز این کار را شروع کرده و بسیاری از کشورها این کار را کرده‌اند.

مکث
در فضای دیجیتال خط‌های ارتباطی دارم
وی با اشاره به اظهاراتی که در ابتدای جلسه از سوی نمایندگان اقشار مختلف مطرح شد خطاب به حاضران در جلسه ضمن استقبال از دریافت و نظرات آنها، افزود: اگر نکته‌ای به ذهنتان رسید که باقی مانده است بعدا مرقوم بفرمایید. در فضای ارتباطی رسانه‌ای دیجیتال خط‌های ارتباطی دارم که مطالب به بنده منتقل می‌شود و هم گزیده‌ای از نامه‌ها که روی سخن آن با خودم است و مطلع شدنم از آن حتما مفید فایده خواهد بود، در جریان قرار می‌گیرم.

مکث
در مملکت اسلامی «به من چه» نداریم
رئیس قوه قضاییه پنجشنبه‌شب در جمع عزاداران حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه عاشورا مظهر امر به معروف و نهی از منکر است، تأکید کرد: نمی‌توان «به من چه، به‌ تو چه» را در مملکت اسلامی پیاده کرد. نظام ما، نظام امر به معروف و نهی از منکر است و جامعه‌ای که امر به معروف و نهی از منکر نکند، جامعه مرده است. فردی که بگوید «به من چه» مرده محسوب می‌شود و عاشورا مظهر همه تحولات اجتماعی است. «هیهات منا‌الذله» شعار جهانی شده است. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی همچنین یادآور شد: عزت و اقتدار امروز ما در برابر دشمن به‌خاطر تفکر عاشورایی و ایستادگی و مقاومت است. در مقابل دشمن نباید کوتاه آمد و باید مقاوم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید