• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77204
+
-

همکاری 5 استان برای مدیریت کارون

این طرح به منظور بهبود کمیت و کیفیت آب این رود و با همکاری استان‌های خوزستان، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد تا سال ۱۴۲۰ اجرا می‌شود

خدمات
همکاری 5 استان برای مدیریت کارون

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: کارگروه ساماندهی کارون بزرگ برای مدیریت یکپارچه منابع آب این حوضه با حضور 5 استان تشکیل شده است. به گزارش ایرنا، «فرهاد ایزدجو» بیان کرد: در کارگروه ساماندهی کارون بزرگ که ماه گذشته تشکیل شده استانداران خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان، نمایندگانی از وزارتخانه‌های نیرو، صنعت و معدن و تجارت و کشور، سازمان‌های حفاظت محیط زیست، هواشناسی و برنامه و بودجه، مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و ۲ صاحب‌نظر دانشگاهی عضو هستند.

وی هدف از تشکیل این کارگروه را مدیریت یکپارچه منابع آب در این حوضه بیان کرد و افزود: در سال ۱۳۸۳ قانون تبدیل ادارات کل امور آب استان‌ها به شرکت‌های آب منطقه‌ای استانی و مجزاسازی شرکت‌های آب منطقه‌ای چنداستانی مصوب شد و بخشی از مدیریت منابع آب را به استان‌ها واگذار کرد. ایزدجو گفت: این مدیریت از یک سو به توسعه نامتجانس در استان‌ها منجر شده و از سوی دیگر در تعارض با مدیریت یکپارچه و به هم پیوسته منابع آب است که معمولا در سطح حوضه‌های آبریز درجه ۲ کشور صورت می‌گیرد.


مدیریت منابع آب در کشور خوب اجرا نشد

ایزدجو ادامه داد: حوضه‌های آبریز درجه ۲ کشور شامل ۳۰ واحد هیدرولوژیکی است که مشخصات فیزیوگرافی (فیزیکی و شکل‌شناسی) حوضه‌ها با مرزهای سیاسی استان‌ها تطابق ندارد. به عنوان مثال، خوزستان در برگیرنده 3 حوضه آبریز درجه ۲ کرخه، کارون بزرگ و هندیجان - جراحی است اما ۱۰ استان در این حوضه‌های آبریز به طور مستقیم دخیل هستند.

وی با اشاره به زیان‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی مدیریت مجزا یا جزئی‌نگری در منابع آب گفت: مدیریت جامع یا به هم پیوسته منابع آب به عنوان رژیم مدیریت منابع آب برای قرن بیست و یکم پذیرفته شده، اما در کشور ما به خوبی اجرا نشده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: با توجه به مشکلات پیش‌آمده در مدیریت مجزای حوضه‌های آبریز، قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب سال ۱۳۹۵ حل این مسائل را در گرو مدیریت یکپارچه و به هم پیوسته منابع آب دانسته و الزام قانونی بند الف ماده ۲۷ این قانون بر بازنگری تشکیلات ستاد آب کشور بر مبنای حوضه آبریز با ماهیت بین بخش‌ها بوده است. ایزدجو افزود: بر این اساس، با پیشنهاد وزارت نیرو و تصویب شورای عالی آب، کارگروه ساماندهی کمّی و کیفی رودخانه کارون بزرگ امسال شکل گرفت.


تصویب نقشه راه ساماندهی کمّی و کیفی کارون

این مسئول همچنین نظام‌نامه کارگروه ساماندهی کارون بزرگ را شامل چشم‌انداز و اهداف، اصول، ساختار و ارکان، شرح وظایف، فرایندهای اجرایی، مشروعیت‌بخشی و بازنگری عنوان کرد و گفت: چشم‌انداز اولیه مورد نظر برای رودخانه کارون بزرگ، رودخانه پاک و حوضه آبریز پایدار تا سال ۱۴۲۰ است که بهبود کیفیت، حفاظت کمی و کیفی منابع آب با تاکید بر پایداری تالاب‌ها، بهینه‌سازی مصارف آب، به‌کارگیری ابزارهای اقتصادی، اجتماعی، فنی و علمی در مدیریت حوضه آبریز و کاهش تنش‌های اجتماعی را دربر دارد.

وی ادامه داد: بررسی و تصویب نقشه راه ساماندهی کمّی و کیفی کارون بزرگ، نظارت بر حسن اجرای سند تخصیص آب حوضه آبریز، تصویب اهرم‌های مناسب برای تضمین اجرای مصوبات کارگروه، سیاست‌گذاری در مورد طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای و تصویب منابع مالی مورد نیاز از وظایف شورای عالی آب در ارتباط با کارگروه است.


علاج‌بخشی و احیای کارون

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان درباره سیاست‌گذاری طرح‌های انتقال آب که جزو وظایف این کارگروه بیان شده است نیز گفت: این بند جزو وظایف شورای عالی آب است و سازمان آب و برق خوزستان به طور مستقیم در آن نقش و دخالتی ندارد. ضمن این‌که کارگروه در مراحل مقدماتی انجام وظایف خود است و سازمان آب و برق خوزستان در این کارگروه عضویت ندارد.

ایزدجو همچنین، درباره طرح‌هایی که در سال‌های گذشته مغایر با مدیریت یکپارچه منابع آب اجرا شده است، بیان کرد: تصمیم‌گیری درباره این طرح‌ها به شورای عالی آب بستگی دارد. وی با بیان این‌که نظام‌نامه با تصویب شورای عالی آب قابل اصلاح و بازنگری است، افزود: کارگروه ساماندهی کارون به عنوان زیرمجموعه شورای عالی آب تشکیل شده است و فعالیت می‌کند.

دبیرخانه این کارگروه در دفاتر مدیریت به هم پیوسته حوضه‌های آبریز شرکت مدیریت منابع آب ایران مستقر می‌شود. به گفته ایزدجو، سازمان آب و برق و استانداری خوزستان پیشنهادها و نظراتی برای اصلاح و تکمیل نظام‌نامه ارائه کرده‌اند و انتظار می‌رود که مسئولان و متولیان استان - به‌ویژه استاندار خوزستان که در این کارگروه عضویت دارد - از ظرفیت این نظام‌نامه برای بهبود و ارتقای کمّی، کیفی و توان اکولوژیکی رودخانه کارون بزرگ استفاده کنند. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان درباره سرنوشت طرح احیا و علاج‌بخشی کارون که اعتبارات آن تخصیص داده نشده است هم گفت: این طرح به تصویب شورای عالی آب رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید