• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 اسفند 1396
کد مطلب : 7708
+
-

بارورسازی ابرها همچنان در دستور کار وزارت نیرو

وزیر نیرو با بیان اینکه مؤثرترین و بزرگ‌ترین شیوه تأمین آب، مصرف صحیح آب موجود است و نباید توجه خود را تنها بر تأمین آب‌های جدید بگذاریم، گفت: باید هر چه زودتر از حالت یک جامعه بدمصرف در بخش آب و برق خارج شویم.

به گزارش فارس، رضا اردکانیان در حاشیه آیین کلنگ‌زنی خط انتقال آب شرب کلان به پردیس افزود: طرح  بارورسازی ابرها در دست اجرا و مطالعه است و باید در طول زمان‌ به درصد مطمئنی از تأثیر این شیوه بر افزایش منابع آب رسید.

وی تصریح کرد: اگر در یک قرارداد نانوشته‌ای همه ما توجه خود را بر تأمین آب‌های جدید بگذاریم و از اینکه چگونه آب موجود را مصرف می‌کنیم غافل شویم اگر همه آب‌های جدید هم جمع شوند مشکل ما را حل نخواهند کرد.

 اردکانیان افزود: ما باید به شیوه‌های مصرف در بخش‌ کشاورزی و سایر بخش‌ها توجه کنیم و آن را مورد بازبینی قرار دهیم و باید الگوی کشت مناسب را انتخاب کنیم و در مناطقی که کشت‌های با آب‌بری زیاد داشته باشیم نباید اراضی زیر کشت را توسعه دهیم. وزیر نیرو افزود: ما اگر به این روش‌ها و شیوه‌ها توجه نکنیم و راجع به آن صحبت نکنیم و آینه‌ای در مقابل خود قرار ندهیم راجع به اینکه چگونه آب موجود را استفاده می‌کنیم همه طرح‌های جدید آب مثل شیرین کردن آب شور دریا، باروری ابرها و آب‌های ژرف مشکل ما را حل نخواهند کرد.

 

 

  بی‌توجهی به نظرات کارشناسان

 

وزیر نیرو که پیش از اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی برای کسب مسند وزارت، با فعالان محیط‌زیست نشستی برگزار کرد تا از دیدگاه‌های کارشناسان محیط‌زیست در حوزه آب باخبر شود، اکنون بی‌توجه به‌نظرات کارشناسان محیط‌زیست از بررسی طرح بارورسازی ابرها خبر می‌دهد این درحالی است که علاوه بر کارشناسان حوزه آب، محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور، داوود پرهیزکار، رئیس سازمان هواشناسی کشور هم بهمن‌ماه گذشته با تأکید بر اینکه بارورسازی ابرها تأثیر آشکاری بر جبران کم‌بارشی و خشکسالی کشور ندارد، نسبت به خطرات ناشی از باروری هشدار داد. پرهیزکار از طرح‌های انتقال آب ازجمله انتقال آب خزر به مناطق مرکزی کشور و انتقال آب دریای عمان به کرمان به‌منظور ایجاد صنعت فولاد به‌عنوان طرح‌های تخیلی نام برد و گفت: طرح‌های انتقال آب‌ مثل همان ایده تمیز کردن هوای تهران با هواپیمای آبپاش است که زمانی عده‌ای خواستند با هواپیمای سمپاش آب بپاشند و با این کار هوا را تمیز کنند؛ کاری که باعث شد همه دنیا به ما بخندند.

این خبر را به اشتراک بگذارید