• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76736
+
-

دلاوری از دلوار

«رئیسعلی دلواری» و یارانش درچند مرحله انگلیسی که ادعای ابرقدرتی دنیا را داشت، شکست دادند

دلاوری از دلوار

بوشهر و مردم آن نامی آشنا برای استعمار و استکبار هستند؛ استانی که مردمش بارها قدرت پوشالی دشمنان را زیرسئوال بردند و کشورهایی که ادعای ابرقدرتی داشتند، با شکستی تحقیرآمیز روبه‌رو کردند.

به گزارش مهر، بوشهر سابقه چند قرن مبارزه و مقاومت را دارد و علاوه بر «رئیسعلی دلواری» که نماد مبارزه با استعماراست، شهیدانی مانند «نادر مهدوی» درصحنه‌های مختلف ازجمله دفاع مقدس حضوری درخشان داشتند.

رئیسعلی دلواری نامی آشنا در تاریخ مقاومت است؛ نامی که نه تنها درایران، بلکه به خاطر مبارزاتش با استعمار پیر در دنیا شناخته شده است و حتی نامش هم برای دشمنان ترس‌آور است.

در دورانی که انگلیسی‌ها ادعای ابرقدرتی داشتند و می‌خواستند از خلیج فارس به داخل ایران نفوذ کنند، با صخره‌ای قوی که رنگ و بوی خدایی و مردانگی داشت، روبه‌رو شدند. رئیسعلی و یارانش در دفعات مختلف درسی به آنها دادند که هیچ‌گاه فراموش نخواهند کرد. درس رئیسعلی به انگلیسی‌ها، سبب شده است آنها همچنان از نام او و مردم این دیار هراس داشته باشند.


سردار مؤمن و شجاع

رهبرمعظم انقلاب اسلامی درباره رئیسعلی دلواری می‌فرمایند:«نام سردار مؤمن و شجاعی مثل شهید «رئیسعلی دلواری» از نام‌هایی است که همیشه دل‌های مؤمن را که آشنایی به وضع او و مبارزات او داشته‌اند، درسراسر این کشور به خود جذب می‌کرده است و خدا را شاکریم که بعد از پیروزی انقلاب، این نامی که سعی می‌شد پنهان بماند و این چهره ناشناخته بماند، برسر زبان‌ها افتاد؛ او را شناختند، شخصیت او را ستودند، مظلومیت و شهادت مظلومانه او را همه دانستند و فهمیدند.
 البته امروز با آن دوران خیلی فرق کرده است. آن روز عده معدودی همراه با یک جوان شجاع ناچار بودند در مقابل قدرت استعماری و استکباری انگلیس، مظلومانه مقاومت کنند؛ اما امروز رئیس‌علی‌های دلواری کم نیستند، تنها هم نیستند .»(۱۳۸۹/۰۴/۰۵)


مختصری از زندگی و مبارزات رئیسعلی

متجاوزان انگلیسی دراوضاع نابه‌سامان جنگ جهانی اول، اقدام به حمله به بنادر جنوبی ایران کردند و درحالی‌که در زمان غارت دیگر سرزمین‌ها، مقاومتی را درمقابل خود نمی‌دیدند، دست به غارت و چپاول و استعمار این کشورها می‌زدند.
به خیال خام آنها، ایران نیز این‌گونه خواهد بود و با 4کشتی جنگی و 5هزارسرباز و هزار گلوله توپ به سمت ایران آمدند، اما مدافعان خلیج‌فارس به خوبی درمقابل آنها ایستادند.

رئیسعلی دلواری و هم‌رزمانش که فتوای علمای دینی را نیز به عنوان پشتوانه‌ای محکم همراه خود داشتند، ساحل خلیج فارس را به کابوسی فراموش نشدنی برای متجاوزان تبدیل کردند. آنها دست به جهاد زدند و درمقابل ظلم و زور ایستادند؛ آنان با دستان خالی و اسلحه‌های محدود، به جنگ دشمنی رفتند که تا بیخ دندان مسلح بود و با قوای کامل به بوشهر حمله کرده بود.

رئیسعلی، فرزند «زائرمحمد» و «شهین» در دلوار دهستانی از توابع بوشهر به دنیا آمد. او درعصر مشروطیت، جوانی ۳۰ساله، بلندهمت، شجاع، در صدق و صفا کم مانند و درحب وطن و توکل به خدا، ضرب المثل بود.
بعد از اینکه قوای اشغالگر انگلیس جنوب ایران را به تصرف خود درآوردند، با شجاعتی وصف‌‏ناپذیر به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شکست‌های سنگینی بر آنان وارد کرد.

پس از اشغال بوشهر، نیروهای انگلیسی قصد تصرف دلوار را کردند. محلی که پیش از آن، چندبار سربازان انگلیسی به آنجا یورش برده و هربار طعم تلخ شکست را چشیده بودند. رئیسعلی سواره و پیاده خاک تنگستان و دشتی را پیمود و سران ایلات و عشایر را درمقابل انگلیسی‌ها باهم متحد کرد.

او با تکیه بر خدای متعال و فتوای علمای بنام مانند «مجاهد برازجانی»، «مجتهد اهرمی»، «سیدعبدالله بلادی» همراه با یاران خود، علیه اشغالگران وارد نبرد شد و نیروهای متجاوز را تار و مار کرد.


شهادت سردار

جنگ میان رئیسعلی و یارانش با انگلیسی‌ها به اوج خود رسیده بود. انگلیسی‌ها که با تطمیع و تهدید نتوانستند این سردار جوان، اما مؤمن و شجاع را با خود همراه کنند، برای از پای درآوردن او با توطئه یکی از خیانت‌پیشگان داخلی را فریفته و او را به مقابله با رئیس‌علی فرستادند.

سرانجام رئیسعلی دلواری که با یاران خود با تدارک حمله‌ای سنگین قصد شبیخون به بوشهر و تهاجم علیه انگلیسی‌ها را داشتند، درمنطقه تنگک صفر در حومه بوشهر به تیر «غلامحسین» نامی از خائنان داخلی، از پشت مورد اصابت گلوله قرارگرفت و به شهادت رسید.

آیت الله «سیدمرتضی مجتهد اهرمی» از علمای بزرگ زمان بر پیکر پاک او نماز به پا کرد و پیکر پاک این سردار شجاع و نام‌آور در وادی اسلام نجف اشرف در جوار مولای متقیان علی (ع) به خاک سپرده شد.


رئیسعلی‌ها ایستاده‌اند

نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه بوشهر با تمجید از قیام رئیسعلی دلواری و یارانش اظهارمی‌کند: انگلیسی‌ها 4بار از طریق خلیج فارس به استان بوشهر حمله کردند که هر 4بار با شکست روبه‌رو شدند.
آیت‌الله «غلامعلی صفایی بوشهری» با بیان اینکه انگلیسی‌ها پس از شکست دربوشهر دیگر هیچ‌گاه جرأت تجاوز در خلیج فارس را نداشته‌اند، می‌افزاید: رئیسعلی زنده است و از خون این سردار رشید هزاران رئیسعلی دیگر به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه رئیسعلی دلواری از چهره‌هایی است که در تراز اسلام و قرآن بود، ادامه می‌دهد: از ویژگی‌های ارزشمند شهید رئیسعلی دلواری، می‌توان به اسلام خواهی، بصیرت، ولایت‌محوری، استکبارستیزی، جهادگری و استقلال‌خواهی اشاره کرد.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه رئیسعلی دلواری و علمای نهضت جنوب، شناسنامه ضداستعماری جنوب ایران هستند، تصریح می‌کند: ایران اسلامی و استان بوشهر درصورت دست‌درازی دشمنان پر از رئیسعلی دلواری است.
وی با بیان اینکه دشمنان بدانند که رئیسعلی‌ها ایستاده‌اند، عنوان می‌کند: دشمنان بدانند که اگر بخواهند دوباره حمله‌ای به این کشور داشته باشند، رئیسعلی دلواری‌ها اینجا هستند و شکست دیگری را متوجه آنها خواهند کرد.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه تنها اثری که از انگلیسی‌ها در بوشهر به جا مانده قبرستان انگلیسی‌ها است، ادامه داد: تا وقتی ملتی مانند رئیس‌علی دلواری هوشیار و بیدار باشد خواب را از چشم دشمنان می‌گیرد.


انگلیسی‌ها از نام رئیسعلی می‌ترسند

امام جمعه دلوار می‌گوید: رئیسعلی دلواری و یارانش، با حمایت علمای دینی و مردم درسی بزرگ به استعمارگران دادند که هیچ‌گاه آن را فراموش نخواهند کرد.

حجت‌الاسلام «علی زاهددوست» با بیان اینکه دشمنان همچنان از نام رئیسعلی دلواری هم می‌ترسند، می‌افزاید: انگلیس ابرقدرت آن روزهای جهان بود و دربرابر قدرت ایمان و اخلاص رئیسعلی و دلاوران دلوار تن به شکست و خفت مفتضحانه داد و این شکست درتاریخ مقاومت ایران ثبت شده است.

وی با بیان اینکه رئیسعلی دلواری تاکنون به خوبی معرفی نشده است، تصریح می‌کند: شهید رئیسعلی دلواری تاکنون آن‌گونه که باید و شاید، برای مردم معرفی نشده است و باید کم‌کاری‌ها در این زمینه جبران شود. امام جمعه دلوار ادامه می دهد: نویسندگان و محققان کشور و استان باید آثار ارزشمندی درباره نهضت جنوب و قیام رئیسعلی دلواری بنویسند و در معرفی این بزرگ‌مرد خطه جنوب سهمی داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم تلاش برای آشنایی جامعه با حماسه آفرینی‌های این سردار شجاع و مؤمن اضافه می‌کند: باید فرهنگ مجاهدت و مقاومت دربرابر فشارهای بیگانگان و روحیه رشادت و ایثار شهید بزرگ مبارزه با استعمار «شهید رئیسعلی دلواری» به جامعه به‌ویژه نسل جوان منتقل شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :