• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76530
+
-

شور حسینی و بصیرت عاشورایی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برنامه‌های این نهاد را برای برگزاری ایام عزاداری محرم تشریح کرد

گزارش
شور حسینی و بصیرت عاشورایی

مرجان فرهمند |خراسان رضوی - خبرنگار:


ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای تحول اخلاقی، فرهنگی و فکری انسان‌های آزادیخواه باشد، زیرا پیام عاشورا رسیدن بشریت از تاریکی به روشنایی و از فقر فرهنگی به‌ طرف فرهنگ غنی ناب اسلامی است. درس عاشورا احیای امر به معروف و نهی از منکر و عمل به آن است. با هدف همراهی با عزاداری مردمی ایام محرم، سازمان اوقاف و خیریه خراسان رضوی برنامه‌های مختلف فرهنگی در امامزاده‌های استان برگزار خواهد کرد. همشهری با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد احمدزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، گفت‌وگو کرده است. 


برنامه‌های بصیرت عاشورایی

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به ابعاد فرهنگی قیام عاشورا بیان می‌کند: با گذشت 1400 سال از قیام اباعبدالله الحسین (ع) این فرهنگ در هیچ دوره و زمانی کهنه و قدیمی نمی‌شود و هر سال ارادتمندان به خاندان اهل بیت (ع) این عزاداری‌ها را پرشورتر از سال قبل برگزار می‌کنند. وی می‌گوید: اجرای طرح سوگواره «بصیرت عاشورایی» برای 2 ماه محرم و صفر در بیش از 100 بقعه متبرکه در 21 شهرستان استان خراسان رضوی برگزار می‌شود. شعار امسال این طرح «کرامتنا الشهاده» است به این معنا که شهادت افتخار ماست. 

به گفته حجت‌الاسلام احمدزاده، طرح بصیرت عاشورایی در 2 بخش عمومی ماه محرم و صفر و بخش ویژه‌برنامه‌هایی در مقاطع مختلفی از این ماه برگزار می‌شود. وی ادامه می‌دهد: در 10 بقعه متبرکه برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی پیش‌بینی شده است. همچنین بیش از 120 مبلّغ و روحانی در این 2 ماه محرم و صفر به وظایف تبلیغی می‌پردازند. در این طرح، برپایی دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی، خیمه‌های معرفت، مشاوره و غرفه‌های چندرسانه‌ای به فراخور امکانات بقاع متبرکه برپا خواهد شد. 

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی می‌افزاید: نماز جماعت ظهر و عصر تاسوعا و عاشورای حسینی در ٨۰ بقعه متبرک با میزبانی دسته‌های عزاداری برگزار خواهد شد. مراسم میزبانی دسته‌های عزاداری برای اقامه عزا و همچنین مراسم شام غریبان در 70 بقعه متبرکه، برنامه اطعام از محل موقوفات منطبق در دهه اول در 50 بقعه متبرکه، برگزاری مراسم شهادت امام رضا (ع) در 90 بقعه متبرکه و مراسم رحلت پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن (ع) در 40 بقعه متبرکه از دیگر برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در ماه‌های محرم و صفر است.

احمد‌زاده با اشاره به ‌ویژه‌برنامه‌های این سازمان می‌گوید: اجتماع لبیک یا حسین دوشنبه ۱۱ شهریور هم‌زمان با دوم محرم در مشهد و کاشمر برپا شد. همچنین سوگواره بصیرت عاشورا در بیش از ۱۰۰ بقعه متبرک در ۲۱ شهرستان برگزار شد. همایش شیرخوارگان حسینی با حضور مادران و فرزندان شیرخوار در روز جمعه 25 شهریورماه در 35 بقعه متبرکه در استان برگزار می‌شود. وی یادآور می‌شود: از دیگر ویژه‌برنامه‌های این سازمان می‌توان به برنامه «احلی من العسل» در روز ششم ماه محرم ویژه نوجوانان پسر اشاره کرد که با همکاری آموزش و پرورش در 25 بقعه متبرکه در استان برگزار می‌شود. 


نگاه به مناطق کم‌برخودار مشهد

سازمان اوقاف و امور خیریه امسال در ماه‌های محرم و صفر نگاهی ویژه به مناطق حاشیه‌نشینی اطراف مشهد دارد. به گفته مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در ویژه‌برنامه‌‌‌های امسال علاوه بر توجه به حاشیه شهر، کمک‌های شایانی به مساجد، تکیه‌ها و هیات‌های مذهبی داریم. وی خاطرنشان می‌کند: افزون بر این موضوعات، بحث اجرایی نیات واقفان خیراندیش را داریم که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته موقوفات مرتبط با این ایام 4 هزار موقوفه اجرای نیت خواهند شد. ضمن این‌که اجرای طرح «قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» را هم داریم و در دهه آخر صفر ما میزبان زائران حضرت اباعبدالله ‌الحسین (ع) هستیم که از محورهای مختلف با پای پیاده به سمت مشهد می‌آیند.

همچنین امسال طرح «شمیم حسینی» هم که کمک به هیات‌های مذهبی و مساجد از محل موقوفات است، اجرا می‌شود تا بتوان از هیات‌های مذهبی حمایت کرد. حجت‌الاسلام احمدزاده در پایان می‌گوید: محرم که از راه می‌رسد مردم براساس اعتقادات و ارادت قلبی که به خاندان اهل بیت (ع) دارند در جای‌جای ایران با برپایی مراسم عزاداری، عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان و یاران باوفایش نشان می‌دهند؛ آیین‌هایی که از پدران و گذشتگان ما به ارث رسیده است. امیدواریم این برنامه‌ها سبب تبدیل شور عزاداری به شعور فرهنگی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید