• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76477
+
-

ذخایر خونی خراسان رضوی در وضعیت هشدار

مدیر کل انتقال خون استان : از شهروندان تقاضا داریم اهدای خون را به صورت مستمر و در طول سال انجام دهند و آن را موکول به مناسبت‌ها نکنند

تیتر یک
ذخایر خونی خراسان رضوی در وضعیت هشدار

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به قرار گرفتن ذخایر خونی استان در وضعیت هشدار گفت: نیاز به خون همیشگی بوده و فراورده‌های خونی را نمی‌توان برای مدت طولانی نگهداری کرد، لذا از شهروندان تقاضا داریم اهدای خون را به صورت مستمر و در طول سال انجام دهند و آن را موکول به مناسبت‌ها نکنند. به گزارش ایرنا، «حمیدرضا اسلامی» در خصوص آخرین وضعیت ذخایر خونی خراسان رضوی اظهار کرد: متأسفانه در هفته‌های گذشته با توجه به ایام تابستان و گرمی هوا، مراجعه به پایگاه‌های اهدای خون بسیار کاهش پیدا کرده و ذخایر خونی استان در وضعیت هشدار قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: در این شرایط در صورت بروز حوادث غیرمترقبه‌ ممکن است در تأمین خون با مشکل مواجه شویم. مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به آغاز طرح نذر خون حسینی در ایام محرم افزود: با توجه به این‌که معمولا مراجعات مردمی به پایگاه‌های انتقال خون در ایام عزاداری امام حسین (ع) افزایش پیدا می‌کند، طرح نذر خون حسینی از 10 شهریور آغاز شده است و تا 27 مهرماه ادامه خواهد یافت. از شهروندان تقاضا داریم در طول این مدت برای اهدای خون مراجعه ‌کنند و اهدای خون را فقط به روزهای تاسوعا و عاشورا موکول نکنند. 

اسلامی یادآور شد: سال گذشته 33 هزار و 216 نفر در طرح نذر خون حسینی شرکت کردند. از این تعداد 25 هزار و 699 نفر موفق به اهدای خون شدند که نسبت به سال پیش از آن رشد 56 درصدی داشت. با توجه به این‌که نیاز به فراورده‌های خونی همیشگی بوده و همواره در حال افزایش است امیدواریم امسال نیز میزان اهداکنندگان خون افزایش یابد. وی همچنین کمبود بودجه، منابع و کارکنان را از دیگر مشکلات انتقال خون برشمرد که تأمین خون را با مشکلاتی مواجه کرده است و گفت: متأسفانه مشکلات انتقال خون باعث شده است ارائه خدمات به اهداکنندگان خون که خون خود را به رایگان به ما اهدا می‌کنند،

به درستی انجام نشود. همچنین در این شرایط امکان تحقق برخی انتظارات مردم مانند ارائه 24 ساعته خدمات را نداریم. مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مرکز انتقال خون خراسان رضوی خون مورد نیاز حدود 60 بیمارستان مرکز درمانی و 6 دانشگاه علوم پزشکی را در استان تأمین می‌کند. اسلامی توضیح داد: 95 درصد خون اهداشده در فراورده‌هایی خونی استفاده می‌شود و فقط 5 درصد آن به صورت خون گرم مصرف می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید