• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76506
+
-

تسهیلات برای ایجاد گلخانه در روستاهای خراسان شمالی

خبرخوان
تسهیلات برای ایجاد گلخانه در روستاهای خراسان شمالی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تسهیلات ۷ درصدی برای ایجاد گلخانه در مقیاس ۳۰۰ متر‌ مربع به تمامی روستاییان استان با هدف افزایش کمی و کیفی محصولات ارائه می‌شود. به گزارش ایرنا «جواد تشکری یزد» با اشاره به این‌که برای ارائه این تسهیلات هیچ محدودیتی وجود ندارد، اظهار کرد: ایجاد گلخانه‌ها از سیاست‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی است که تسهیلات و اعتبارات خوبی هم در این زمینه در نظر گرفته شده است. با توجه به شرایط خشکسالی که در استان شاهد آن هستیم موضوع گسترش گلخانه‌ها مورد تاکید قرار دارد. 

وی هدف از کشت‌های گلخانه‌ای را افزایش ۱۰ برابری تولیدات با انتقال کشت‌های سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه اعلام کرد. تشکری یزد افزود: سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در 5 سال گذشته موفق شد سطح گلخانه‌های استان را از ۱۳ هکتار به ۵۳ هکتار در سال جاری افزایش دهد که این رقم همچنان رو به رشد است. با توجه به این‌که در کشت گلخانه‌ها هیچ‌ محدودیتی از نظر تنوع محصولات وجود ندارد، کشت انواع محصولات گلخانه‌ای توصیه می‌شود. این مسئول گفت: به تازگی گیاهانی مثل زعفران را نیز در قالب گلخانه‌های هیدروپونیک که با آب حداقلی کار می‌کنند، می‌توان کاشت. زمینه کار در گلخانه‌ها بسیار گسترده است و به دلیل حق انتخاب بالا در تمام طول سال، تولید امکان‌پذیر است. 

وی اظهار کرد: پرداخت تسهیلات برای ایجاد گلخانه با ۲ سال تنفس و دوره بازپرداخت ۵ ساله است. هیچ سقفی برای این وام‌ها در نظر گرفته نشده است. هزینه انرژی گلخانه هم با حداقل میزان طبق تعرفه کشاورزی پرداخت می‌شود. تشکری یزد با اشاره به این‌که مجوز احداث گلخانه توسط نظام مهندسی صادر می‌شود، گفت: روند اخذ استعلامات مورد نیاز برای صدور مجوز تسهیل شده و از اشتغال خانگی حمایت می‌شود. میزان تولید گلخانه‌های استان خراسان شمالی 4۳۷۵ تن محصولات صیفی و سبزی، دارویی و ۳۴۲ هزار گیاه گلدانی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید