• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76484
+
-

حرکت مرکزی به سمت کشاورزی مدرن

یک کارشناس حوزه کشاورزی: افزایش ضریب مکانیزاسیون و به‌روزرسانی ماشین‌آلات کشاورزی موجب صرفه‌جویی و کاهش سختی کار می‌شود

کشاورزی
حرکت مرکزی به سمت کشاورزی مدرن


مریم جباری| اراک- خبرنگار 


  با وجود شهرت مرکزی در زمینه صنعت، کشاورزی استان نیز دارای ظرفیت‌های ارزشمندی است و جایگاه بسیارخوبی درکشور دارد که باید درکنار ظرفیت‌های صنعتی استان با خروج از کشاورزی سنتی و حرکت به سمت کشاورزی مدرن از آن برای رشد و توسعه اقتصادی استفاده کرد.

با این حال، تاکنون مسئولان و حتی کشاورزان به این ظرفیت مهم و درآمدزا توجه چندانی نکرده و به موارد مهمی مانند توسعه صنایع تبدیلی و افزایش ضریب مکانیزاسیون که در بالا بردن تراز اقتصادی استان بسیار دارای اهمیت است بی‌تفاوت بوده‌اند.

 با رشد در این بخش می‌توان تولید محصولات با کیفیت‌تر، افزایش تولید، مصرف بهینه آب و صادرات محور را شاهد باشیم.

در زمینه توسعه صنایع تبدیلی اقدامات مثبتی در این استان در حال انجام است، اما اقدام مهم و اساسی نسبت به مدرن کردن و به روز شدن کشاورزی استان انجام نگرفته است. با توجه به این‌که شرکت کمباین‌سازی در استان قرار دارد، اکنون حدود 60 درصد از ماشین‌آلات کشاورزی در استان فرسوده است که هدررفت و کاهش کیفیت تولیدات کشاورزی را به همراه دارد.


ارتقای مکانیزاسیون در بخش کشاورزی 

یک کارشناس حوزه کشاورزی در استان مرکزی با اشاره به این‌که تولید بیشتر و با کیفیت‌تر یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موارد توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی است می‌گوید: علاوه بر موارد مذکور افزایش ضریب مکانیزاسیون و به‌روزرسانی ماشین‌آلات کشاورزی موجب صرفه‌جویی و کاهش سختی کار می‌شود. بنابراین باید در این زمینه حمایت‌های لازم از کشاورزان در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

«عباس مظفری» بیان می‌کند: محصولات متنوع و مختلفی در این استان و در بیشتر شهرستان‌ها تولید می‌شود که تعداد زیادی از این محصولات قابلیت صادرات دارند که با افزایش ضریب مکانیزاسیون محصولات صادرات‌محور دیگری به این فهرست اضافه خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: از دیگر مزایای افزایش ضریب مکانیزاسیون و به‌روزرسانی ماشین‌آلات بخش کشاورزی می‌توان به افزایش تولید محصول با کیفیت، صرفه‌جویی اقتصادی، کاهش هزینه تولید، کاهش هدررفت محصولات کشاورزی و... اشاره کرد که تحقق آن وابسته به حمایت از فعالان این حوزه و ارائه تسهیلات مناسب است.

این کارشناس حوزه کشاورزی با بیان این‌که افزایش بهره‌وری در کشاورزی با افزایش ضریب مکانیزاسیون محقق می‌شود می‌افزاید: یکی دیگر از مواردی که در تولید محصولات کشاورزی با کیفیت دارای اهمیت است عملیات خاک‌ورزی است که استفاده از روش‌های جدید در این بخش می‌تواند علاوه بر تولید محصولات باکیفیت کاهش فرسایش خاک را نیز به همراه داشته باشد.

مظفری اظهار می‌کند: به‌کارگیری روش‌های نوین و به‌روز در خاک‌ورزی زمین‌های کشاورزی نیز با استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز در این بخش امکان‌پذیر است. بنابراین افزایش ضریب مکانیزاسیون در همه بخش‌های تولید یک محصول کشاورزی مرغوب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به این‌که بخش وسیعی از مباحث مربوط به مکانیزاسیون با بهبود شرایط عملیات خاک‌ورزی در ارتباط است می‌گوید: در عملیات خاک‌ورزی، عوامل متعددی از جمله خرد شدن یکنواخت کلوخ‌ها، حفظ رطوبت، کاهش فرسایش و... دارای اهمیت است. زیرا وجود همه این موارد در کنار یکدیگر تولید محصول باکیفیت را به همراه خواهد داشت.
این کارشناس حوزه کشاورزی بیان می‌کند: اجرای پروژه‌ها و طرح‌های الگویی و توسعه در مزارع کشاورزی با به‌کارگیری ماشین‌آلات جدید با حمایت دولت و مسئولان استانی از کشاورزان و استفاده از افراد متخصص برای آموزش به این افراد تحقق پیدا خواهد کرد.


اختصاص 610 میلیارد ریال اعتبار

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزاسیون کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی نیز با بیان اهمیت ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی و ضرورت به‌روزسانی ماشین‌آلات می‌گوید: در این استان با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی که وجود دارد عمر مفید ۶۰ درصد ماشین‌آلات بخش کشاورزی به پایان رسیده و این ماشین‌آلات تقریباً از رده خارج هستند.

«محمد بابایی» بیان می‌کند: از ۱۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع تراکتور و کمباین که در استان مرکزی در بخش کشاورزی فعال هستند حدود 8 هزار دستگاه در سن فرسودگی قرار دارند که همین مسأله می‌تواند در تولید محصولات باکیفیت در این بخش تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به این‌که ۶۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای ارتقای بخش مکانیزاسیون استان مرکزی اختصاص پیدا کرده است ادامه می‌دهد: از این میزان، تاکنون 10 درصد اعتبارات جذب و به متقاضیان ارائه شده است. البته در صورت جذب این اعتبار 5۰۰ دستگاه تراکتور و کمباین و همچنین هزار دستگاه ادوات کشاورزی به این بخش افزوده خواهد شد. بنابراین برای جذب این اعتبار باید از همه ظرفیت‌های استانی با توجه به ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان استفاده شود.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزاسیون کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار می‌کند: افزایش ضریب مکانیزاسیون یکی از اقدامات تأثیرگذار و مهم در زمینه گذر از کشاورزی سنتی به مدرن است که می‌تواند در زمینه رشد بهره‌وری در بخش کشاورزی و افزایش میزان تولید باکیفیت بسیار دارای اهمیت باشد.

بابایی با اشاره به این‌که توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی رشد قابل توجهی در زمینه تولید محصولات کشاورزی خواهد داشت می‌افزاید: در این مورد یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی استان با حمایت‌های دولت در چند سال گذشته توجه به ظرفیت‌های کشاورزی در زمینه رشد اقتصادی استان بوده که در این بخش اقدامات مثبتی در حال انجام است.


بهبود وضعیت آب و خاک 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی می‌گوید: افزایش ضریب مکانیزاسیون در این سازمان با جدیت دنبال می‌شود. زیرا تنها راه فاصله گرفتن از کشاورزی سنتی به‌روزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی است.

«مجید آنجفی» با اشاره به این‌که اهداف مورد نظر در تأمین امنیت غذایی با افزایش ضریب مکانیزاسیون امکان‌پذیر است بیان می‌کند: با توجه به اهمیت این مقوله یکی از اهدافی که در سطح کلان و به‌ویژه در استان مرکزی با دارا بودن قابلیت‌های کشاورزی دنبال می‌شود تقویت مکانیزاسیون است که این اقدام با پرداخت تسهیلات به بهره‌برداران برای به‌روزسانی تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی در حال انجام است.

وی یکی از مهم‌ترین مزایای افزایش ضریب مکانیزاسیون را کاهش هزینه‌های فعالیت و تولید باکیفیت عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: با این اقدام علاوه بر بهره‌وری، صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش تولید در بخش کمی و کیفی ارتقا پیدا می‌کند و همه این موارد افزایش درآمد کشاورزان را به دنبال خواهد داشت. بنابراین آگاه‌سازی کشاورزان از اهمیت این موضوع نیز با جدیت دنبال می‌شود تا این افراد در زمینه به‌روزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی ترغیب به استفاده از تسهیلات ارائه شده در این بخش شوند.

رئیس‌سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به این‌که 613 میلیارد ریال اعتبار برای افزایش ضریب مکانیزاسیون امسال به این استان اختصاص یافته که با جذب آن 700 دستگاه تراکتور و کمباین به بخش کشاورزی استان اضافه می‌شود می‌افزاید: علاوه بر همه مزایای ذکر شده، با افزایش ضریب مکانیزاسیون، این اقدام بهبود وضعیت آب و خاک را نیز به همراه دارد. زیرا علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک کاهش مصرف آب را نیز در این بخش شاهد خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید