• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76406
+
-

«تریپ» به نام تاکسی‌ها به کام مسافربرهای شخصی

حمل و نقل
«تریپ» به نام تاکسی‌ها به کام مسافربرهای شخصی

رانندگان تاکسی سفید در کیش از چرخه معیوب گردشگری و ورود برخی‌مهمان‌های ناخوانده در این صنف گلایه‌مند هستند. 

به گزارش فارس، در روزهایی که ساکنان کیش از افزایش بی‌رویه نرخ اجاره مسکن و تحریم خودرویی به ستوه آمده‌اند و تورم زندگی را برای بسیاری سخت کرده است، رانندگان تاکسی سفید‌های کیش نیز از بی‌نظمی در حوزه گردشگری و حمل‌ونقل گلایه‌های بسیاری دارند. 

این روزها «تریپ» یا همان درصدی که یک شخص از معرفی گردشگر به مراکز تفریحی، اقامتی و... دریافت می‌کند، به معضلی برای کیش تبدیل شده است. 


خودروهای لاکچری با تعرفه‌های لاکچری

شاید شما هم تا به ‌حال فکر می‌کردید گرفتن تریپ فقط از سوی رانندگان تاکسی انجام می‌شود، اما تاکسی سفید‌های کیش با توجه به شرایط موجود، مخالفت حداکثری خود را با این پدیده اعلام کرده‌اند و از شیوع مسافربری خودروهای لاکچری و تعرفه‌های ارائه‌شده برای تریپ توسط گردشگری‌ها پرده برداشته‌اند. 

یکی از رانندگان تاکسی سفید در این‌باره گفت: از هر کسی بپرسید به شما می‌گوید که تریپ را تاکسی‌ها می‌گیرند، در صورتی‌که چنین چیزی وجود ندارد. 

وی افزود: وقتی یک گردشگر به جزیره کیش سفر می‌کند، افرادی در کیش شماره‌های تماس آن‌ها را از مبدأ و به قیمت‌های 50 الی 100 هزار تومان خریداری می‌کنند و بعد از رسیدن آن‌ها به کیش با آن‌ها تماس می‌گیرند و خود را تورلیدر معرفی می‌کنند و می‌گویند به آن‌ها ترانسفر رایگان ارائه می‌دهند. 

این راننده تاکسی ادامه داد: این افراد با جلب اعتماد گردشگر آن‌ها را به دفاتر گردشگری مورد نظر می‌برند و به ازای خرید گردشگر از تفریحات و دیگر خدمات، تریپ (درصد) معین خود را دریافت می‌کنند.

 به این ترتیب گردشگر باید هزینه بیشتری برای تفریحات خود در کیش پرداخت کند و به‌طور مثال اگر نرخ غواصی 80 هزار تومان باشد، برخی گردشگری‌ها آن را به مسافر 120 هزار تومان می‌فروشند. 

وی گفت: موضوع این است که کانترهای گردشگری هتل‌ها کنترل مسافران را در اختیار می‌گیرند و ماشین‌های شخصی برای ترانسفر آن‌ها تهیه می‌کنند. حتی مسافرهایی که به فرودگاه می‌برند را هم به ما نمی‌دهند و با پورشه و اینفنیتی و ماشین‌های لوکس مدل بالا دنبال آن‌ها می‌آیند. این در حالی است که کرایه فرودگاه 20 هزار تومان است و این ماشین‌ها برای 10- 20 هزار تومان کار نمی‌کنند. 

راننده تاکسی سفید در جزیره کیش افزود: با این وضعیت مسافر دیگر به تاکسی نمی‌رسد. سفره من روز‌به‌روز کوچک‌تر می‌شود. بیش از 90 درصد رانندگان تاکسی گفته‌اند تریپ باید جمع شود. تریپ به‌نام ماست اما به کام دیگران است. اگر تریپ برداشته شود شخصی‌ها از این چرخه خارج می‌شوند. 

وی افزود: به تازگی همه وارد این حوزه شده‌اند و سوال اینجاست که چرا سازمان منطقه آزاد کیش دستگاه‌هایی را برای خرید تفریحات دریایی در سطح جزیره قرار نمی‌دهد؟ 


نارضایتی گردشگران 

این راننده بیان کرد: وقتی گردشگر متوجه شود همه چیز را گران‌تر از قیمت واقعی خود دریافت کرده، ناراحت می‌شود و همه این گفت‌وگوها دهان به دهان باعث تبلیغ منفی می‌شود. 

گرچه انتشار این گلایه‌های رانندگان تاکسی سفید دلیل بر مبری شدن این صنف از برخی تخلفات همچون گرفتن تریپ‌ و کرایه‌های بدون ضابطه و... نیست، اما لازم است مسئولان نظارت بیشتری بر این حوزه داشته باشند و از شیوع بی‌نظمی تحت عنوان‌های مختلف جلوگیری کنند. 

از دیگر ملزومات جلوگیری از بی‌نظمی و هرج و مرج، ایجاد شفافیت در این زمینه‌ است. با به‌روز کردن اپلیکیشن‌ها و معرفی مناسب آن‌ها و سایت‌های معتبر گردشگری به گردشگران، دست واسطه‌ها نیز کوتاه خواهد شد و به ارزان شدن هزینه سفر به کیش که دغدغه بسیاری از مسافران است کمک خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید