• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76386
+
-

مشق محرومیت در کلاس‌های فرسوده

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان: با اختصاص اعتبارات تا 4 سال آینده، تمام مدارس غیراستاندارد استان نوسازی و ایمن می‌شوند

آموزش
مشق محرومیت در کلاس‌های فرسوده

 مدرسه‌های مستهلک و فرسوده با دیوارهای ترک‌خورده و تخریبی در استان هرمزگان قصه‌ پرغصه امروز و دیروز نیست.

 این مدرسه‌ها با عمر بلند و وقوع زلزله‌های پی‌درپی و بارندگی‌‌های شدید فصلی، بیشتر از این‌که مکانی امن برای آموختن دانش باشند، بلایی برای تهدید جان دانش‌آموزان شده است.  به گزارش همشهری، این مدرسه‌های ناایمن که قدمت و عمر برخی از آن‌ها به بیش از 40 تا 50 سال می‌رسد، بستر آوار بر سر دانش‌آموزانی است که زیر این سقف‌های لرزان با یک دنیا امید مشق می‌نویسند و کتاب‌‌های درسی را ورق می‌زنند. 


مشکلات مدارس هرمزگان

آخرین آمارها نشان می‌دهند حدود 4025 کلاس درس در استان هرمزگان به‌ویژه شرق استان، غیرمقاوم و تخریبی هستند که بیش از 100 هزار دانش‌آموز پسر و دختر معادل یک‌سوم جمعیت 340 هزار نفری هرمزگان به‌صورت یک یا 2 نوبته در این کلاس‌ها درس می‌خوانند؛ درس‌خواندنی همراه با کوله‌باری از نگرانی و دلهره برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها. 

میز و نیمکت‌های فرسوده و شکسته، و نبود یا کمبود وسایل گرمایشی و سرمایشی در برخی مدرسه‌ها از دیگر مشکلاتی است که مدرسه‌های هرمزگان با آن روبه‌رو هستند. 

یک کارشناس علوم‌تربیتی در این‌باره گفت: وقتی دانش‌آموزی در روستایش مدرسه ندارد و مجبور می‌شود برای تحصیل به روستای دیگری برود یا وارد کلاس‌هایی می‌شود که هر لحظه بیم فروریختن آن می‌رود، بعد از مدتی ممکن است به دلیل همین مشکلات ترک ‌تحصیل کند.   «رضا شمس‌الدینی» افزود: نمی‌توان به صراحت گفت نبود فضای آموزشی مناسب باعث ترک تحصیل دانش‌آموزان می‌‌شود اما می‌توان مدعی شد وجود فضای آموزشی مناسب می‌تواند دانش‌آموزان را با اشتیاق بیشتری به سوی علم‌آموزی بکشاند. 

به گفته وی وجود مدرسه در مناطق محروم می‌تواند دانش‌آموزان را تشویق کند درس بخوانند. می‌تواند آینده دانش‌آموزانی را که در مناطق محروم زندگی می‌کنند، تغییر دهد. 


فضای آموزشی استاندارد حق همه دانش‌آموزان

شمس‌الدینی ادامه داد: بر اساس قانون، تحصیل رایگان وظیفه آموزش و پرورش است.

 بر همین اساس همه دانش‌آموزان باید بتوانند از فضای آموزشی متناسب بهره‌مند شوند. وظیفه آموزش و پرورش ساختن فضای آموزشی بادوام و ماندگار است.  وی اضافه کرد: اگر فضای آموزشی مناسبی ساخته شود این فضاها زود به زود تخریب نمی‌شوند که مجبور شویم هزینه را صرف بازسازی آن کنیم. 

باید فضاهایی ساخته شود که مانند سرمایه باشد نه این‌که چند سال یک‌بار برای بازسازی و نوسازی آن هزینه شود. 


۶۷۰ مدرسه غیراستاندارد 

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در این‌باره گفت: هم‌اکنون ۶۷۰ مدرسه غیراستاندارد در استان وجود دارد که از این شمار ۲۲۰ مدرسه به‌‌طور کامل تخریبی هستند و بقیه قابلیت مقاوم‌سازی دارند. 

«نوید احمدی» با اشاره به کمبود اعتبار لازم برای طرح‌های نوسازی مدارس تصریح کرد: برای نوسازی و مقاوم‌سازی این مدارس به ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 

وی با اشاره به این‌که حدود ۹۰ هزار دانش‌آموز در هرمزگان در مدارس غیراستاندارد تحصیل می‌کنند، بیان کرد: بیشترین مدارس غیراستاندارد در شرق هرمزگان واقع است. 
احمدی اضافه کرد: در تلاش هستیم با اختصاص اعتبارات ملی، استانی، مشارکت خیران و صنایع بزرگ تا 4 سال آینده، تمام مدارس غیراستاندارد استان نوسازی و ایمن شوند. 


۵۳ مدرسه با ۱۹۸ کلاس درس جدید و ایمن

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش در این زمینه گفت: برای سال تحصیلی جدید ۵۳ مدرسه با ۱۹۸ کلاس درس با هزینه ۴۷ میلیارد تومان آماده شده است.  وی بیان کرد: در سال تحصیلی جدید 5۵۰۰ دانش‌آموز هرمزگانی از کلاس‌های درس جدید و ایمن بهره‌مند می‌شوند که بیشترین این مدارس در شهرستان‌های بندرعباس، میناب، بستک و بندرخمیر واقع است


کارآمدی اقتصاد در آموزش و پرورش

«رضا شمس‌الدینی»، کارشناس علوم‌تربیتی، بیان کرد: ایجاد هرگونه اصلاحات واقعی در آموزش‌ و پرورش، مستلزم تغییر در نگرش‌ها، سبک مدیریت‌ها و ملاک انتخاب آن‌هاست. 

بدون شک کلید نجات آموزش‌ و پرورش در بلندمدت در گرو اجرایی شدن نظریه‌های کارآمد در اقتصاد این نهاد است. به نظر می‌‌رسد چرخش کلید دولت‌ها تاکنون نتواسته است قفل رسوب‌گرفته این حوزه را باز کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید