• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76187
+
-

بوی کود حیوانی جیرفتی‌ها را کلافه کرد

نماینده کامیون‌داران حامل کود مرغی: نبود کارخانه مکانیزه فراوری کود  سبب شده کود خام را از مرغداری‌ها بخریم و مستقیم به کشاورزان عرضه کنیم

گزارش
بوی کود حیوانی جیرفتی‌ها را کلافه کرد

کامیون‌های حمل کود حیوانی در جیرفت پارکینگ ندارند و تردد آن‌ها در شهر، مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است. 

به محل استقرار کامیون‌های حامل کود، تیرپارک می‌گویند که باید هرچه سریع‌تر در جیرفت راه‌اندازی شود؛ زیرا شهروندان جیرفتی هم همواره اعلام کرده‌اند بوی بد کود حیوانی قابل تحمل نیست و این موضوع باعث مریضی کودکان و افراد مسن می‌شود و خواهان این هستند که مسئولان برای استقرار این ماشین‌ها خارج از محدوده شهری اقدام کنند. 

به گزارش ایرنا، جنوب کرمان به‌ویژه شهرستان جیرفت همه ساله در فصل کاشت محصولات کشاورزی نیاز شدید به کود مرغی دارد. اما این موضوع بین مردم و کامیون‌داران حامل کود مشکل ایجاد کرده است. از طرفی برای برطرف کردن این مشکل هم نقطه مشترک و برنامه‌ای بین مسئولان وجود ندارد. 
رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت گفت: مطالبات عمومی مردم در اولویت فعالیت‌های مرکز بهداشت عملیاتی خواهد شد. 

 «رضا محمودی» افزود: سال‌هاست از اواسط تابستان تا اواخر پاییز ماشین‌های حامل کود‌های حیوانی آسایش خاطر بهداشت محیط، بهداشت عمومی و روانی مردم شهرستان جیرفت را به مخاطره می‌اندازند، به طوری که مطالبات شهروندان در این خصوص به یک بحث همگانی تبدیل شده است. 

وی با بیان این‌که امسال با حساس‌سازی مرکز بهداشت شهرستان و تدبیر فرماندار محترم و معاونان وی طرح تیرپارک عملیاتی شد، افزود: تیرپارک در جیرفت درصد قابل قبولی پیشرفت داشته و امیدواریم موانع بین بخشی به سرعت رفع شود و این خواسته به‌حق مردم به نتیجه برسد. 


تبعیت از دستور فرماندار و شورای بهداشت 

رئیس مرکز بهداشت جیرفت گفت: ساماندهی ماشین‌های حامل کود طی سال گذشته و جاری بارها در جلسات شورای بهداشتی مطرح شد که ضرورت این مهم در دستور کار فرمانداری قرار گرفت و در نهایت مکانی برای ساماندهی گروه هدف انتخاب شد. 

وی گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی با تبعیت از دستور فرماندار و شورای بهداشتی، موضوع را با جدیت بیشتری پیش ببرند. 
محمودی گفت: حضور غیرمسئولانه کامیون‌داران حامل کود به صورت پراکنده در شهر، جلوی رستوران‌ها و مراکز فروش مواد غذایی، مراکز آموزشی و منازل شخصی حساسیت ساماندهی این وضعیت را دوچندان کرده است. 

رئیس مرکز بهداشت جیرفت ضمن قدردانی از دادستان این شهرستان گفت: با توجه به اولویت این موضوع و نظرهای کارشناسی ارسالی از سوی مرکز بهداشت، دادستانی دستور برخورد با متخلفان را صادر کرده است. 

محمودی گفت: مردم می‌توانند در تمام طول روز، ایام تعطیل و غیرتعطیل ضمن تماس با شماره تلفن ٤٣٢١٨٥١٢ یا ۱۹۰ شکایات خود را در زمینه تخلفات بهداشتی گزارش دهند. 


گلایه نماینده کامیون‌داران حامل کود مرغی 

نماینده کامیون‌داران حامل کود مرغی هم از نبود مکانی مناسب برای فروش بار گلایه کرد و گفت: سرمایه‌گذار برای احداث تیرپارک وجود دارد، اما سنگ‌اندازی‌های زیادی در این مسیر انجام می‌شود که مشکل را دوچندان کرده است. 

«علیرضا سنجری» افزود: اداره‌های مربوطه همکاری لازم را برای رفع این مشکل انجام نمی‌دهند و فقط به دنبال مانع‌تراشی و پاک کردن صورت مساله هستند. 

وی با بیان این‌که کشت دوم کشاورزی به زودی انجام می‌شود، افزود: در این بازه زمانی باید کود مرغی و دامی کشاورزان را تامین کنیم و به نوعی باید بگویم نبض کشاورزی در گرو کودهای مرغ و حیوانی است. 


نبود کارخانه مکانیزه فراوری کود 

سنجری از نبود کارخانه مکانیزه فراوری کود در جنوب کرمان گلایه کرد و گفت: با توجه به نبود این کارخانه مجبور هستیم کود خام را از مرغداری‌ها بخریم و مستقیم به کشاورزان عرضه کنیم که بوی بد آن باعث نارضایتی مردم می‌شود. 

وی گفت: هیچ مکانی برای توقف و فروش ماشین‌های حامل کود مرغی و حیوانی در نظر گرفته نشده و می‌طلبد مسئولان با در نظر گرفتن یک فضای مناسب این مشکل را برطرف کنند. 
نماینده کامیون‌داران گفت: نارضایتی مردم، اجازه ندادن پلیس برای توقف ماشین حامل کود، نبود کارواش و تعویض روغنی برای ماشین‌های حامل کود از مشکلات کامیون‌داران است. 

وی با بیان این‌که روزانه ۵۰ نفر بومی و ۱۰ ماشین غیربومی فروشنده کود در جیرفت فعالیت می‌کنند، گفت: ما فقط یک پارکینگ با حداقل امکانات آب و برق و کارواش، تعویض روغنی و محل استراحت می‌خواهیم. 

سنجری به نشست تعدادی از ماشین‌داران با دادستان جیرفت به نشانه اعتراض اشاره کرد و گفت: دادستان دستور داد تا زمانی که محلی برای فروش مشخص نشود هیچ کس حق ندارد ماشین‌های کود را توقیف کند. 


نبود محل توقف و نارضایتی مردم 

نماینده کامیون‌داران با بیان این‌که بیشتر کامیون‌داران، کامیون خود را به صورت اقساط خریده‌اند، گفت: قیمت هر بار کود 7 میلیون تومان و به طور متوسط قیمت خود کامیون ۴۰۰میلیون تومان است. با توجه به نبود محل توقف و نارضایتی مردم مجبوریم شب‌ها تا صبح خارج از شهر کنار کامیون‌ها بخوابیم تا از سرمایه زندگی و تنها راه امرار معاش زن و فرزندانمان دور از خانه مراقبت کنیم. 

سنجری گفت: مردم و همسایه‌ها از بوی ماشین حامل کود گلایه‌مندند، اما کاش درد دل ما را هم می‌شنیدند؛ چراکه کار خلافی انجام نمی‌دهیم و فقط دنبال یک لقمه حلال هستیم. ما هم دنبال سلامتی خانواده و همشهریان هستیم، ولی از طرفی این کودها نبض کشاورزی و زمینه نان‌آوری خانواده‌های ماست.


کارواش‌ها زیربار تمیز کردن ماشین‌های حامل کود نمی‌روند

یک راننده کامیون حامل کود گفت: تا پیش از این در خارج از شهر واقع در منطقه جنگل‌آباد چندین کارواش اقدام به تمیز کردن کامیون‌های حامل کود مرغی می‌کردند، اما هم‌اکنون این کارواش‌ها نیز از شستن این کامیون‌ها خودداری می‌کنند. 
 «حسین کمالی» افزود: ارائه ندادن خدمات در زمینه کارواش و تعویض روغنی، معضلی برای کامیون‌داران حامل کود مرغی و حیوانی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید