• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76184
+
-

باند بزرگ فیشینگ کشور در هرمزگان به دام افتاد

متهمان اصلی باند بزرگ فیشینگ با گردش مالی بیش از ۵۰ میلیارد ریال و سرقت داده‌های بیش از ۶ هزار کارت بانکی توسط پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات هرمزگان(فتا) شناسایی و دستگیر شدند.

به گزارش ایرنا، فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: با مراجعه یک شاکی زن از بندرعباس و طرح شکایتی با موضوع برداشت غیرمجاز از حساب بانکی به واسطه خرید کارت‌های هدیه به مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال، پرونده اولیه تشکیل و برای پیگیری در اختیار کارشناسان پلیس فتای استان قرار گرفت.

سردار «عزیزالله ملکی» ادامه داد: با شناسایی ماهیت سیستم مشخص شد پول‌شویی شکل‌ گرفته است و در بررسی رد پای متهمان، ارتباط موضوع با پرونده فیشینگ در سال ۹۷ محرز شد. با احضار متهمان مربوط به پرونده‌های تشکیل‌شده سرنخ‌های بیشتری به دست آمد.

وی بیان کرد: در جریان بررسی‌ و تحقیقات تکمیلی، نام‌های کاربری کانال‌های مخفی تلگرامی، صفحات فیس‌بوک و اینستاگرام مشخص شد که متهمان اصلی همزمان با راه‌اندازی فروشگاه‌های جعلی، سایت‌های قمار و صرافی آنلاین صوری، اقدام به احراز هویت‌های جعلی، خرید ارزهای دیجیتال با بهره‌گیری از مبالغ فیشینگ، تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال و انتقال به درگاه‌های پرداخت متصل به حساب‌های شخصی، اجاره کارت‌های بانکی متعلق به معتادان و تهیه دستگاه‌های اسکیمر می‌کنند.

رئیس پلیس هرمزگان اضافه کرد: این کانال‌ها با عملیات‌ سازمان‌یافته فیشینگ و استخراج شناسه‌های سرقتی کارت‌های بانکی، فعالیتی زنجیره‌ای داشتند.

سردار ملکی افزود: با شناسایی کامل متهمان و استخراج مدارک دیجیتال، سرانجام در یک اقدام ضربتی با همکاری مرکز مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فتای ناجا و پلیس فتای استان خراسان رضوی، متهمان در مخفیگاه‌های خود دستگیر شدند و این باند تبهکاری منحل شد. این مجرمان سایبری برای کسب تکلیف از مقام قضایی به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس تحویل داده شدند.

وی بیان کرد: آگاهی‌بخشی و پیشگیری از وقوع جرایم در فضای مجازی از اولویت‌های پلیس فتا است و توصیه می‌شود شهروندان به صورت مستمر برای مطالعه اخبار جرایم سایبری و مصونیت از شگردهای مجرمانه و گزارش جرایم سایبری به وب سایت www.cyberpolice.ir مراجعه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید