• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76177
+
-

آب‌نگاری محدوده دریایی بندر شهید رجایی

2هزار کیلومتر عملیات آب‌نگاری (هیدروگرافی) در محدوده کانال دریایی و مسیر دسترسی به 2 بندر شهید رجایی و خلیج فارس با استفاده از تجهیزات روز دنیا انجام شد. 

به گزارش ایرنا،هیدروگرافی یا آب‌نگاری علمی است که درباره اندازه‌گیری و توصیف عوارض فیزیکی دریاها و منابع آبی دیگر و مناطق ساحلی مجاور آن‌ها و پدیده‌های مرتبط با دریا نظیر جزر و مد، جریان‌های آبی، حفاظت از محیط‌زیست و... بحث می‌کند. 

مهم‌ترین و کاربردی‌ترین دستاورد عملیات هیدروگرافی برای حفظ ایمنی تردد شناورها در مناطق دریایی، تهیه نقشه‌های دریایی، اکتشاف معادن و منابع موجود در زیر آب، زمین‌شناسی بستر دریاها و مطالعه جنس رسوبات است. 

سازمان بنادر به عنوان نماینده دولت در مجامع بین‌المللی دریایی از جمله سازمان جهانی دریانوردی، برای دقیق‌تر کردن نقشه‌های بنادر و کانال‌های دریانوردی با هدف افزایش ایمنی ناوبری، عملیات هیدروگرافی را انجام می‌دهد. 

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: عملیات آب‌نگاری به صورت سالانه و دوره‌ای با نظارت کارشناسان مهندسی سواحل و امور دریایی این اداره کل انجام می‌شود. 

«الله‌مراد عفیفی‌پور» افزود: عملیات هیدروگرافی کانال بندر شهید رجایی و ناحیه محصور بین 2 بازوی انتهایی موج‌شکن‌های این بندر از نخستین روزهای تابستان امسال آغاز شد و تا نیمه نخست این فصل، به مدت ۴۰ روز ادامه داشت. 

وی بیان کرد: در این عملیات، اطلاعات توسط 2 فروند قایق ۲۱ فوتی مجهز به تجهیزات هیدروگرافی شامل اکوساندر (عمق‌یاب صوتی الکتریکی)، موقعیت‌یاب (GNSS)، دستگاه اندازه‌گیری سرعت صوت در آب و جزرومدنگار برداشت شد. 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان از جمله مزایای اجرای این عملیات را شناسایی محل‌های حساس زیست‌محیطی دریایی، شناسایی شناورها و اشیای مغروقه در زیر سطح دریا، تعیین نرخ رسوب‌گذاری و تخمین زمان انجام عملیات لایروبی عنوان کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید