• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76100
+
-

مردم اقلید در انتظار ساخت پل ورودی

قرار است پلی با چهاردهانه 4 متری برای ساخت در ورودی اقلید به مناقصه گذاشته شود

عمران
مردم اقلید در انتظار ساخت پل ورودی

اواسط فروردین‌ماه امسال بارش قابل توجه باران موجب وقوع سیلاب شد. کوچکی و غیراستاندارد بودن پل ورودی شهر اقلید تحمل این حجم از سیلاب را نداشت و تخریب شد و از آن روز یک راه انحرافی برای تردد ایجاد شده است. 

به گزارش تسنیم، اکنون پس از گذشت حدود 5‌ماه از تخریب پل و ایجاد مسیر انحرافی هنوز هیچ اقدامی برای احداث پل ورودی صورت نگرفته و این مساله گلایه مردم و مسافران را در پی داشته است. 

از آنجا ‌که ورودی شهر اقلید از سمت سورمق، حجم ترافیک عبور و مرور مردم و مسافران و نیز تردد ماشین‌های سنگین و نیمه‌سنگین را یدک می‌کشد، جاده اقلید- سورمق به دلیل غیراستاندارد و ناایمن بودن جوابگوی این حجم از ترافیک نیست و با توجه به عرض کم و دوطرفه بودن آن، حوادث رانندگی زیادی در این قسمت از شهرستان رخ می‌دهد که در مواردی منجر به مرگ هموطنان می‌شود و تخریب پل مشکل را دوچندان کرده است.


گلایه‌های مردم و مسافران

یکی از مسافران اهل یزد که خود را «دهقان» معرفی می‌کند، در این باره می‌گوید: آب و هوای خوب اقلید و وجود تفرجگاه‌های متعدد در این شهرستان همواره ما را به حضور در اقلید و بهره‌مندی از این طبیعت زیبا و آب و هوا ترغیب می‌کند و این جاذبه‌های طبیعی سبب حضور گردشگران و مسافران متعددی در اقلید شده، اما جاده فعلی اقلید- سورمق بسیار خطرناک و غیراستاندارد است و با تخریب پل مشکل دوچندان شده است. 

«ابراهیمی» یکی از شهروندان اقلیدی، غفلت مسئولین را مایه تعجب خود می‌داند و می‌گوید: همان روز اول مشخص بود که پلی که بر روی این رودخانه قرار داشت جوابگوی حجم بالای آب و سیل نیست و مایه تعجب است که مجری پل چگونه این سازه غیرکارشناسی را اجرا کرده است و چرا مسئولین وقت آن را تایید کرده‌اند.


پل جدید؛ استاندارد و مقاوم در برابر سیل

«سید حسین افضلی» نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از وقوع سیل، به دلیل حجم زیاد سیلاب که نسبت به سیلاب‌های 50 سال گذشته غیرمتعارف بود، لازم بود پل مورد نیاز بر اساس حجم سیل‌های بزرگ طراحی شود. لذا طراحی این پل به شرکت مشاور واگذار شد و با پیگیری مداوم، طراحی آن صورت گرفت و بنا شد یک پل چهاردهانه احداث شود.

 وی افزود: پس از طراحی، برآورد هزینه صورت گرفت و جهت تامین اعتبار و کنترل طراحی و تایید آن، به تهران ارسال شد که نهایتا بعد از طی همه مراحل فوق، مجوز برگزاری مناقصه آن از طرف وزارت راه صادر و به استان ابلاغ شد و اکنون در مرحله تشریفات مناقصه و انتخاب پیمانکار است.

افضلی با تاکید بر لزوم اجرای پل استاندارد و اصولی گفت: با توجه به این‌که طراحی، تهیه نقشه، برآورد، تامین اعتبار و تشریفات مناقصه و انتخاب پیمانکار باید به گونه‌ای علمی و تخصصی انجام می‌پذیرفت تا پل احداث‌شده در مقابل سیل‌های بزرگ‌تر هم مقاوم باشد و ضمن عبور راحت سیل برای سازه آن مشکلی پیش نیاید، انجام دقیق مراحل فوق طولانی و زمان‌بر شده است و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی افزود: قطعا امکان داشت که همان پل قدیمی سریع ترمیم شود و جاده باز شود، اما انصاف نبود که دوباره هزینه شود و با نخستین سیل از بین برود. اگر مقداری هم زمان می‌برد، لازم بود که یک پل مناسب و کاملا فنی اجرا شود، به گونه‌ای که توان تحمل سیل‌های بزرگ را داشته باشد


ترمیم پل دردی را درمان نمی‌کند

«سعید کشاورزی» رئیس اداره راهداری و حمل و نقل عمومی اقلید نیز گفت: طبق اطلاعات و شواهد موجود، مکان فعلی پل در 10 سال اخیر، چندین بار به دلیل وقوع سیلاب تخریب شده و هر بار با مخلوط پر و آسفالت شده است. اگر بنا بود مانند سال‌های پیش، با پر کردن سازه‌ها از مخلوط و آسفالت کردن روی آن پل را تعمیر کنیم، دوباره با نخستین بارش، تخریب می‌شد. ازاین‌ رو تصمیم گرفته شد کار به‌ صورت اصولی و مهندسی انجام شود.

وی افزود: پس از وقوع سیل فروردین‌ماه و تخریب پل، مکاتبات با مدیریت بحران صورت گرفت و یک راه انحرافی جهت تردد خودروها ایجاد و ایمن‌سازی نیز شد. همچنین، طی مکاتباتی که با اداره کل راهداری و حمل و نقل داشتیم نقشه‌برداری و مطالعات لازم و ارائه طرح طبق دبی سیل آب پنجاه‌ساله انجام پذیرفت.

 رئیس اداره راهداری و حمل و نقل عمومی اقلید با اشاره به نیاز مسیر به پل مناسب و مقاوم گفت: طبق نتیجه مطالعات مقرر شد که پلی با چهاردهانه 4 متری که طراحی‌های آن آماده شده است، برای احداث به‌زودی به مناقصه گذاشته شود. کشاورزی پیش‌بینی صورت‌گرفته جهت مبلغ مورد نیاز برای اجرای این طرح را یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید