• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75779
+
-

کاستی‌های یک جشنواره

گزارشی از کمبودهای زیرساختی شهر مریوان برای برگزاری مطلوب‌تر جشنواره تئاتر خیابانی بخوانید

گزارش
کاستی‌های یک جشنواره

مریوانی‌ها با استقبال کم‌نظیر خود، همچون کوه پشت جشنواره تئاتر خیابانی ایستاد‌ه‌اند و همین امر مهم باعث شده ۱۴ دوره آن با فراز و نشیب‌های زیاد برگزار شود و از امروز همه در تدارک برای اجرای هرچه بهتر دوره پانزدهم باشند. 
به گزارش ایرنا، پرونده چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با تمام فراز و نشیب‌ها و موافقان و مخالفان آن با معرفی برترین‌ها بسته شد تا دست‌اندرکاران، علاقه‌مندان و شیفتگان این هنر نمایشی خود را برای دوره پانزدهم آماده کنند. استقبال مردم مریوان از این جشنواره و اجرای گروه‌های نمایشی همیشه سد محکمی در برابر مخالفان این رویداد فرهنگی و هنری بوده است؛ مخالفانی که معتقدند بیشتر اجراها قالب صحنه‌ای دارند و از ویژگی‌های تئاتر خیابانی برخوردار نیستند.

از دیگر مباحثی که مخالفان این جشنواره بیان می‌کنند نداشتن ایده‌های نو و تازه و حضور گروه‌ها و افراد ثابت در طول چندین دوره جشنواره است که موجب شده این شائبه به وجود بیاید که نام افرادی که در طول سالیان گذشته با کسب رتبه‌های متعدد برگزیده و شناخته شده‌اند، مانع حضور گروه‌های جدید به این رویداد می‌شود. 

14 دوره از این جشنواره سپری شد و خیلی‌ها انتظار داشتند بعد از گذشت بیش از یک دهه تغییرات اساسی در شیوه برگزاری و اجرای نمایش‌ها و فراهم شدن زیرساخت‌های این رویداد اعمال شود که تاکنون کمتر محقق شده است. 
در حوزه زیرساختی در 14 سالی که از برگزاری این جشنواره می‌گذرد در نهمین دوره آن سال ۹۳ پارک شانو (تئاتر) به مساحت 4 هزار و ۳۰۰ متری دارای آمفی‌تئاتر روباز افتتاح شد و بعد از گذشت 5 سال آمفی‌تئاتر روباز پارک ملت به بهره‌برداری رسید. اگر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای برگزاری این جشنواره با همین سرعت پیش رود، کمی دور از ذهن است که بعد از گذشت ۲ تا 3 دهه از این رویداد فرهنگی و هنری شاهد تحقق چشم‌انداز تعیین شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای افزایش روزهای برگزاری و تبدیل این برنامه به پایتخت تئاتر خیابانی خاورمیانه باشیم. 


کمبود محل اقامت

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با رویکرد گردشگری برگزار شد که در قالب تورهایی از اقصی نقاط ایران به این برنامه دعوت شده بودند تا این‌گونه منفعت بیشتری از این رویداد نصیب مردم شود. بیش از ۵۰۰ نفر مهمان این جشنواره بودند و ظرفیت هتل‌ها و مسافرخانه‌های مریوان جوابگوی اسکان این تعداد نبود، به همین دلیل مهمانسراهای ادارات دولتی هم به کمک آمدند تا این کمبود را جبران کنند. 

بسیاری از هنرمندان از اسکان خود راضی نبودند و همین باعث شد تعدادی از آنها در مصاحبه‌های خود با خبرنگاران به این مساله اشاره کنند و حتی پیشنهاد دهند هتلی با عنوان جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ساخته شود که در طول سال درآمدزایی برای این برنامه داشته باشد و در ایام برگزاری در اختیار مهمان‌ها و گروه‌های شرکت‌کننده، قرار گیرد.


بازار گرم سلفی گرفتن در جشنواره

در بین ۶ داور چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نام ۲ نفر (مه‌لقا باقری و مجید صالحی) برای اقشار مختلف مردم بیشتر از دیگران شناخته شده بود، مه‌لقا باقری را بیشتر با بازی در سریال‌های «دردسرهای عظیم» و «باغ مظفر» می‌شناسند و «مجید صالحی» هم که با «مجید دلبندم» مشهور شد و حتی بسیاری از طرفدارانش او را با همین نام صدا می‌زنند. 

حضور این ۲ بازیگر نام‌آشنای سینما، تلویزیون و تئاتر ایران در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به عنوان داور، هیجان و شور مخاطبان را افزایش داده بود.  همه تماشاگران و حتی اعضای گروه‌های نمایشی بعد از اتمام اجراها خود را به این ۲ بازیگر می‌رسانند و از آنها تقاضای سلفی گرفتن می‌کردند که با پذیرش و لبخند مهربانانه خانم باقری و آقای صالحی مواجه می‌شدند. 

حتی گاهی که عوامل اجرایی این جشنواره از مردم می‌خواستند سلفی گرفتن را به وقت دیگری و بعد از استراحت داوران موکول کنند با مخالفت مجید صالحی و مه‌لقا باقری روبه‌رو می‌شدند و آنها مشتاقانه با هر کسی که خواهان عکس گرفتن بودند، عکس می‌گرفتند.مه لقا باقری به همراه «مهرداد رایانی مخصوص» و «شهرام زرگ» داوری بخش‌های بین‌الملل، دگرگونه اجرایی و مرور را بر عهده داشتند و «مجید صالحی»، «امیرحسین شفیعی» و «مجید امرایی» نیز بخش‌های آزاد، آیینی، سنتی و کودک و نوجوان را داوری کردند. مه‌لقا باقری و مجید صالحی به همان میزان که مشتاق عکس گرفتن بودند، مخالف مصاحبه با خبرنگارانی بودند که اشتیاق دانستن نظرات این ۲ نفر در ارتباط با سطح کیفی آثار و ارزیابی آنها از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را داشتند و دست رد به سینه اهالی رسانه زدند. 

همیشه تاثیر گفته‌ها و سخنان افراد مشهور به دلیل نفوذ اجتماعی آنها به‌مراتب بیشتر از دیگر افراد جامعه است ولی جای بسی تاسف است افرادی که به شهرت می‌رسند سکوت را بر اظهارنظر ترجیح می‌دهند؛ شاید معتقدند این‌گونه پرستیژ آنها حفظ می‌شود. چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اول شهریور ماه جاری ساعت ۱۸ با اجرای نمایش «سولکس» از ایتالیا در پارک شانو سنندج کار خود را آغاز کرد. ۱۵ نمایش هم در دومین روز، ۳۱ نمایش در سومین روز و ۳۲ نمایش هم در چهارمین روز و 7 نمایش هم در پنجمین روز از برگزاری این دوره از جشنواره در شهر و روستاهای مریوان و همچنین شهر سروآباد اجرا شد.

موضوع این اجراها مشکلات مربوط به بیکاری، افزایش اجاره خانه، ازدواج و فاصله بین انسان‌ها بود و این موارد به نمایش گذاشته شد و مردم هم توانستند با آنها ارتباط خوبی برقرار کنند. نمایش‌هایی هم بودند که بیش از ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامید ولی با وجود این، مردم تا آخر تماشاگر اجرای کار بازیگران بودند و صحنه را ترک نمی‌کردند. نکته جالب توجه در اجرای نمایش‌ها این بود که کودکان تماشاگر زمانی که بازیگران پشت به آنها می‌ایستادند و یا دیگر در دید آنها نبودند، فوری جای خود را تغییر می‌دادند که این تغییر جا به سه، چهار مرتبه در طول اجرا می‌رسید و این کار بچه‌ها صدای بزرگ‌ترها را درمی‌آورد.


سالن اختتامیهظرفیت مهمان‌های جشنواره را نداشت

اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در سالن اجتماعات آموزش و پرورش مریوان که ظرفیت ۴۸۰ نفر را داشت، شامگاه سه‌شنبه پنجم شهریور برگزار شد. این در حالی است که بیش از ۵۰۰ نفر مهمان این رویداد فرهنگی و هنری بودند. تعدادی از حضار ایستاده برنامه را دنبال کردند و تعداد زیادی از علاقه‌مندان به تئاتر هم پشت در‌های این سالن ماندند و نتوانستند شاهد برگزاری اختتامیه باشند.

البته این برنامه به طور زنده از شبکه‌ شما و شبکه استانی کردستان پخش شد. با وجود این، خیلی‌ها می‌خواستند به طور مستقیم نظاره‌گر این مراسم باشند که به دلیل کمبود جا این امکان وجود نداشت. انتظار می‌رفت نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد پشت تریبون، بعد از خیرمقدم اولین خواسته‌اش ایجاد سالن اجتماعات با ظرفیت بالاتر باشد که امکان حضور تمام مهمانان جشنواره و حتی علاقه‌مندان به تئاتر خیابانی در آن فراهم شود، ولی اصلا اشاره‌ای به این مهم نکرد. 

تمام داوران این جشنواره با لباس کُردی در اختتامیه حاضر شدند و همین باعث تشویق فراوان آنها از سوی حضار شد. از دیگر برنامه‌های این مراسم که مورد استقبال قرار گرفت اجرای «هه‌لپه‌رکی» توسط عروسک‌های گروه نمایش عروسکی از استان کرمانشاه بود. چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان که به واسطه جذب و حمایت تماشاگر توانسته به پایتخت تئاتر خیابانی ایران تبدیل شود، با معرفی برترین‌های بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید