• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75759
+
-

علاقه مشهدی‌ها به سامانه انتشار اطلاعات


در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، یک بخش به اسناد منتشر شده توسط قوه مجریه، قوه قضاییه، قوه مقننه، استانداری‌ها و شهرداری اختصاص دارد. بعد از دستگاه‌های عریض و طویل قوه مجریه که بنا به درخواست مردم تاکنون 1678سند را آزاد کرده است، شهرداری‌ها در رتبه دوم قرار دارند که 173سند را به درخواست شهروندان آزاد کرده و در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات بارگذاری کرده‌اند.
در بین شهرداری‌های کشور، البته شهرداری تهران از فروردین‌ماه سال گذشته سامانه شفافیت تهران را به آدرس الکترونیکی
  http://shafaf.tehran.ir/ راه‌اندازی کرده است که به‌صورت داوطلبانه در این سامانه قراردادهای کلان شهرداری، لایحه مصوب و عملکرد بودجه، اطلاعات شهرسازی، اطلاعات مدیران و کارکنان شهرداری (اعم از فهرست مشخصات کارکنان  یا اطلاعات سفرهای خارجی کارکنان)، پژوهش‌ها و مطالعات شهرداری تهران و همچنین اسامی دریافت‌کنندگان طرح ترافیک خبرنگاری را بارگذاری می‌کند. این سامانه مبنایی بر نظارت عمومی شهروندان بر عملکرد مجموعه شهرداری تهران در 2سال اخیر شده است. اما اگر سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات که مرجع اصلی و قانونی انتشار اطلاعات و رسیدگی به درخواست‌های شهروندان است، مبنا قرار بگیرد، باید گفت گرایش شهروندان مشهدی به درخواست اطلاعات از شهرداری بیشتر از شهروندان سایر شهرهاست.
در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، از 173سندی که شهرداری‌های کشور منتشر کرده‌اند، 100مورد آن به درخواست شهروندان مشهدی توسط شهرداری مشهد منتشر شده است. در بین این اسناد منتشر شده از نقشه پراکندگی آبخوری‌های مشهد در سال 96گرفته تا نقشه پراکندگی مراکز شارژ کارت و  از نقشه پراکندگی ایستگاه‌ها و مسیرهای ویژه دوچرخه تا مجموعه ضوابط و مقررات طرح تفصیلی طاش پیرامون حرم مطهر دیده می‌شود.
شهرداری تهران به لحاظ آماری در این سامانه 30سند منتشر کرده که جزو اسناد مناقشه‌برانگیز در سال‌های اخیر هم بوده است. به‌عنوان نمونه یکی از این اسناد لیست قراردادهای قرارگاه سازندگی و شهرداری تهران است که در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف برخی از این قراردادها مناقشه‌برانگیز شده بود. تعداد سفر و مسافر جابه‌جا شده درون‌استانی از طریق پایانه‌های مسافربری یا گزارش مصارف بودجه سال 97ازجمله اسنادی است که در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات توسط شهرداری تهران منتشر شده است.
شهروندان قزوینی و رشتی هم نسبت به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات بیگانه نیستند. شهرداری قزوین با انتشار 20سند به درخواست شهروندان و شهرداری رشت با انتشار 15سند به درخواست شهروندان در رتبه‌های بعدی انتشار اسناد قرار دارند. در بین مجموعه دستگاه‌هایی که به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات و درخواست‌های شهروندان کم‌اعتنایی می‌کنند، مجموعه قوه قضاییه قرار دارد که هیچ سندی را از این قوه در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات نمی‌توان یافت. قوه مقننه و قانونگذاری هم در رتبه بعدی قرار دارد که فقط 8سند را منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید