• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
پنج شنبه 7 شهریور 1398
کد مطلب : 75428
+
-

اگر روزی به جای نظارت دخالت آمد، ضرر آن را مردم می‌بینند

رئیس‌جمهور: دخالت تعطیل شود

دستگاه نظارتی در کشور دچار خطا شده و ان‌شاء‌الله به‌دست مسئولان ارشد این دستگاه‌ها اصلاح شود

دولت
رئیس‌جمهور: دخالت تعطیل شود

حسن روحانی در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی، با بیان اینکه جشنواره شهید رجایی برای نزدیکتر شدن دولتمردان به منش و روش شهیدان رجایی و باهنر است، اظهارداشت: در شرایط سخت، روی مسئولان و کارکنان دولت به روی مردم باید گشاده‌تر باشد چرا که ما خادم مردم هستیم و مشروعت دولت در گرو خدمت به مردم است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز اداره کشور با توجه به شرایط با سبک و سیاق سال‌های قبل متفاوت است، خاطرنشان کرد: حتما باید مسئولان با ابتکارات جدید به‌گونه‌ای عمل کنند که معضلات و مشکلات را تبدیل به فرصت کنند و این حتما امکان‌پذیر بوده و شدنی است. به گزارش ایرنا، روحانی در بخشی از سخنان خود با انتقاد از دستگاه‌های نظارتی که اسمی از آنها نبرد گفت: دستگاه نظارتی در کشور دچار خطا شده است و ان شاء‌الله به‌دست مسئولان ارشد دستگاه‌های نظارتی اصلاح شود.

رئیس‌جمهوری افزود: امام علی(ع) می‌فرماید من را با نظارت، خیرخواهی و نصحیت خودتان کمک کنید اما نصحیت و انتقاد و سخن و حرفی که خالی از فریب باشد خالی از خیانت باشد. برخی انتقاد و نصیحت می‌کنند می‌خواهند در قالب نصیحت و انتقاد نیش بزنند و تخریب بکنند. اصل انتقاد و نصیحت و اصل نظارت باید موجب کمک بشود.شما بیایید نصیحت کنید دلسوزی کنید. نقد کنید پییشنهاد بدهید. اما خالصانه که خالی از فریب باشد. وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی باید موجب کمک به دولت باشند، تصریح کرد: نظارت به‌معنای دخالت نیست. بزرگ‌ترین ضربه به نظام کشور اشتباه دخالت و نظارت است. اگر روزی به جای نظارت دخالت آمد، ضرر آن را مردم می‌بینند.
روحانی خاطرنشان کرد: وقتی دخالت زیاد شد مدیر کار نمی‌کند. مدیر می‌ایستد و به قول نظامی‌ها کپ می‌کند.نظارت برای این نیست که مانع و سرعت گیر درست کنیم. نظارت برای این نیست که دل مدیر را بلرزانیم. نظارت برای کمک است.دستگاه‌های نظارتی باید به دولت کمک کنند.

وی گفت: اگر ما فکر اساسی برای آن نکنیم البته من از روز اول این حرف‌ها را نگفتم وقتی دارم این حرف‌ها را می‌گویم که از عمر دولت دوسال بیشتر نمانده است. اگر سال اول می‌گفتم می‌گفتند آنها می‌خواهند که نظارت برسرشان نباشد. من دارم می‌گویم که هرکس در این کشور رئیس‌جمهور باشد، هر فردی در این کشور وزیر، معاون و مدیر باشد اگر دستگاه نظارتی در کار آن مداخله کند آن دولت ناموفق است و به جایی نمی‌رسد و تمام مدیران ابتکارات و خلاقیت را کنار می‌گذارند. اینگونه نمی‌شود کار کرد و به جایی نمی‌رسیم.
روحانی گفت: من از مقامات ارشد دستگاه‌های نظارتی خواهش می‌کنم مقداری تجدید نظر کنند. از مجلس شورای اسلامی می‌خواهم در مقررات و قوانین ما تجدید نظرکند. نباید بگذاریم فسادی رخ دهد. نباید بگذاریم نظارت تعطیل شود اما خواهش من این است که دخالت تعطیل شود، با دخالت دیگران دستگاه اجرایی نمی‌تواند به مقصد و مقصود خود برسد. در بیان اظهارنظرشان آزادند می‌توانند اظهارنظر کنند. روزنامه‌ها آزادند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دستگاه قضایی مستقل باید فرد متخلف را طبق قانون محاکمه کند، ادامه داد: نباید اجازه دهیم شائبه سیاسی در محاکمه وارد شود که در نتیجه قضاوت می‌میرد.

از مشکلات عبور می‌کنیم
رئیس‌جمهور  همچنین در جلسه هیات دولت با تأکید بر اینکه تضادی بین استفاده از توان داخلی با برقراری روابط خارجی وجود ندارد، ادامه داد: جوانان، نویسندگان و اقشار مختلف مردم به این نکته توجه داشته باشند که استفاده از توان داخلی و تعامل با جهان، مکمل هم هستند و تضادی بین آنها وجود ندارد. امروز باید از ظرفیت کشورهای مسلمان و همسو و همسایگان خود به نفع منافع ملی بهره‌برداری کنیم. وی تصریح کرد: باید در شرایط کنونی همه دست‌به‌دست هم دهیم تا از مشکلات عبور کنیم. از مشکلات و مطالبات بحق مردم آگاه هستیم و مردم از ما کار و تلاش بیشتر و حل و فصل مسائل را مطالبه می‌کنند. با تمام وجود به‌دنبال حل مشکلات هستیم.


تجلیل از وزارتخانه‌های برتر


در این مراسم براساس دو شاخص عمومی و اختصاصی از میان وزارتخانه‌ها، «وزارت نفت» و «وزارت نیرو» از میان سازمان‌های وابسته به ریاست‌جمهوری، «بنیادشهید» به‌عنوان دستگاه‌های برتر معرفی و تقدیر شدند.
همچنین از میان مؤسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته و تابعه و دستگاه‌های اجرایی، «شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور» و «سازمان ثبت احوال» و «شرکت ارتباطات زیرساخت»، سه دستگاهی بودند که در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی انتخاب، معرفی و توسط رئیس‌جمهوری قدردانی شدند. «وزارت میراث، صنایع‌دستی و گردشگری» و سازمان «حفاظت از محیط‌زیست» نیز به‌عنوان دستگاه‌های برتر در محور شاخص‌های عمومی در میان دستگاه‌های اجرایی این دوره از جشنواره معرفی و رئیس‌جمهوری از آنها تقدیر کرد. همچنین «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» و «شرکت سهامی مدیریت تولید، انتقال و توزیع برق ایران» نیز به‌عنوان دستگاه‌های برتر در شاخص اختصاصی انتخاب و مورد قدردانی از سوی رئیس‌جمهوری قرار گرفتند.
«بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» به‌عنوان دستگاه برتر براساس شاخص‌های ١٢گانه ابلاغی از سوی رئیس‌جمهوری و «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» نیز به‌عنوان دستگاه برتر در شاخص اقدام برجسته در این جشنواره معرفی و توسط رئیس‌جمهوری مورد قدردانی قرار گرفتند.
در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی همچنین از سه استان «قزوین، سمنان و خراسان جنوبی» به‌عنوان استان‌های برتر براساس میزان رضایت مندی مردم قدردانی شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید