• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
پنج شنبه 7 شهریور 1398
کد مطلب : 75430
+
-

از غرب تا شرق در10روز

قطار دیپلماسی ایران که از کویت آغاز شده بود و پس از عبور از 4کشور اروپایی به شرق آسیا رسیده بود در ایستگاه مالزی توقف کرد

دیپلماسی
از غرب تا شرق در10روز

«برنامه بعدی: تداوم ابتکارات دیپلماتیک در مالزی». این آخرین توییت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیش از ترک ژاپن و سفر به مالزی است؛ سفری که از 26مرداد از یکی از کشورهای منطقه یعنی کویت کلید خورد. او دیروز در ژاپن با « شینزو آبه»، نخست‌وزیر این کشور دیدار و ملاقات کرد. این دیدار 3 روز پس از گفت‌وگویی که دونالد ترامپ و شینزو آبه در حاشیه اجلاس گروه  7 در بیاریتز فرانسه داشتند، انجام شد؛ همان روز هواپیمای ظریف به‌صورت ناگهانی سر از بیاریتز درآورده بود و وزیر خارجه ایران و همتای فرانسوی‌اش درباره طرح پیشنهادی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای نجات برجام آخرین چانه‌زنی و رایزنی‌ها را انجام دادند. ظریف 24ساعت قبل از آنکه به بیاریتز پرواز کند؛ تازه از پاریس به تهران برگشته بود تا عازم چین شود اما تحولات برجامی در محل برگزاری اجلاس گروه 7 و مذاکرات مکرون با رئیس‌جمهور آمریکا چنان پیش رفت که وزیر خارجه ایران برای آخرین گفت‌وگوها بار دیگر به فرانسه برگشت؛ 2سفر به فرانسه در کمتر از 48ساعت! او بین کویت و فرانسه، ابتکارات دیپلماتیکش را در فنلاند، نروژ و سوئد 3 کشور اروپایی به پیش رانده بود، در تمام این مذاکرات پیدا کردن روزنه‌ای برای حیات برجام محور بود، این روزنه در پاریس و بیاریتز پیدا شد، اگرچه امانوئل مکرون گفته است «اوضاع هنوز شکننده است اما گفت‌وگو درباره برخی جزئیات فنی شروع شده که پیشرفتی هم داشته است» و در این سو ظریف هم در مصاحبه با روزنامه سوئیسی «تاگس آنسایگر» اخطار داده که ایران گام سوم را 15شهریور برمی‌دارد مگر آنکه « ما با اروپا به تفاهم برسیم و طرف اروپایی اجرای آن را آغاز کند». تامین اعتبار قابل توجه برای سامانه حمایت از مبادلات تجاری یا همان اینستکس و تضمین فروش نفت ایران 2 اولویت اصلی ایران در گفت‌وگو با کشورهای اروپایی است که وزیر خارجه کشورمان در ملاقات با مکرون و لودریان وزیر خارجه فرانسه هم بر آن تأکید کرده است.

آبه: نگرانیم
طبق گزارشی که خبرگزاری ان.اچ.‌کی ژاپن از دیدار ظریف و نخست‌وزیر ژاپن منتشر کرده، شینزو آبه از برداشتن گام سوم کاهش تعهدات ایران ابراز نگرانی کرده و از ایران خواسته تا به ممنوعیت‌های تعیین شده در توافق پایبند باشد. نخست‌وزیر ژاپن همچنین به دیدارش با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در سفر به تهران اشاره کرده و گفته که خوشحال شدم در این دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردم و ایشان در این دیدار مشخصا اعلام کردند که ایران به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست. نخست‌وزیر ژاپن در این دیدار که در شهر یوکوهومای ژاپن انجام شده گفت: این کشور اهداف مقامات ایران را درنظر دارد و به فعالیت در راستای ثبات منطقه ادامه خواهد داد. ظریف نیز ضمن استقبال از نقش دولت ژاپن، تأکید کرد که ایران خواهان افزایش تنش نیست.
محمدجواد ظریف پیش از ترک ژاپن به سمت مالزی در توییتی نوشت: «در ژاپن و در دومین بخش از دیدار آسیایی‌ام هستم. با وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر ژاپن دیدار کردم. گفت‌وگوهای سازنده‌ای درباره پیشبرد روابط بسیار خوب دوجانبه، کاهش تنش در خلیج‌فارس و حفظ منافع برجام برای مردم ایران داشتیم. برنامه بعدی: تداوم ابتکار دیپلماتیک در مالزی.» رسانه‌های ژاپنی دیروز نوشتند: شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در اواخر ‌ماه سپتامبر در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار خواهند کرد. شینزو آبه 23خردادماه در تهران با رهبرمعظم انقلاب دیدار و پیام رئیس‌جمهور آمریکا را منتقل کرد. رهبر معظم انقلاب در آن دیدار با اشاره به سخنان نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر اینکه آمریکا آماده مذاکرات صادقانه با ایران است، خطاب به آقای آبه گفتند: ما این حرف را اصلاً باور نمی‌کنیم زیرا مذاکرات صادقانه از جانب شخصی همچون ترامپ، صادر نمی‌شود.


دوشنبه؛ دیدار ظریف و لاوروف

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام کرد که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه هفته آینده دوم سپتامبر در مسکو با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته پس از دیدار با وزیر خارجه هند در مسکو در واکنش به پیشنهاد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر کاهش تحریم‌های ایران در مقابل اجرای برجام گفت: گام‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای باید براساس منافع همه طرف‌ها برداشته شود. به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در رابطه با مسئله حفظ برجام به‌طور مفصل گفت‌وگو کرده‌اند و پوتین پیشنهاد مکرون مبنی بر احیای برجام را تأیید کرده، گفت: مذاکرات و مشورت در این راستا اگر مورد قبول تمام طرف‌های عضو برجام ازجمله ایران باشد طبیعتا نتیجه‌بخش خواهد بود و ما آماده هستیم که برای نتیجه‌بخش بودن این مذاکرات کمک کنیم. رؤسای جمهوری فرانسه و روسیه، روز پنجشنبه تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :