• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75316
+
-

ظریف: دیدار روحانی و ترامپ قابل تصور نیست

گام سوم 15 شهریور برداشته می‌شود

دیپلماسی
ظریف: دیدار روحانی و ترامپ قابل تصور نیست


اسماعیل سلطنت پور/خبرنگار
وزیر امور خارجه کشورمان که به شرق آسیا سفر کرده است پیش از ترک پکن به مقصد ژاپن در جمع خبرنگاران در مورد اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه و احتمال دیدار ترامپ و روحانی در آینده اظهار کرد: من در سفر به فرانسه رسما اعلام کردم که دیداری با مقامات آمریکایی انجام نمی‌شود. گفتم که دیدار بین رئیس‌جمهور ایران و ترامپ قابل تصور نیست تا زمانی که آمریکا به جمع 1+5 بپیوندد و برجام را اجرا کند، در آن زمان هم گفت‌وگوی دوجانبه‌ای نخواهیم داشت.

روز دوشنبه ترامپ در نشست خبری مشترک با همتای فرانسوی از تلاش‌های خود برای زمینه‌سازی‌ دیدار سران ایران و آمریکا ظرف چند هفته آینده سخن گفت و با توجه به اینکه روحانی برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به‌زودی به آمریکا سفر می‌کند برخی گمانه‌ها نگاه‌ها را به سمت اجلاس نیویورک معطوف کرده بود. با این حال دیروز هم رئیس‌جمهور و هم وزیر خارجه ایران آب پاکی را روی دست ترامپ و مکرون ریختند و لغو تحریم‌ها را شرط هرگونه دیدار عنوان کردند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه یک روز بعد از سفر ظریف به فرانسه و دیدار با او گفته بود: شرایط دیدار روحانی و ترامپ را مهیا کرده‌ایم، ترامپ نیز با تکرار خواسته‌های خود برای تغییر برجام و مذاکره موشکی با ایران گفته بود اگر شرایط مهیا شود با روحانی دیدار می‌کند! روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را اجرایی می‌کند، تأکید کرد: گام سوم از 6 سپتامبر (15شهریورماه) آغاز می‌شود مگر اینکه اروپا همین حالا دست به اقدام بزند. اگر بتوانیم با اروپا به یک فهم مشترک برسیم و اروپایی‌ها اجرای آن را آغاز کنند، ما دست به این کار نمی‌زنیم. به گزارش ایسنا، ظریف درباره اینکه گام سوم چه خواهد بود، گفت: ما هنوز نمی‌دانیم. یک دیدگاه این است که گام سوم ما همچون دو مورد قبلی به‌گونه‌ای باشد که قابل بازگشت هم باشد.

دیدگاه دیگر این است که تا به حال نیز 120 روز به اروپایی‌ها فرصت داده‌ایم اما اکنون در شرایطی هستیم که زمان گام‌های قاطعانه‌تر فرارسیده است. ظریف در گفت‌وگو با نشریه سوئیسی درباره دعوت از او برای حضور در کاخ سفید تصریح کرد: برای چه کاری؟ رفتن به کاخ سفید برای یک مدت زمان نیم ساعته مشکلی را حل نمی‌کند. اگر شما به یک مهمانی دعوت شوید که به شما گفته شده «اگر نیایید در آینده از ورود شما به شهر نیز جلوگیری خواهد شد»، در این صورت چه کار می‌کنید؟ این یک دعوتنامه نیست بلکه یک تهدید است. در این مورد هم به من گفته شد که اگر به دفتر بیضی (دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید) نروم تحریم خواهم شد. وی در پاسخ به اینکه آیا این بدین معنی است که شما مذاکرات با کاخ سفید را رد می‌کنید؟ تأکید کرد: خیر. این دست ما نیست. این آمریکا بود که میز مذاکره را ترک کرد، نه ما. آنها می‌توانند به مذاکره بازگردند اما برای این کار باید یک بلیت بین‌المللی بخرند و آن هم این است که تعهدات بین‌المللی‌شان را اجرا کنند. وزیر خارجه دیروز در شهر بندری یوکوهاما واقع در خلیج توکیو با همتای ژاپنی خود دیدار کرد. این شهر این روزها میزبان کنفرانس بین‌المللی توسعه آفریقا بوده است.، وزیر خارجه قرار است امروز هم با شینزو‌ آبه، نخست‌وزیر ژاپن دیدار کند که نخستین دیدار ظریف با آبه پس از سفر او به تهران است.

در دیدار محمدجواد ظریف و کونو تارو، وزیران امور خارجه جمهوری ‌اسلامی ایران و ژاپن روابط دوجانبه، آخرین تحولات و تحرکات دیپلماتیک درخصوص اجرای برجام، مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله شرایط در خلیج‌فارس و خاورمیانه و سایر موضوعات مورد بحث قرار گرفت.

این دومین سفر ظریف به ژاپن در سال‌جاری است. او اواخر اردیبهشت هم به توکیو رفت و با مقامات ژاپنی دیدار کرد و یک‌ماه پس از آن بود که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در سفری تاریخی به تهران آمد. ظریف در یوکوهاما همچنین با محمد سیالا، وزیر امور خارجه لیبی که برای شرکت در اجلاس توسعه آفریقا در این شهر حضور داشت دیدار کرد. ظریف پیش از ژاپن به چین رفته و با وانگ ‌ای همتای چینی‌اش دیدار کرده بود. در جریان این دیدار وزیر خارجه ایران نقشه راه ۲۵ ساله را برای تحکیم شراکت جامع راهبردی و نقش‌آفرینی فعال در ابتکار « یک پهنه یک راه » ارائه کرد. وزیر خارجه قرار است پس از ژاپن به کوالالامپور پایتخت مالزی برود و با مقامات این کشور هم تبادل نظر داشته باشد. ظریف در دو هفته اخیر به کویت در خلیج‌فارس، فنلاند، نروژ و سوئد در شمال اروپا و فرانسه سفر کرده بود و پس از سفر مجدد به فرانسه برای تبادل نظر درباره برجام عازم چین شد.


آمریکا برای مذاکره با ایران باید یک بلیت بین‌المللی بخرد و آن هم این است که تعهدات بین‌المللی‌اش را اجرا کند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید