• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75111
+
-

سالانه هزار نفر در زنجان بازنشسته می‌شوند

 مدیرصندوق بازنشستگی کشوری زنجان با بیان این مطلب در نشست خبری گفت: صندوق بازنشستگی کشوری استان زنجان ماهانه ۵۰ میلیارد تومان حقوق و عائله‌مندی به افراد تحت پوشش پرداخت می‌کند. حداقل حقوق یک میلیون و ۵۷۸ هزار تومان و میانگین حقوق پرداختی ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است. 

به گزارش ایرنا،میرهادی موسوی بیان کرد: ۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر بازنشسته از خدمات جاری این صندوق به‌ویژه حقوق بهره‌مندند که بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ نفر بازنشسته و بیش از 2۳۰۰ نفر نیز وظیفه‌بگیر هستند. 

وی ادامه داد: وظیفه‌بگیر به اعضای خانواده گفته می‌شود که بعد از فوت بازنشسته، حقوق وی را دریافت می‌کنند. در حال حاضر ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر از شاغلان نیز مشترک و عضو صندوق بوده که عمده آنها کارکنان دولت هستند. 

مدیرصندوق بازنشستگی کشوری زنجان افزود: بازنشستگان عضو صندوق علاوه بر دریافت حقوق و مزایای قانونی، خدمات دیگری از جمله خدمات رفاهی، بیمه‌ای، برگزاری تورهای زیارتی و سیاحتی و پرداخت وام ضروری بازنشستگان نیز دریافت می‌کنند. 

موسوی یادآور شد: سفرهای زیارتی و سیاحتی صندوق به‌ گونه‌ای است که یارانه‌ای برای بازنشسته و یک نفر همراه از سوی صندوق اختصاص داده می‌شود و باقیمانده هزینه را بازنشستگان می‌پردازند. 


خدمات بیمه‌ای

مدیرصندوق بازنشستگی کشوری زنجان در خصوص خدمات بیمه‌ای گفت: اعضای صندوق تحت پوشش بیمه عمر و حوادث قرار گرفته‌اند و حتی شاغلان برخی دستگاه‌ها نیز از این بیمه بهره‌مندند. 

وی با بیان این‌که در کنار بیمه عمر و حوادث، بیمه تکمیلی درمان نیز برای مشترکان ارائه می‌شود، افزود: پرداخت هزینه‌های درمانی یکی از مشکلاتی است که امروز بازنشستگان با آن مواجهند و این مهم می‌طلبد تا صندوق بازنشستگی کشوری، دولت و مجلس کمک‌هایی کنند تا مشکل درمانی این قشر برطرف شود. 

موسوی تصریح کرد: قرارداد جدید بیمه تکمیلی نیز از ابتدای شهریور جاری منعقد شده است. 


وام ضروری

مدیرصندوق بازنشستگی کشوری زنجان با بیان این‌که همه خدمات صندوق به صورت الکترونیکی و با ثبت‌نام متقاضیان در سایت ارائه می‌شود، گفت: از سال گذشته تا پایان مرداد جاری 4800 نفر در مجموع به میزان ۲۴ میلیارد ریال وام ضروری دریافت کرده‌اند. 

موسوی توضیح داد: با وجود مشکلات مالی دولت و صندوق، خوشبختانه تاکنون وقفه‌ای در پرداخت حقوق‌ها پیش نیامده است. بخشی از پرداخت‌ها با حمایت‌های دولت انجام می‌شود و اگر دولت کمک نکند، منابع صندوق کفاف پرداخت حقوق‌ها را نمی‌دهد. 

وی خاطرنشان کرد: در گذشته، حقوق‌ها به حساب استان و سپس به دستگاه مربوطه و در ادامه به حساب بازنشستگان پرداخت می‌شد که وقفه‌ای 5 تا 7 روزه را در پی داشت. 

اتفاق مهم و اقدام حیاتی و اساسی که در دولت تدبیر و امید افتاد این است که حقوق‌ها در سراسر کشور به صورت هم‌زمان و به صورت مستقیم به حساب بازنشستگان واریز و بدین‌ترتیب از سرگردانی پول جلوگیری می‌شود. 


اشتغال مجدد بازنشستگان

مدیرصندوق بازنشستگی کشوری زنجان در خصوص رصد اشتغال مجدد بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی گفت: قانون در این زمینه تکلیفی برای ما مشخص نکرده است و ما موظف به پرداخت حقوق بازنشستگی هستیم. 

موسوی افزود: براساس قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان که در سال ۹۷ ابلاغ شد، مسئولیت به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی با بالاترین مقام اجرایی آن دستگاه است ضمن این‌که بازنشستگان طبق قانون می‌توانند به عنوان مشاور و به میزان یک‌چهارم کارکرد فرد شاغل در دستگاه‌ها به‌کارگیری شوند. 

وی ادامه داد: میانگین سن بازنشستگان کشوری در ایران ۵۲ سال است در حالی که این عدد در برخی کشورهای توسعه افته بالای ۶۰ سال است. 

این مسئول بازنشستگی پیش از موعد را در گذشته ضربه محکمی به صندوق خواند و تصریح کرد: اکنون بازنشستگی پیش از موعد نداریم و فقط برخی جانبازان و شاغلان مشاغل سخت و زیان‌آور زودتر از موعد به بازنشستگی نائل می‌آیند که تعداد آنها نیز معدود است. 

موسوی یادآور شد: سالانه ۷۰۰ تا هزار نفر در استان زنجان به آمار بازنشستگان کشوری افزوده می‌شود که بیشتر آنها کارکنان آموزش و پرورش هستند. در مجموع ۶۰ درصد شاغلان و بازنشستگان صندوق را در استان فرهنگیان تشکیل می‌دهند. 


مراسم تکریم بازنشستگان

مدیرصندوق بازنشستگی کشوری استان زنجان گفت: چهاردهمین دوره گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان طی مراسمی با حضور مسئولان استانی و هم‌زمان با سراسر کشور دیروز (پنجم شهریور) در استان زنجان برگزار شد و از منتخبان بازنشستگان و مسابقات ورزشی این قشر تجلیل به عمل آمد. 

موسوی با بیان این‌که انتخاب بازنشستگان نمونه در قالب ۶ محور و شاخص انجام می‌شود، افزود: این محورها شامل علمی، آموزشی و پژوهشی، فرهنگی و هنری، کارآفرینی و ایجاد اشتغال، فعالیت‌های اجتماعی و عام‌المنفعه، فعالیت‌های ورزشی، تندرستی و ایثار و فداکاری است. 


فعالیت‌های خانه امید بازنشستگان 

مدیر اجرایی خانه امید بازنشستگان کشوری استان زنجان گفت: عمده فعالیت‌های این خانه در حوزه اجتماعی، نشاط و تندرستی است. 

ابوالحسن ضرغام در خصوص خدمات گردشگری این خانه اظهار کرد: پس از ثبت‌نام اینترنتی و با اختصاص یارانه 3 میلیون و ۷۰۰ هزار ریالی، بازنشسته و یک نفر همراه به مسافرت‌های سیاحتی و زیارتی به نقاط مختلف گردشگری و مذهبی کشور اعزام می‌شوند و برای سال جاری نیز اعزام ۷۰۰ نفر برنامه‌ریزی شده است. 

وی ادامه داد: خدمات ورزشی نیز شامل مسابقات است که در 3 سطح داخلی، استانی و کشوری برگزار می‌شود ضمن این‌که ورزش همگانی نیز در کنار این برنامه‌ها قرار دارد.مدیر اجرایی خانه امید بازنشستگان کشوری استان زنجان افزود: خدمات آموزشی نیز در ۲ بخش سمینارها و مراسم مختلف و برگزاری برنامه آموزشی در خانه امید برای بازنشستگان و خانواده آنان ارائه می‌شود. 

ضرغام خدمات پزشکی را از دیگر برنامه‌های خانه امید خواند و گفت: پزشک عمومی 3 روز در هفته در خانه امید مستقر است و بازنشستگان را به صورت رایگان ویزیت می‌کند.وی خاطرنشان کرد: خدمات عمومی مانند ثبت‌نام وام ضروری، چاپ احکام و فیش حقوقی و صدور استعلامات نیز از دیگر خدماتی است که در این خانه ارائه می‌شود. 

مدیر اجرایی خانه امید بازنشستگان کشوری استان زنجان توضیح داد: بهسازی محیط به نحو احسن برای استقرار بازنشستگان و ارتباط مستقیم با آنها به منظور انتقال نیازها و مطالباتشان به صندوق بازنشستگی و سایر مراجع ذی‌ربط نیز از دیگر فعالیت‌های این خانه است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید