• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75103
+
-

افزایش کتابخانه‌های سیار در آذربایجان غربی

مدیر کل کانون پرورش فکری استان: با راه‌اندازی 7 کتابخانه سیار روستایی تعداد این کتابخانه‌ها 2 برابر خواهد شد

فرهنگی
افزایش کتابخانه‌های سیار در آذربایجان غربی

کودکان امروز، به عنوان آینده‌سازان کشور در این جامعه و مرز و بوم رشد می‌کنند و برای ساختن کشوری مستقل و قدرتمند نیازمند آموزش و کسب علم و تجارب هستند. از این رو آموزش جایگاه و نقش بارزی در تربیت و رشد کودکان دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، برای این‌که همه کودکان در ساختن کشور سهیم و مثمر ثمر واقع شوند باید آموزش‌ها به صورت فراگیر باشد و در کل همه کودکان از عدالت علمی و فرهنگی بهره‌مند شوند.

برای رسین به این هدف نه تنها آموزش و پرورش بلکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز نسبت به اهمیت موضوع بی‌توجه نبوده و گام‌های مهمی را با راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه‌های سیار روستایی برای اجرای عدالت علمی و فرهنگی بین کودکان مخصوصا کودکان مناطق محروم و دوردست روستایی و حتی نقطه صفر مرزی برداشته است.

به طوری که کودکان مناطق محروم و دوردست روستایی و حتی کودکان مرز‌نشین آذربایجان غربی نیز با عضویت در کتابخانه‌های سیار روستایی و با کمترین امکانات از برنامه‌های علمی، ادبی، فرهنگی، هنری و دینی بهره‌مند می‌شوند. و قرار است ۷ کتابخانه سیار جدید هم در خوی، سلماس، چایپاره، پلدشت، سردشت، مهاباد و میاندوآب احداث شود. 


انتظار کودکان روستایی برای کتابخانه‌های سیار 

یکی از مربیان کتابخانه سیار روستایی ۴ ارومیه اظهار کرد: کانون پرورش کودکان و نوجوانان همان‌طور که در نامش ذکر شده با قلب و دل بچه‌ها سر و کار دارد. کودکان روستایی در ایام تابستان هر هفته در انتظار خودروی کتابخانه سیار می‌مانند که با رسیدن و حضور خودرو انتظار آنها به شادی تبدیل می‌شود، چراکه با حضور در کتابخانه چیز‌های زیادی یاد گرفته و بر علم و آگاهی و تجارب آنها افزوده می‌شود.

«افشین موسی‌وند» اشتیاق و انتظار دانش‌آموزان و کودکان در رسیدن کتابخانه‌های سیار را از پر‌ثمر بودن کتابخانه‌های سیار عنوان کرد و گفت: بودن کتابخانه‌های سیار در مناطق محروم علاوه بر این‌که فرهنگ مطالعه را در میان آنها ترویج می‌دهد، کودکان را هم از این طریق دورهم جمع می‌کند و به فعالیت‌های جمعی سوق می‌دهد. فعالیت‌های جمعی کتابخانه‌های سیار منجر به کشف استعداد‌های کودکان شده و به دنبال آن کانون با برنامه‌های مختلف در پرورش و شکوفایی استعداد‌های کشف شده گام بر می‌دارد.


کتابخانه‌های سیار عامل شادی کودکان 

«سلما نیک‌نیا» از کودکان عضو کتابخانه سیار در روستای حکی ترگور از وجود کتابخانه سیار در محل زندگیشان خوشحال است. او گفت: در مدت عضویت در این کتابخانه با مطالعه کتاب‌های مختلف تجارب زیادی کسب کرده و از آنها در زندگی خود استفاده می‌کند.«بنیامین فتاحی» هم از نوجوانان عضو کتابخانه سیار در روستای خانقاه ترگور است. او هم کتابخانه‌های سیار در روستا را عامل نشاط و شادی کودکان عنوان کرد و گفت: این کتابخانه‌ها فعالیت‌های بسیار مفید و موثری دارند. البته زمان حضورشان کم است و تنها هفته‌ای یک بار به روستا می‌آیند. ای‌کاش روزهای بیشتری این کتابخانه‌ها به روستاهای ما می‌آمدند. 


فعالیت 8 کتابخانه سیار در استان

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی گفت: با هدف بهره‌مندی کودکان مناطق محروم و حتی کودکان مرز‌نشین از امکانات علمی، ادبی، فرهنگی و هنری ۸ کتابخانه سیار راه‌اندازی شده است که از این تعداد یک کتابخانه شهری و ۷ کتابخانه سیار روستایی است که در شهر‌های ارومیه، اشنویه و تکاب فعالیت می‌کنند.

«جواد زاهدی» افزود: هر کتابخانه سیار روستایی با تحت پوشش قرار دادن ۴۰ تا ۸۰ نفر از دانش‌آموزان به آنها خدمات و فعالیت‌های علمی و فرهنگی متناسب با سنشان ارائه می‌دهد.وی با بیان این‌که بین کودکان مناطق محروم کودکانی بااستعداد هستند که به دلیل صعب‌العبور بودن مناطق از فعالیت‌های علمی باز می‌مانند گفت: کانون با استفاده از کتابخانه‌های سیار راه شکوفایی و ترقی را برای کودکان با کمترین امکان مهیا کرده و مسیر را برای شرکت و حضور کودکان در فراخوان‌های ادبی و فرهنگی می‌گشاید. به طوری که در فراخوان نامه‌نگاری اتحادیه جهانی پست ۳ نفر از دانش‌آموزان از این مناطق بودند.
 

کتابخانه‌های سیار؛ پلی برای ترقی و شکوفایی کودکان

 شور و اشتیاق وصف‌ناپذیر و استقبال گرم دانش‌آموزان هنگام حضور کتابخانه‌های سیار در روستا‌ها، دلگرمی مسئولان و مربیان کتابخانه‌های سیار روستایی را باعث می‌شود تا با عزمی جدی و راسخ گام‌های بیشتر و بهتری در این زمینه بردارند و با توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها خدمات علمی، آموزشی و فرهنگی بیشتری به کودکان این مناطق ارائه دهند.

مدیر کل کانون پرورش فکری استان در زمینه توسعه کتابخانه‌های سیار روستایی هم عنوان کرد: در سال جاری با هدف توسعه این کتابخانه‌ها،‌ مجوز ۷ کتابخانه سیار را در شهرستان‌های خوی، سلماس، چایپاره، پلدشت، سردشت، مهاباد و میاندوآب را دریافت کرده‌ایم که برای راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه سیار در هر شهرستان ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته است و با آغاز فعالیت آنها تعداد کتابخانه‌های سیار روستایی در آذربایجان‌ غربی به ۱۵ مورد می‌رسد.

زاهدی همکاری خیران و مسئوان استان را در تقویت، افزایش و تجهیز کتابخانه‌های سیار روستایی لازم و ضروری عنوان کرد و افزود: آنها باید برای توسعه کمی و کیفی خدمات سیار‌های روستایی گام بردارند، چراکه امکان اعزام نیرو و مربی به همه روستا‌های استان به‌ویژه نقاط صعب العبور وجود ندارد و اگر مربی‌ها را به روستایی که کودک کمتری دارد اعزام کنیم، در حق روستا‌هایی که کودکان و نوجوانان بیشتری دارند اجحاف می‌شود. 

وی تأکید کرد: باید رویه‌ای را در پیش گرفت که افراد بیشتری زیرپوشش برنامه‌های فرهنگی و آموزشی قرار بگیرند و برای رسیدن به این موضوع نیازمند همکاری و مساعدت خیران و مسئولان هستیم تا با در اختیار قرار دادن خودرو‌هایی با قابلیت حضور در مناطق کوهستانی و صعب العبور، در دورافتاده‌ترین مناطق نیز کودکان و نوجوانان را زیرپوشش خدمات کانون قرار دهیم.

کتابخانه‌های سیار به‌ویژه کتابخانه‌های سیار روستایی نقش بسزایی در تربیت و پرورش استعداد‌های کودکان و نهادینه کردن فرهنگ در بین آنها دارد و استقبال کودکان از کتابخانه‌های سیار روستایی نشان از این واقعیت است. هر چند کودکان بسیاری از مناطق روستایی از این امکانات بی‌بهره هستند و امید است با نگاه تیزبین مسئولان در این زمینه و با برداشتن گام‌های مهم در توسعه کتابخانه‌های سیار در مناطق محروم و دوردست زمینه شکوفایی استعداد‌های نهفته کودکان این مناطق فراهم شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید