• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75099
+
-

نقش رسانه‌های جمعی در افزایش طلاق

معصومه محمدی سیف
پژوهشگر و جامعه‌شناس:


امروزه طلاق به مسأله اجتماعی تبدیل شده است و توجه بسیاری از اندیشمندان را به خود جلب کرده است. در واقع، پدیده‏ طلاق به ‏عنوان چالش اساسی جوامع مختلف مطرح است. 

سست شدن بنیان خانواده و متلاشی شدن آن آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی گوناگونی را به دنبال دارد و زمینه‏ بروز بحران‎های پیچیده اجتماعی را فراهم می‏سازد. طلاق خرده‌نظام‎های زوجی را از هم می‎پاشد و بر تمام افراد در خرده‌نظام‌ خانواده و روابط آن  با خرده‌نظام‌های دیگر تأثیر می‌گذارد. 

پژوهشگران اخیرا با بررسی شیوع اختلالات جنسی در متقاضیان طلاق در تهران دریافته‌اند که 7/66 درصد مردان و 4/68 درصد زنان از زندگی جنسی با همسرانشان راضی نبوده‌اند. 

یکی از مهم‌ترین علل طلاق در جامعه‏ ایران را می‌توان ماهواره و شبکه‌های اجتماعی دانست. به حدی که امروزه زنان و مردان بیشتر وقت خود را صرف تماشای رسانه‌های مدرن می‌کنند و به راحتی از خانواده و سایر مسائل زناشویی غافل می‌شوند. 

رسانه‎های جمعی به ‌ویژه رسانه‎های شنیداری و غیرمتعامل به دلیل کارکرد متنوع خود و ایجاد تغییرات پیوسته، به‏تدریج جای ارتباط فردی از نوع چهره به چهره را گرفته‌اند و توانسته‎اند فضای انفرادی را به جای فضای جمعی و اجتماعی خانواده حاکم کنند به طوری که گسترش تکنیکی رسانه‎های شنیداری و رایانه‏ای ارتباط مستقیمی با فردگرایی و دوری از گروه نشان می‏دهد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد میزان مشاهده تلویزیون در میان هموطنانمان نزدیک به 4 ساعت و نیم در روز است. 

این میزان بسیار زیاد است و می‌تواند به کاهش فضای گفت‌وگو و در نتیجه ایجاد فاصله عاطفی و هیجانی و همچنین فاصله شناختی میان اعضای خانواده منجر شود. این روند به افزایش فردگرایی و کاهش جمع‎گرایی می‏انجامد که خود عامل مهمی در از بین رفتن انسجام خانواده‎هاست. 

رسانه‌های نوین در دنیای امروز باعث تحولات پیچیده در روابط و مناسبات انسانی شده‌اند و شکل جدیدی از الگوهای ارتباطی را شکل داده‌اند. در این میان، ماهواره و اینترنت نیز به‎‎ عنوان مظاهر بارز فناوری‌های نوین رسانه‏ ای در ساختارهای اجتماعی ـ فرهنگی جوامع امروزی تأثیر بسیاری دارند. 

در هیچ جای دنیا برای از هم جدا شدن زن و شوهر مراسمی تحت عنوان «جشن طلاق» نمی‌گیرند. علت اصلی رواج این گونه مراسم‌ را در ایران می‌توان در بی‌بندوباری اخلاقی، خودباختگی و از همه مهم‌تر تأثیر رسانه‌های بیگانه ‏جست‎وجو کرد. 

زمانی که اعضای خانواده ساعت‌ها به مشاهده‌ برنامه‌های مختلف ماهواره می‌نشینند یا زمان بسیار زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند،‌ رعایت بسیاری از ارزش‌ها برای آنها کمرنگ می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید