• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 75056
+
-

نجات جهانی بیماران با سونوگرافی جیبی

دستگاه سونوگرافی قابل حمل یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که گسترش آن می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را در مناطق دورافتاده نجات دهد

سیستم عامل
نجات جهانی بیماران با سونوگرافی جیبی


میلیون‌ها نفر در گوشه و کنار جهان وجود دارند که دسترسی به تجهیزات تشخیص پزشکی برایشان ممکن نیست. سونوگرافی و اکوکاردیوگرافی از مهم‌ترین تجهیزات برای تشخیص بیماری‌ها هستند و به همین‌خاطر گروه‌های مختلفی در تلاش هستند تا این مشکل را با استفاده از فناوری‌های جدید حل کنند. یکی از جدیدترین پیشرفت‌ها در این خصوص، ساخت دستگاه سونوگرافی پرتابل قابل اتصال به تلفن همراه توسط شرکت استارتاپی «باترفلای نت‌ورک» (Butterfly Network) بوده که اخیرا نیز مورد حمایت بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس قرار گرفته است. شعار شرکت باترفلای نت‌ورک این است که همه پزشکان که گوشی پزشکی همراه خود دارند، پس چرا یک دستگاه سونوگرافی همراه نداشته باشند؟

سونوگرافی چطور کار می‌کند
یک دستگاه سونوگرافی از طریق ارسال امواج فراصوت به داخل بدن و دریافت بازخورد آنها کار می‌کند. امواج فراصوتی در دستگاه‌های سونوگرافی معمولا با بلورهای ارتعاشی ایجاد می‌شوند. به سونوگرافی، اکوگرافی، پژواک‌نگاری و صوت‌نگاری نیز گفته می‌شود.

 تحول با باترفلای آی‌کیو
شرکت باترفلای نت‌ورکس، دستگاه سونوگرافی قابل‌حملی ساخته که نام آن باترفلای آی‌کیو است. این دستگاه برای ایجاد امواج فراصوتی از 9هزار طبلک فوق‌العاده ریز کاشته شده روی یک تراشه نیمه‌هادی استفاده می‌کند. جالب است بدانید، فناوری نیمه‌هادی استفاده‌شده در ساخت این دستگاه تا مقدار قابل‌توجهی از قیمت نهایی آن کاسته است. این دستگاه قابلیت اتصال به تلفن‌های همراه را دارد و پزشکان می‌توانند تصاویر را از طریق صفحه تلفن خود مشاهده کرده و دستور چاپ آن را نیز صادر کنند. نکته دیگر درباره باترفلای آی‌کیو این است که می‌تواند از کل بدن تصویربرداری کند.

حمایت بزرگ‌ترین بنیاد خیریه جهان
بنیاد بیل و ملیندا گیتس، بزرگ‌ترین بنیاد خیریه خانوادگی در جهان است. این بنیاد که در سال2000 توسط بیل گیتس و همسرش تاسیس شده، برنامه‌های ویژه‌ای درخصوص افزایش تندرستی و همچنین حمایت از نوآوران دارد. آنها یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران در طرح ارائه‌شده توسط شرکت باتری‌فلای نت‌ورکس بودند و پس از تولید انبوه هم از آن حمایت کردند.

سونوگرافی‌های قابل‌حمل
به گزارش همشهری، یک دستگاه سونوگرافی باتوجه به کیفیت و امکاناتش بین 10 تا 200هزار دلار قیمت دارد. طبیعتا مدل‌های پرتابل یا همان قابل‌حمل به‌مراتب ارزان‌تر هستند. مثلا دستگاه سونوگرافی قابل‌حمل شرکت جنرال‌الکتریک دست‌کم 4هزار دلار قیمت دارد. اما دستگاه سونوگرافی‌ باتری‌فلای آی‌کیو، کمتر از 2هزار دلار است. البته پیش‌بینی‌شده که این دستگاه‌ها، حتی ارزان‌تر نیز بشود که همین امر به فروش بالاتر و در نهایت کمک بیشتر به سلامت جامعه می‌انجامد.

ذخیره‌سازی اطلاعات
در هر زمان و در هر کجایی می‌توان به تمامی سوابق سونوگرافی‌های انجام‌شده توسط باتری‌فلای آی‌کیو دسترسی داشت. تمام اطلاعات و تصاویر در کلود (ابر) ذخیره می‌شود و کاربر می‌تواند از طریق گوشی‌همراه یا رایانه به آن دست پیدا کند.

امکان چت
در اپلیکیشن ارائه‌شده توسط شرکت، پزشکان و متخصصان امکان ارسال تصاویر و توضیحات را برای یکدیگر دارند و می‌توانند با یکدیگردر این خصوص چت کنند. ضمن اینکه امکان به اشتراک‌گذاری تصاویر و اطلاعات بین کاربران نیز وجود دارد. همچنین سیستم حفاظت از اطلاعات در اپ بسیار قوی است و کسی نمی‌تواند به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشد.

مشخصات
ابعاد باترفلای آی‌کیو، 5/18× 6/5× 5/3سانتی‌متر است و دستگاه تنها 313گرم وزن دارد. باتری آن 2600میلی‌آمپر لیتیوم یون است که 120دقیقه می‌تواند کار کند. شارژ آن نیز حدود 5ساعت به‌طول می‌انجامد. این دستگاه بین 2تا 30سانتی‌متر عمق بدن را اسکن می‌کند. باترفلای آی‌کیو تنها با سیستم‌عامل ios سازگار است و برای گوشی‌ها و تبلت‌های اپل طراحی شده است.
 
حضور فعال در آفریقا
باترفلای آی‌کیو خیلی سریع تبدیل به دستگاهی کارآمد شد. چندی پیش نیویورک‌تایمز گزارشی درخصوص حضور فعال این سونوگرافی ارزان‌قیمت و کارآ در آفریقا به‌چاپ رساند. پزشکان آفریقایی به‌دلیل ارزان‌ و کوچک بودن به‌آسانی می‌توانند از آن برای معالجه بیمارانشان استفاده کنند. در نقاطی که یک بیمار برای رسیدن به یک مرکز تصویربرداری شاید مجبور به پیمودن کیلومترها مسافت شود، باتری‌فلای آی‌کیو می‌تواند نعمت بزرگی محسوب شود. طبق آمارها، بیش از 4میلیارد و 700میلیون نفر در دنیا در اطراف خود، مرکزی برای تصویربرداری‌های پزشکی ندارند. بنابراین دستگاهی چنین کوچک و ارزان‌قیمت که با باتری کار می‌کند، می‌تواند به داد این تعداد از ساکنان کره‌زمین برسد.

توسعه
یکی از برنامه‌های شرکت باترفلای نت‌ورکس توسعه استفاده از این دستگاه در دانشکده‌های پزشکی است. اگرچه به‌نظر می‌رسد که اهداف تجاری آمیخته با اهداف پزشکی باشد، اما اگر وسیله‌ای همانند دستگاه سونوگرافی که شرکت باترفلای نت‌ورکس تولید کرده، بتواند جان انسان‌های بیشتری را حفظ کند، موضوع تبلیغاتی بودن برخی فعالیت‌ها می‌تواند، کم‌رنگ‌تر به‌نظر برسد. هفته گذشته دکتر مایکل استاموس رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه اروین کالیفرنیا در مراسم معارفه باترفلای آی‌کیو در دانشگاه گفت: «سونوگرافی نقش انکارناپذیر در آینده پزشکی دنیا دارد و ما می‌خواهیم استفاده از باترفلای آی‌کیو را برای دانشجویان‌مان توسعه بدهیم.»


امکان اشتراک‌گذاری
در اپلیکیشن ارائه‌شده توسط شرکت، پزشکان و متخصصان امکان ارسال تصاویر و توضیحات را برای یکدیگر دارند و می‌توانند با یکدیگر در این خصوص چت کنند. ضمن اینکه امکان به‌اشتراک‌گذاری تصاویر و اطلاعات بین کاربران نیز وجود دارد

این خبر را به اشتراک بگذارید