• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 75053
+
-

بازگشت موتورسیکلت‌های برگشتی به خیابان

موتورسیکلت‌های اسقاطی با 90درصد فرسودگی، تعمیر و به چرخه حمل‌ونقل بازمی‌گردند

تا یک میلیون و 500هزار دستگاه موتورسیکلت‌ بی‌صاحب فرسوده دپو شده در پارکینگ‌های راهنمایی و رانندگی، با فروش مجدد، صدور سند و شماره‌گذاری از مسیر برخی نهاد‌ها راهی خیابان‌ها می‌شوند.
به گزارش همشهری، گلایه‌های شهروندان و مدیریت شهری از سهم بالای 9تا 11میلیون موتورسیکلت فرسوده در آلایندگی هوای کلانشهرها ادامه دارد. متولیان بخش تولید از بازگشت 500تا یک میلیون و 500هزار دستگاه موتورسیکلت اسقاطی توقیف شده در پارکینگ‌های راهنمایی و رانندگی با شماره‌گذاری و فروش دوباره از مسیر برخی نهادها خبر می‌دهند. براساس آمارهای پلیس ۹‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده کاربراتوری، با میزان آلایندگی 15گرم در هر کیلومتر پیمایش، 6‌برابر یک خودروی یورو‌۳ (با آلایندگی کمتر از 3گرم) مواد آلاینده تولید می‌کنند و این موضوع یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا محسوب می‌شود؛ آماری که اکنون با توسعه استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در ایران با کمک برخی دست‌اندرکاران بخش تولید رد می‌شود.

از فروش تا شماره‌گذاری 
ابوالفضل حجازی، عضو هیأت مدیره انجمن تولید‌کنندگان موتورسیکلت ایران دیروز در یک در نشست خبری با انتقاد از بازگشت موتورسیکلت‌های فرسوده از پارکینگ‌ها به خیابان‌ها و تأکید بر ضرورت اسقاط موتورسیکلت‌های اسقاطی دپو شده در پارکینگ‌ها و انبارها گفت: متأسفانه شاهد هستیم که ستاد اجرایی فرمان امام(ره) موتورسیکلت‌های بی‌صاحب دپو شده در پارکینگ‌های پلیس را از طریق برگزاری مزایده با قیمت‌های نازل به فروش می‌رساند و با شماره‌گذاری و صدور سند، این وسایل نقلیه فرسوده، دوباره به چرخه مصرف بازمی‌گردند.  ابوالفضل حجازی افزود: تعداد موتورسیکلت‌های فرسوده موجود در پارکینگ‌ها که پلیس به دلایل مختلفی ازجمله نداشتن بیمه، نداشتن مدارک و جریمه‌های سنگین آنها را توقیف و به پارکینگ‌ها منتقل کرده بین 500هزار تا یک میلیون و 500هزار دستگاه برآورد می‌شود. او اظهارداشت: این موتورسیکلت‌ها به‌دلیل نداشتن صرفه اقتصادی برای رفع خلافی و استفاده مجدد در واقع بی‌صاحب محسوب می‌شوند. در برخی موارد موتورسیکلت‌های توقیفی 7‌ماه تا 2سال زیر باران و گرمای شدید آفتاب در پارکینگ‌‌های روباز رها و تا 90درصد فرسوده ‌شده‌اند اما پس از فروش و تعمیر دوباره راهی خیابان‌ها و شهر‌ها می‌شوند.

تقاضای بالا برای خرید اسقاطی‌ها
این عضو هیأت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با بیان اینکه به‌دلیل فروش این موتورسیکلت‌های اسقاطی با قیمت‌های پایین، تقاضا برای خرید آن بالاست، گفت: این شیوه بازگشت موتورسیکلت‌های اسقاطی به صنعت موتورسیکلت آسیب زده است. به گفته او یکی از راهکارهای از رده خارج کردن این موتورسیکلت‌ها، خروج قانونی از کشور با صادرات به برخی کشورهای همسایه است. رویه‌ای که کشورهای اروپایی نیز در مورد موتورسیکلت‌های دست دوم و کارکرده خود اتخاذ کرده‌اند. حجازی با بیان اینکه کاهش 70درصدی قدرت خرید استفاده‌کنندگان موتورسیکلت موجب روی آوردن مصرف‌کنندگان به تعمیر و خرید موتورهای فرسوده شده است، افزود: موتورسیکلت‌هایی را که پلیس راهنمایی و رانندگی از برخی افراد متخلف گرفته، عموما فرسوده هستند و باید از پارکینگ به مراکز اسقاط فرستاده شوند یا به کشورهای همسایه فروخته شوند، اما اکنون این موتورسیکلت‌ها بعد از مدتی دوباره سند دریافت کرده و فروخته می‌شوند. او با اشاره به اینکه صنعت موتورسیکلت‌سازی‌ در حال پوست اندازی است، افزود:‌ 42واحد تولیدی موتورسیکلت‌سازی‌ در کشور مجوز شماره‌گذاری دارند که فقط 20واحد آن با 30تا 50درصد ظرفیت، فعالیت دارند. اما 90درصد واحدهای تولید کننده، موتورسیکلت‌های برقی نیز به بازارعرضه می‌کنند و فقط 2کارخانه تعداد کمی موتورسیکلت کاربراتوری که به گفته آنان تولید قبل است، در بازار عرضه می‌کنند که مسئولیت آن با این واحدهاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید