• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 75023
+
-

موج دیپلماسی به شرق رسید

ظریف: روزهای مهمی در پیش است

موج دیپلماسی به شرق رسید

وزیر خارجه در ادامه موج رایزنی‌های دیپلماتیک خود که از خاورمیانه آغاز شده و به اروپا رسیده بود عازم شرق آسیا شد. پکن ایستگاه نخست ظریف در این تور آسیایی بود، ظریف در پکن تأکید کرد که روزهای مهمی در پیش است. محمدجواد ظریف که پس از سفر به کویت، فنلاند، سوئد، نروژ و 2سفر پشت سر هم به فرانسه، به چین رفته بود در بدو ورود به پکن در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه و اهداف سفرش به 3کشور چین، ژاپن و مالزی اظهار کرد: برای گفت‌وگوهای دوره‌ای با چین و بحث‌هایی در مالزی و ژاپن این سفر انجام می‌شود.

 وی ادامه داد: در چین درباره آخرین وضعیت برجام و منطقه صحبت می‌کنیم. همچنین ارائه برنامه ۲۵ساله روابط درازمدت و راهبردی ایران و چین که ظرف هفته‌ها و ماه‌های گذشته مقدار زیادی همکاری و کار مشترک در دستگاه‌های مختلف ایران روی آن انجام شده و توانستیم تصویر درازمدتی از همکاری ایران و چین را در حوزه‌های مختلف به‌دست آوریم.

ایران و چین دی‌ماه94 در جریان سفر رئیس‌جمهوری چین به تهران اعلام کردند که با دستیابی به توافقی گسترده در تمامی حوزه‌های روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، روابطی مبتنی بر «مشارکت جامع راهبردی» بنا کرده‌اند و براساس یکی از توافقات طرفین رایزنی‌ها و مذاکرات لازم جهت انعقاد قرارداد همکارهای جامع ۲۵ساله را در دستور کار قرار دادند که اینک پس از 4سال این سند آماده شده است. پیش از این ایران و چین برای افزایش سطح همکاری‌ها تا 100میلیارد دلار اعلام آمادگی کرده بودند. چین مهم‌ترین شریک تجاری ایران و اصلی‌ترین خریدار نفت ایران است که صراحتا اعلام کرده تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را اجرا نخواهد کرد. وزیر خارجه اواخر سال قبل هم همراه با رئیس مجلس به پکن سفر کرده بود و 2سال پیش نیز پس از خروج آمریکا از برجام به چین و روسیه رفت تا درباره وضعیت برجام با 2عضو گروه1+5 رایزنی کند.
ظریف قرار است پس از پکن عازم 2کشور ژاپن و مالزی شود. وزیر خارجه در پکن در توییتر خود نوشت: «از بیاریتز و پس از توقف در تهران برای تغییر هواپیما، به پکن وارد شدم. روزهای مهمی پیش‌روست؛ من در اینجا یک نقشه‌راه ۲۵ساله برای عملی کردن شراکت راهبردی جامع بین ایران و چین و نقش‌آفرینی فعال در ابتکار یک پهنه و یک راه ارائه خواهم کرد. ایستگاه‌های بعد: ژاپن و مالزی.»

جزئیات دیدار ظریف در ژاپن

برخی منابع مطلع در دولت ژاپن از دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران و تارو کونو، وزیر امورخارجه ژاپن در روز سه‌شنبه خبر دادند. این نخستین دیدار ظریف و کونو پس از آن خواهد بود که آمریکا از متحدانش ازجمله ژاپن درخواست کرد تا به ائتلاف آمریکایی حفاظت از کشتیرانی در تنگه هرمز ملحق شوند. همچنین این منابع گفته‌اند که ظریف قرار است با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در روز چهارشنبه دیدار کند. نخست‌وزیر ژاپن 2روز قبل در اجلاس سران گروه 7 در فرانسه حضور داشت، اجلاسی که ظریف به‌طور ناگهانی در محل برگزاری آن حضور یافت و با مقامات فرانسوی، انگلیسی و آلمانی دیدار کرد. شینزو آبه 3‌ماه قبل به تهران آمد تا برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا میانجیگری کند اما راه به جایی نبرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید