• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 75012
+
-

نشست سطح بالا بعد از سفر ظریف

ربیعی: سفر وزیر خارجه مخفیانه نبود و آمریکایی‌ها از این سفر اطلاع داشتند

نشست سطح بالا بعد از سفر ظریف

محمد جواد ظریف، وزیرخارجه در جریان سفر خود به چین درباره حضور ناگهانی‌اش در بیاریتز فرانسه و دیدارش با مقامات فرانسوی در حاشیه گروه 7گفت که «این سفر با دعوت وزیر خارجه فرانسه برای ادامه مشورت‌هایی بود که در هفته‌های گذشته بین رئیس‌جمهور ایران و رئیس‌جمهور فرانسه صورت گرفت. روز جمعه در پاریس با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه فرانسه موضوعات را بررسی کرده‌ بودیم، نیاز بود یک دور دیگر برخی نکاتی که لازم به توضیح و یا مذاکره بیشتر بود مخصوصا مسائل بانکی و مسائل مربوط به نفت بین متخصصان ما بررسی شود که این کار در یک مذاکره فشرده حدود چهار ساعته در بیاریتز صورت گرفت.» اهمیت سفر چهار ساعته ظریف به بیاریتز به تلاش‌های امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای مدیریت و کاهش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن بازمی‌گردد که به‌نظر می‌رسد طرفین به پیشرفت‌های قابل توجهی در این زمینه دست یافته‌اند. روسای جمهور ایران و فرانسه در چندین نوبت به‌صورت تلفنی درباره پیشنهادات مکرون گفت‌وگو کرده‌اند. قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، پیشنهادات فرانسوی‌ها به ایران را مثبت ارزیابی کرده و درباره محتوای سفر ظریف گفت: «این مسئله که ایران بتواند حجم قابل توجهی از نفت را صادر و پول آن را نیز دریافت کند؛ همزمان نیز سطحی از مذاکرات میان ایران و آمریکا به‌صورت محدود شروع شود، پیشنهادی است که احتمالا در بیانیه پایانی نشست گروه 7ابعاد روشن‌تری از آن مشخص شود.» آنچه که در سفر ناگهانی ظریف به بیاریتز و دیدارش با فرانسوی‌ها گذشته، قابل بحث در سطوح بالای تصمیم‌گیری دولت است؛ تا جایی که حسن روحانی، رئیس‌جمهور در سخنان دیروز خود گفت که درباره این سفر در جلسه‌ای با مسئولان مربوطه مشورت و بحث خواهیم داشت.

بخشی از گمانه زنی‌ها درباره حضور غیرمنتظره ظریف در محل اجلاس گروه 7، به شائبه دیدار احتمالی وی با مقامات آمریکایی و حتی دونالد ترامپ مربوط بود؛ موضوعی که از ابتدا با تکذیب مقامات ایرانی همراه بود و گفته شد که برنامه‌ای برای دیدار با مقامات آمریکایی وجود ندارد. عباس موسوی در نخستین ساعات ورود ظریف به فرانسه نوشت: در این سفر با هیأت آمریکایی ملاقات یا مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز، روز گذشته در مورد حضور ظریف در فرانسه گفت: سفر آقای ظریف ربطی به گروه 7 نداشت و به درخواست فرانسه بود و هیچ تمایلی در ایران برای دیدار با آمریکایی‌ها نبود، ما دخالت و نقشی در گفت‌وگوی فرانسوی‌ها با آمریکا نداریم، این سفر مخفیانه نبوده و اطلاعات ما هم حاکی است آمریکایی‌ها از این سفر اطلاع داشتند. ربیعی سفر ظریف به فرانسه را برای نحوه اجرای تعهدات برجام دانست و گفت: این سفر مفید برای تبادل نقطه نظر و دیدگاه در مورد بسته مکرون در تماس تلفنی با آقای روحانی بوده است. سخنگوی دولت درباره سفر ظریف تأکید کرد: ما کنشگر بودیم و در زمین آمریکا بازی نمی‌کنیم. ربیعی تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم بپذیریم تحریم، تقدیر این جامعه است. ما همه تلاش خود را برای کم کردن تأثیر تحریم انجام می‌دهیم. ما زیست تحریمی را نمی‌پذیریم. سفر وزیرخارجه به فرانسه در صحن مجلس هم بازتاب داشت و گروهی از نمایندگان در حمایت از ظریف نامه نوشتند. قرار است ظریف برای توضیحات درباره این سفر به مجلس برود. در گوشه و کنار انتقادات و کنایه‌هایی هم متوجه دیدار ظریف از بیاریتز مطرح شد؛ سردار غلامحسین غیب‌پرور، مشاورعالی فرمانده کل سپاه با بیان اینکه من قضاوتی درباره حضور یکی از مسئولان کشور در اجلاس جی۷، و بازگشت زودهنگام از آن اجلاس ندارم، گفت: خدا نکند این رفت‌وآمدها، از روی استیصال و خودباختگی باشد. خدا نکند زانوهای مسئولان ما بلرزد.

این خبر را به اشتراک بگذارید