• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 74952
+
-

حسن روحانی در همایش ارائه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت های روستایی مطرح کرد

ایستادگی تهران؛ عقب‌نشینی واشنگتن

اگربدانم که به یک جلسه ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد و مشکلات مردم حل می شود دریغ نخواهم کرد

دولت
ایستادگی تهران؛ عقب‌نشینی واشنگتن

رئیس‌جمهور یک‌ماه پس از این اظهارات خود در جلسه هیأت دولت که «این دولت هرگز فرصت مذاکره را از دست نداده و نخواهد داد»، بار دیگر از سیاست خارجی مبتنی بر تعامل و گفت‌وگوی دولت تدبیروامید دفاع کرد. تأکید حسن روحانی بر استفاده از احتمال حتی 10درصدی موفقیت در گفت‌وگوها پیام مصالحه و مشی پرهیز از تنش را به هوادارانش در داخل منتقل می‌کرد. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در مراسم ارائه دستاوردهای دولت در توسعه زیرساخت‌های روستایی به سالن اجلاس سران تهران رفته بود و در همین مراسم با بیان اینکه در شرایط سخت امروز که با فشار اقتصادی و تحریم دشمنان مواجه هستیم، راهی جز توسعه کشور، رونق تولید و همکاری و انسجام بیشتر نداریم، گفت: دولت برای حل مشکلات از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و معتقدم برای توسعه و پیشرفت کشور، باید از هر ابزاری استفاده کنیم.

تأکید روحانی بر این نکته که «اگر من بدانم در جلسه‌ای با کسی ملاقات کنم، مشکل کشورم حل می‌شود، دریغ نخواهم کرد زیرا اصل منافع ملی کشور است»، شاید این جمله پیرو مناسبی بر اظهارات دوم مردادماهش بود که گفت «تا زمانی که مسئولیت اجرایی کشور را برعهده دارم، برای انجام مذاکره عادلانه، قانونی و عزتمندانه کاملا آمادگی داریم.» او در همان تاریخ گفته بود: «همه مردم عزیز کشورمان بدانند که ما اهل لجبازی و دنبال جنگ و تنش نیستیم، اما در عین حال حاضر نیستیم زیر حرف زور برویم و در برابر قلدری تسلیم شویم.»

روحانی در عین حال روز دوشنبه با بیان اینکه امروز در شرایط سختی قرار گرفته‌ایم و از یک‌سال قبل شدیدترین تحریم‌ها علیه مردم برقرار شده است، گفت: در عین اینکه در این تحریم‌ها مقاومت می‌کنیم، مقابله به مثل هم می‌کنیم، تعهدات خود را کاهش می‌دهیم، اما فرصت برای مذاکره و دیپلماسی را هم قرار می‌دهیم و با 2‌ماه فاصله بین هر مرحله از کاهش تعهدات راه برای حل مشکلات از مسیر دیپلماسی را باز می‌گذاریم.
اظهارات رئیس‌جمهور درخصوص فرصت‌های مذاکره همزمان با تلاش‌های محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه در سفرهای خارجی و طرح بسته‌های پیشنهادی مشترک میان ایران و فرانسه مطرح می‌شدند. روحانی با بیان اینکه خواست مردم ما حفظ عزت و استقلال توأم با رفاه و کاهش زحمت و سختی‌هاست، گفت: ما مقاومت و ایستادگی می‌کنیم تا به اهداف، امنیت و عظمت برسیم. ایستادن وقتی ارزش دارد که منافع ما تأمین شود. او با تأکید بر اینکه برای امنیت و منافع خود می‌ایستیم و خسته نمی‌شویم، گفت: در کنار این ایستادگی و مقاومت، برای حل و فصل مسائل خود مذاکره هم می‌کنیم. وقتی کشتی ما را توقیف می‌کنند، هم مذاکره می‌کنیم و هم کشتی آنها را می‌گیریم. هر دو کار را با هم انجام می‌دهیم.

دست قدرت و دست دیپلماسی
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دست قدرت و دست دیپلماسی باید با هم و در کنار هم باشد، گفت: آنهایی که تصور می‌کنند، یک دست کافی است، اشتباه می‌کنند؛ باید هم از قدرت نظامی، فرهنگی و اقتصادی خود استفاده کنیم، هم از قدرت سیاسی، دیپلماسی و مذاکره. برخی که در گوششان پنبه‌ است، مدام می‌گویند از مذاکره با قدرت‌های بزرگ چه سودی برده‌ایم؟ بعد از مذاکرات به‌جای یک‌میلیون بشکه بیش از 2میلیون و 800هزار بشکه صادر کردیم و میلیاردها دلار از پول‌هایمان به کشور بازگشت و هر‌ماه حدود یک‌میلیارد از پول‌های کشورمان آزاد شد و قطعنامه‌هایی را که آمریکا 30سال برای آن زحمت کشیده بود مانند بت‌ها خراب کردیم و سرمایه‌گذاری‌های خارجی جذب کشور شد. روحانی اضافه کرد: عده‌ای زمانی که سرمایه‌گذاری‌های خارجی وارد کشور شد، هیچ حرفی نمی‌زدند، اما وقتی آنها از کشور می‌روند، همان‌هایی که سکوت کرده بودند، زبان به اعتراض باز می‌کنند که چرا اینها رفته‌اند. او با تأکید بر اینکه باید از همه توان خود برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کنیم، اظهار داشت: باید از کار هر فردی که در کشور خدمت می‌کند، سپاسگزاری کنیم و ناشکری است که کار یک نهاد را خوب توصیف کنیم و نسبت به نهاد دیگر، ناشکر باشیم.
رئیس‌جمهور با طرح این مطلب که «ظاهرا یک عده فقط نصف قانون اساسی را قبول دارند اما معتقدیم که همه اصول قانون اساسی باید محترم شمرده شود» تصریح کرد: «در زمینه هسته‌ای 2گام مهم برداشته‌ایم، اما همزمان مذاکره هم می‌کنیم. وزیر خارجه کشورمان به پاریس می‌رود برای مشورت، بازگشته و دومرتبه به پاریس بازمی‌گردد و ما نیز با مسئولان مربوطه جلسه گذاشته و گفت‌وگو می‌کنیم و معتقدیم باید هرگونه اقدامی که لازم است را انجام دهیم. حتی اگر احتمال موفقیت 20 یا 10درصد باشد نیز باید تلاش کنیم و نباید فرصت را از دست بدهیم. 
او با تأکید بر اینکه قدرت ملی و تولید ملی در رأس اقدامات دولت قرار دارد، گفت: تولید ملی و قدرت ملی به ما فرصت می‌دهد که با دنیا حرف بزنیم و امروز احیای صنعت، کشاورزی و بخش خدمات شهری و روستایی به‌معنای توانمند شدن قدرت ملی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید