• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224742
+
-

هشدار قاطعی که تهران به واشنگتن داد

وزیر امورخارجه در حاشیه نشست روز چهارشنبه (دیروز) هیأت‌دولت به تشریح برخی مواضع ایران در حوزه تحولات منطقه‌ای پرداخت. مهم‌ترین محورهای سخنان حسین امیرعبداللهیان را در ادامه می‌خوانید.
  سفر گروسی را مثبت ارزیابی می‌کنم.
  ایده‌های مهمی برای همکاری نیرومندتر ایران و سازمان مطرح شده است.
   غربی‌ها تماس‌های فشرده‌ای با ایران داشتند. درخواست اول‌شان خویشتنداری ایران و پاسخ ندادن به اقدام‌های رژیم‌صهیونیستی بود که محکم گفتیم «حتما به رژیم اسرائیل پاسخ داده می‌شود».  
   2 روز مانده به آغاز عملیات ایران، درخواست غربی ها از ما این بود که اگر می‌خواهید بزنید، محکم نزنید.
   به آمریکایی‌ها هشدار دادیم که اگر در هر مرحله از عملیات ما، علیه منافع ایران وارد شوند، پاسخ ما روی پایگاه‌های آمریکا در منطقه فوری و قطعی است.
  ایران خود تصمیم گرفته که چگونه بزند، از چه نقطه‌ای و در چه زمانی عملیات انجام دهد و اجازه نداد تحت‌تأثیر دیگران قرار گیرد؛ اما در عین‌حال به طرف آمریکایی و غربی گفتیم ریشه در حل بحران غزه است.
  توافق نانوشته‌ای با طرف‌های غربی برای تمرکز بر آتش‌بس در غزه داشتیم.
  غربی‌ها به ما گفتند در این مسیر حرکت خواهند کرد که امروز آثار مثبتی در این رابطه شاهدیم.
  گفت‌وگوهای خیلی خوبی با وزیر امورخارجه مصر داشتم و در مسیر تدوین نقشه‌راه برای برگشت به روابط عادی دیپلماتیک بین دو کشور هستیم.
  2 روز قبل از آغاز عملیات «وعده صادق» به کشورهایی که آمریکا در آنجا پایگاه داشت و همچنین به طرف آمریکایی اعلام کردیم که هدف ایران همسایه‌ها یا آمریکایی‌ها نیستند، بلکه تنبیه رژیم اسرائیل است.

این خبر را به اشتراک بگذارید