• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 74944
+
-

سؤال بی‌ر‌بط داریم آقای تاج!

سؤال بی‌ر‌بط داریم آقای تاج!

جملاتی که مهدی تاج در نشست با نمایندگان مجلس گفته کاملا واضح است و نیاز به تفسیر ندارد. او می‌گوید: «کل رسانه‌هایی که می‌آیند باید در آن یک ربع فقط راجع به مسابقه از سرمربی سؤال بپرسند.  اگر سؤال دیگری کردند، از هر رسانه‌ای که باشد، کارتش را ضبط می‌کنیم و قانون هم به ما این اجازه را می‌دهد تا 4سال محرومش کنیم.»
رسانه‌های مختلف دیروز ویدئوی این اظهارنظر عجیب تاج را منتشر کردند. با وجود صراحتی که در حرف‌های رئیس فدراسیون دیده می‌شود، سایت فدراسیون ساعاتی بعد، به نقل از مدیر روابط عمومی این فدراسیون مدعی شد که سوءتعبیر شده است! امیر علوی توضیح داد: «باب نقد و تحلیل همکاران ارجمند رسانه‌ای از فدراسیون فوتبال همواره گشوده است و خود را به تأکید ریاست، مکلف به پاسخگویی می‌دانیم، اما به‌طور حتم در فیلم کوتاهی که از اظهارات تاج منتشر شده، سوءتعبیر شده است. آنچه در باب موضوع محرومیت طرح شده و به اشتباه به‌عنوان تهدید مورد بازنشر قرار گرفته، به مباحثی در سال‌های گذشته برمی‌گردد که متأسفانه به‌دلیل عدم‌رعایت برخی قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا، نمایندگان رسانه‌ها در برخی موارد از ایران در رویدادهای بین‌المللی دچار مشکل شده و حتی محرومیت‌های سنگین و طولانی را برای چند نفر در پی داشته است.»
مدرسی که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای «کلاس یک‌روزه کارگاه قوانین و مسئولیت‌های رسانه‌ای فوتبال» به تهران فرستاده بود، تقریبا حرف تازه‌ای نزد، با وجود این اگر مهدی تاج خودش در کلاس می‌ماند و زود نمی‌رفت، از همین مدرس مالزیایی می‌شنید که فوتبال بدون رسانه معنی ندارد و مسئولان باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها باید موانع را از سر راه رسانه‌ها بردارند، نه اینکه برای‌شان مانع بتراشند.
طبق توصیه همین مدرس بهتر است مدیران رسانه‌ای باشگاه‌ها، جلسات مطبوعاتی را طوری اداره کنند که سؤال و جواب‌ها فقط درباره بازی باشد، اما او هیچ‌گاه نگفت اگر کسی سؤالی خارج از موضوع بازی پرسید، می‌توان یا باید محرومش کرد.اگر قرار بود خبرنگاری به‌خاطر پرسیدن سؤالی بی‌ربط به بازی محروم شود، بسیاری از خبرنگاران رسانه‌های سرشناس دنیا امروز امکان فعالیت نداشتند. 2مثال بزنیم که آقای تاج متوجه شوند پرسیدن سؤال غیرمرتبط با بازی، جرم نیست که به خاطرش حکم محرومیت صادر شود.
اول: چند هفته پیش بازی سوپرکاپ اروپا بین لیورپول و چلسی به میزبانی استانبول برگزار شد. در کنفرانس خبری همان بازی، یک خبرنگار ایرانی از یورگن کلوپ، سرمربی لیورپول درباره هوادارانش در ایران پرسید. کلوپ به تفصیل به این سؤال جواب داد و حتی توضیح داد که زمانی با 2 بازیکن ایرانی در تیم ماینتس آلمان همبازی بوده است. بعد از آن کنفرانس خبری نه کسی به یورگن کلوپ تذکر داد و نه خبرنگار ایرانی تهدید به محرومیت شد.
دوم: در یکی دو هفته اخیر مربیان 3 تیم پاری سن‌ژرمن، بارسلونا و رئال‌مادرید، تقریبا در همه کنفرانس‌های خبری قبل و بعد از بازی‌هایشان با یک سؤال تکراری درباره سرنوشت نیمار مواجه می‌شوند. تکرار این سؤال هر 3 مربی را خسته کرده اما کسی نشنیده که به خبرنگاری به‌خاطر پرسیدنش تذکری داده شود.با قاطعیت می‌شود گفت که رئیس فدراسیون فوتبال اشتباه کرده و چنین قانونی وجود خارجی ندارد. بماند که چه‌کسی و چگونه تشخیص می‌دهد کدام سؤال مرتبط است کدام غیرمرتبط. اما حتی اگر فرض کنیم که حق با آقای تاج باشد و او و مجموعه مدیریتی تحت امرش چنین اختیاری هم داشته باشند، سؤال‌های دیگری مطرح می‌شود: محدود کردن خبرنگاران به پرسیدن سؤال‌های مرتبط با بازی، چه دستاوردی برای فدراسیون دارد؟ کدام مشکل حل می‌شود؟ اصلا مسئله‌ای در این سطح چه ربطی به نمایندگان مجلس دارد که تاج آن را به‌عنوان یک دستاورد مطرح می‌کند؟ 
و یک سؤال بی‌اهمیت: طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال «مسئولیت ارتباط با رسانه‌های گروهی و پیشنهاد آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به نحوه تعامل با رسانه‌های عمومی در جهت رشد فوتبال در افکار عمومی و نحوه حضور و استقرار نمایندگان رسانه‌ها در محل کلیه مسابقات فدراسیون به برعهده کمیته رسانه فدراسیون است.»کاش آقای تاج جواب بدهند که این کمیته آخرین بار چند‌ماه پیش تشکیل شده و تاکنون کدام آیین‌نامه و دستورالعمل را پیشنهاد داده است؟

این خبر را به اشتراک بگذارید