• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 74887
+
-

تدارک 1025 مدرسه برای دانش‌آموزان ابتدایی

دانش‌آموزان دوره ابتدایی استان در ۶۲۲ مدرسه دولتی و ۴۰۳ مدرسه غیردولتی در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ مشغول تحصیل می‌شوند

آموزش
تدارک 1025 مدرسه برای دانش‌آموزان ابتدایی

مقطع تحصیلی ابتدایی، دوره‌ای است که بهترین مقطع برای آموزش و فراگیری مهارت‌های اساسی پایه سواد تلقی می‌شود.
به گزارش ایرنا، در این مقطع فرایند‌های آموزشی و تربیتی توسط معلم به فراگیران انتقال داده می‌شود، بنابراین طبیعی است که معلمان دوره ابتدایی هم از نظر دانش و هم به لحاظ مهارت‌های فنی و دانش تخصصی منطبق با مهارت‌های حرفه‌ای و شغلی، باید از توانمندی بالایی برخوردار باشند.
امروزه نظام آموزشی‌ای کارآمد محسوب می‌شود که معلمان آن بتوانند محتوای آموزشی کتاب‌های درسی را به ابزاری برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تبدیل کنند.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان بالاترین و بزرگ‌ترین مرجع نظام آموزش و پرورش رسمی کشور به منظور تربیت نسلی متفکر، خلاق، نواندیش، کارآمد و متعهد به هنجارهای اخلاقی جامعه است که در آن به جایگاه دوره ابتدایی توجه خاصی شده است.
دوران تحصیلی ابتدایی، مهم‌ترین مرحله در راستای شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان است و به همین دلیل است که شالوده شخصیت دانش‌آموز به لحاظ تربیتی و آموزشی در آن شکل می‌گیرد.
آموزش نیروی انسانی و توانمند‌سازی معلمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید به گونه‌ای برنامه‌‌ریزی شود که تمامی معلمان سطحی از آموزش را طی کنند.


ساماندهی دانش‌آموزان 

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی  اداره کل آموزش و پرورش البرز اعلام کرد: دانش‌آموزان ابتدایی استان در سال تحصیلی جدید در 1025 مدرسه ساماندهی می‌شوند.
«محرمعلی الهویی» بیان کرد: برای دانش‌آموزان البرز 9۱۶۰ کلاس درس در حال آماده‌سازی است.
وی یادآور شد: دانش‌آموزان دوره ابتدایی استان در ۶۲۲ مدرسه دولتی و ۴۰۳ مدرسه غیردولتی در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ مشغول تحصیل می‌شوند.
الهویی با اشاره به این‌که ۲۱۵ هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی و 6۵۸۱ دانش‌آموز در مدارس غیردولتی سازماندهی می‌شوند گفت: در مدارس البرز بیش از ۱۵ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی که بیشتر افاغنه هستند نیز تحصیل می‌کنند.
وی عنوان کرد: جمعیت دانش‌آموزی در کلاس‌های البرز به دلیل کمبود فضای آموزشی از تراکم بالایی برخوردار است.
الهویی تصریح کرد: در اول مهرماه همه کلاس‌های درس البرز معلم دارند و در استان کلاس بدون معلم همانند سال‌های تحصیلی گذشته نخواهیم داشت.
سرپرست معاونت ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: استراتژی آموزش و پرورش کیفیت‌بخشی است و برنامه‌محوری اولین قدم برای انجام هر کاری است که این مهم چند سالی است در قالب برنامه توصیفی در دستور کاری– اجرایی قرار گرفته است.
 وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش افزایش کمی دانش‌آموزان با توجه به کمبود امکانات و منابع کیفیت‌بخشی به امور آموزشی و پرورشی را در اولویت برنامه‌ها بر اساس سند تحول بنیادین قرار داده است.
الهویی به برخی از راهکارهای کیفیت‌بخشی آموزشی در مدارس اشاره و تصریح کرد: توجه به فضای فیزیکی در مدرسه در همه ابعاد از جمله میز و نیمکت مناسب، رنگ کلاس‌ها، تخته سیاه، گچ تحریر مرغوب و روابط انسانی مطلوب بین کارکنان و دانش‌آموزان و اولیا با هدایت و رهبری دلسوزانه مدیر با عنوان کارگردان اصلی در مدرسه، ارتباط و تعامل دوسویه بین دانش‌آموزان به عنوان عنصر اصلی و محوری در تعلیم و تربیت یاد کرد.

وی توجه جدی به نیازهای آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان در مدرسه از قبیل کتابخانه، نمازخانه، کارگاه‌های علمی و رایانه، آزمایشگاه، زمین بازی مناسب، وسایل و امکانات ورزشی و... را برای کیفیت‌بخشی ضروری دانست.
این مسئول بر هدایت و راهنمایی معلمان برای آموزش‌های خلاق و استفاده از یادگیری مشارکتی توسط خود دانش‌آموزان و استفاده از روش‌های تدریس جدید برای توانمندسازی آنها در حل مسائل روزمره و زندگی تاکید کرد.
الهویی توجه لازم به کلاس‌های فوق‌برنامه و ارائه برنامه منظم مطالعه به دانش‌آموزان در منزل، تشکیل بانک جایزه در مدرسه، تشویق دانش‌آموزان، ساعت ورزش در مدارس و برگزاری مسابقات علمی– مهارتی در مدارس با تشویق دانش‌آموزان را مهم ذکر کرد.
الهویی بیان کرد: شیوه‌نامه ثبت‌نام اول ابتدایی، میان‌پایه‌ها و پیش‌دبستانی به مدارس البرز برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در اواخر خرداد ابلاغ شده است تا با اطلاع‌رسانی مناسب به خانواده‌ها، مراحل ثبت‌نام دانش‌آموزان در سامانه سناد انجام شود.
وی تصریح کرد: به منظور وحدت رویه برای ثبت‌نام نوآموزان دوره پیش‌دبستانی و دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ شیوه‌نامه‌ای تهیه و به نواحی و مناطق هشت‌گانه آموزش و پرورش البرز ارسال شد تا در زمان معین‌شده، مقدمات زیر پوشش رفتن کودکان لازم‌التعلیم در استان مهیا شود.


سفارش کتاب

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: برنامه‌‌ریزی برطبق تقویم زمانبندی پیش‌بینی‌شده، از روز ۲۰ فروردین برای دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ آغاز شد.
الهویی اظهار کرد: سفارش و توزیع اینترنتی کتاب‌های درسی هم در پایه ابتدایی توسط مدارس و خانواده‌ها انجام و طبق جدول پیش‌بینی‌شده، برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در این استان اقدام شد.
وی عنوان کرد: با توجه به این‌که ثبت سفارش کتاب درسی دانش‌آموزان بر اساس اطلاعات موجود در سامانه سناد انجام می‌شود، مدارس باید آخرین وضعیت اطلاعات شناسنامه‌ای و تحصیلی دانش‌آموزان را در سامانه سناد به‌روز‌رسانی کنند.
الهویی با اعلام این موضوع که نام کاربری برای ورود به سامانه، کد ملی دانش‌آموز و رمز عبور آنها 6 رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز است، تأکید کرد: بهای کتاب‌های درسی برای ثبت سفارش بر اساس قیمت‌های پشت جلد کتاب است.
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی البرز خاطرنشان کرد: کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دوره‌های تحصیلی مندرج در جدول زمانبندی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می‌شود که در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل دانش‌آموز تا قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، امکان اصلاح سفارش از طریق سامانه وجود دارد که اطلاعات دقیق‌تر آن در شیوه‌نامه وجود دارد.


پایگاه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان 

یکی از کارشناسان حوزه ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: این برنامه هر سال با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود.
«علی صدیقی» اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در این پایگاه‌ها بیش از ۴۳ هزار نفر از نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستان در استان مورد ارزیابی قرار گیرند.
وی هدف از اجرای این طرح را در ۲ بخش تشخیص اولیه و تخصصی در زمینه ارزیابی سلامت جسمی و آمادگی تحصیلی پسران و دختران برای ورود به پایه اول ابتدایی و پیش‌دبستانی عنوان کرد.
 در این طرح نوآموزان از نظر بینایی‌سنجی، شنوایی، آمادگی تحصیلی به‌ویژه از نظر هوش توسط کارشناسان در پایگاه‌های اولیه و تخصصی مورد سنجش قرار می‌گیرند.

وی با بیان این‌که کارشناسان آموزش‌دیده، مسئولیت سنجش دختران و پسران دارای شرایط سنی اعلام‌شده برای ورود به پایه اول ابتدایی و همچنین پیش‌دبستانی را در بخش سلامت جسمی و ذهنی بر عهده دارند، اضافه کرد: اجرای طرح سنجش در پایگاه‌های فعال در نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز تا پایان شهریور ادامه دارد. صدیقی به نقش مهم ضریب هوشی و سلامت جسمی در افراد برای یادگیری نکات آموزشی- تربیتی در کلاس درس پرداخت و افزود: دانش آموزانی که در تشخیص اولیه با مشکل روبه‌رو شوند و تایید کارشناسان را در پرونده‌شان نداشته باشند، به پایگاه تخصصی سنجش فعال در کرج ارجاع داده می‌شوند.
وی عنوان کرد: اولین مرحله برای ثبت اطلاعات نوآموزان در سامانه سنجش سلامت را مراجعه والدین برای ثبت‌نام فرزندانشان در نزدیک‌ترین مدرسه ابتدایی به محل سکونتشان با در دست داشتن مدارک لازم تشکیل می‌دهد. این برنامه از سال ۷۲ در کشور شروع شده و هر ساله با تحلیل و بررسی آن، نتایج بسیار خوبی داشته است.


توانمندسازی مدیران و معلمان مدارس ابتدایی

‌سرپرست معاونت ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: اولویت نخست برای افزایش بهره‌وری در مدرسه توجه همه‌جانبه به توانمندسازی مدیران و معاونین در مدارس است.
«محرمعلی الهویی» بیان کرد: منابع انسانی پایه‌های اصلی ثروت ملت‌ها را تشکیل می‌دهند و هر ملتی که نتواند مهارت‌ها و دانش مردمش را توسعه دهد، قادر نخواهد بود هیچ چیز دیگری را توسعه دهد.
وی عنوان کرد: در این میان نقش آموزش و پرورش در راه رسیدن به توسعه بسیار حائز اهمیت است، زیرا با آموزش صحیح است که نیروی انسانی تبدیل به سرمایه می‌شود و سرمایه انسانی کلید رشد توسعه پایدار در جامعه است.
وی یادآور شد: تشکیل کارگروه‌های همگن در سطح مدارس همجوار برای تبادل تجربیات، شرکت مدیران و معاونین آموزشی در دوره‌ها و برنامه‌های دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی و توانمندسازی مدیران در زمینه رهبری، روابط انسانی و روابط گروهی از جمله برنامه‌های توانمند‌سازی نیروی انسانی است.
این مسئول آشنا کردن مدیران مدارس ابتدایی با اصول روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و تعلیم و تربیت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مستمر برای مدیران و معاونین مدارس، ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین مدیران و معاونین و خانواده‌ها را از دیگر اهداف دوره‌های توانمند‌سازی برشمرد.
الهویی تصریح کرد: در تابستان ۹۸ برای آموزگاران ابتدایی البرز هم دوره‌های توانمند‌سازی در خصوص فرایند یادگیری و اختلالات برگزار شد.


بها دادن به ارزشیابی توصیفی

یک کارشناس حوزه آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: امروز در ارزشیابی کیفی توصیفی معلم درصدد است تا به تلاش دانش‌آموزان بها بدهد، ضمن آن‌که کاستی‌های یادگیری کودکان را شناسایی می‌کند.«لیلا صبیری» عنوان کرد: مفهوم سواد در طول زمان دچار تحول شده، به گونه‌ای که زمانی سواد تنها به خواندن و نوشتن اطلاق می‌شد، اما در زمانی دیگر به برخورداری از فناوری‌ها تبدیل شد.
وی اضافه کرد: فعالیت‌های گسترده‌ای در آموزش و پرورش با هدف ارتقای توانمندی و مهارت در دانش‌آموزان در حال انجام است. اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی، توجه به تکالیف مهارت‌محور، تاکید بر مطالعه کتاب و تقویت مهارت کتابخوانی، طرح عید و داستان، پروژه بازی و یادگیری و راهبران آموزشی از این جمله است. کارشناس حوزه آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز اظهار کرد: امروز در ارزشیابی کیفی توصیفی معلم تلاش می‌کند به تلاش و پیشرفت بچه‌ها بها بدهد و کمک کند تا دانش‌آموز در جریان یادگیری‌اش، محدودیت‌ها و کاستی‌هایی را که دارد شناسایی و برای رفع آن تلاش کند.
 صبیری عنوان کرد: طرح ارزشیابی توصیفی از سال ۸۲ به صورت آزمایشی در کشور شروع شد. در ارزشیابی توصیفی مجموعه‌‌ای از ابزارها در اختیار معلم قرار گرفته است تا در جریان آموزش از آنها استفاده کنند. همچنین در ارزشیابی توصیفی ۲ نمونه برگ توصیفی و کارنامه داریم. عملکرد دانش‌آموز با گزاره‌هایی برای اولیا در نمونه برگ توصیفی، توصیف و شرح داده می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید