• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 74865
+
-

پرداخت 11/6 میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان ایلامی

مسئولان استان می‌گویند روند پرداخت خسارات سیل زمان‌بر است، اما کار پرداخت‌ها شروع شده است

گزارش
پرداخت 11/6 میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان ایلامی

کوروش کائی | ایلام –خبرنگار:


در سیل فرودین امسال خسارات قابل ‌توجهی به بخش کشاورزی ایلام وارد شد و بخش مهمی از زیرساخت‌های کشاورزی این استان نابود شد. این در حالی است که کشاورزی مهم‌ترین منبع درآمد خانوارهای ایلامی به خصوص در روستاها به شمار می‌رود.

بیشترین خسارت‌های بخش کشاورزی مربوط به دره‌شهر، سیروان و دهلران بوده و کشاورزان این شهرستان‌ها هم‌اکنون آه در بساط ندارند و در انتظار دریافت خسارت برای ادامه کار و تلاش در عرصه کشاورزی هستند. در حالی که گفته می‌شود در بسیاری از استان‌های سیل‌زده بخشی از خسارت کشاورزان پرداخت شده، این کار در استان ایلام به دلیل پاره‌ای ابهامات در کارشناسی‌ها به تعویق افتاده است.


مبلغ خسارت

یکی از کشاورزان دهلرانی به خبرنگار همشهری می‌گوید: در استان مجاور ما - خوزستان - خیلی از کشاورزان خسارت خود را دریافت کرده‌اند، ولی ما هنوز منتظریم. «رضا احمدی» می‌افزاید: مبلغ خسارت‌ها به شعبه‌های بانک‌ها واریز شده است و برخی از کشاورزان از مقدار وجه خود اطلاع دارند. روسای بانک‌ها منتظر دستور هستند که پرداخت‌ها را انجام بدهند.

اما جمعی دیگر از کشاورزان می‌گویند احتمال این‌که از مبلغ پرداخت‌ها کسر شود، زیاد است و مدیران جهاد کشاورزی گفته‌اند در حال بررسی و کارشناسی بیشتر هستند.«اکبر غلامی» یکی از کشاورزان دره‌شهری در این ارتباط به خبرنگار ما می‌گوید: در سیل فروردین امسال که در بیشتر شهرستان‌های استان رخ داد، بخش وسیعی از مزارع از بین رفت و حال باید دید خسارت کشاورزان چه موقع پرداخت می‌شود و آیا این مقدار خسارت کمتر از آن چیزی است که تصویب شده یا همان مبلغ پرداخت می‌شود.


میزان غرامت بخش کشاورزی استان ایلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام به خبرنگار همشهری می‌گوید: با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از خسارت‌های سیل امسال به زیربخش‌های کشاورزی اعم از اراضی باغی و زراعی و ایستگاه‌های پمپاژ آب وارد شده، دولت ۲۸۰ میلیارد تومان فقط در بخش کشاورزی برای استان ایلام مصوب کرده که ۵۰ درصد آن ابلاغ شده است.

انتظار می‌رود همه این هزینه هرچه زودتر به کشاورزان خسارت‌دیده پرداخت شود. «محمد تراب‌میری» می‌افزاید: ۱۷ هزار و ۴۲۷ پرونده مربوط به خسارت‌های سیل کشاورزان استان در زیربخش‌های مختلف در سامانه برای دریافت تسهیلات کم‌بهره و کمک‌های بلاعوض ثبت شده است.


روند پرداخت تسهیلات زمان‌بر است

تراب‌میری اظهار می‌کند: روند پرداخت تسهیلات توسط بانک زمان‌بر است، اما تا اوایل شهریورماه تمام پرونده‌های ثبت‌شده در سامانه به طور کامل برای پرداخت کمک بلاعوض به بانک معرفی شدند. وی می‌گوید: تاکنون در بخش تسهیلات کم‌بهره بیش از ۱۸ میلیارد ریال و در حوزه کمک‌های بلاعوض بیش از ۱۱۶ میلیارد ریال به کشاورزان خسارت‌دیده استان پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام ادامه می‌دهد: پرداخت تسهیلات به کشاورزان سیل‌زده استان تنها با یک ضامن و بدون استعلام بدهی فرد و ضامن وی پرداخت می‌شود. وی می‌گوید: به منظور رفاه حال سیل‌زدگان، با تعامل و همکاری بانک کشاورزی، این تسهیلات به ساده‌ترین شکل ممکن پرداخت می‌شود.


خسارت زمین‌های بالادست سد سیمره

بخشی از خسارات سیل اخیر نیز به کشاورزانی که مزارع آنها پیرامون سد سیمره قرار دارد، مربوط می‌شود؛ کشاورزانی که چشم‌انتظار دریافت خسارتشان هستند تا به زندگی خود اندکی سر و سامان بدهند. اما استاندار ایلام می‌گوید اراضی کشاورزی بالادست سد سیمره باید تملک شوند تا بتوان خسارت‌های مربوط را پرداخت کرد.

«قاسم سلیمانی دشتکی» بیان می‌کند: در خصوص قیمت‌گذاری زمین‌های بالادست این سد در 2 طرف رودخانه باید کار کارشناسی صورت بگیرد. در قیمت‌گذاری زمین‌ها ملاک فقط باید مساحت زمین باشد. وی می‌افزاید: پیرو جلسه‌ای که با معاون‌اول رئیس‌جمهوری داشتیم، مقرر شد ۶۰۰ میلیارد تومان برای تملک املاک بالادست سد سیمره اختصاص یابد که خوشبختانه از این مبلغ ۳۶۰ میلیارد تومان برای روستاهای مذکور اختصاص یافته است.
***
طبق اعلام رسمی مسئولان جهاد کشاورزی ایلام، بیش از ۳۴ هزار هکتار زمین کشاورزی و ۷۶۰ هکتار باغ در این استان از سیل فروردین امسال خسارت دیده است. برآورد نهایی خسارت‌های سیل به بخش کشاورزی استان 137 میلیارد تومان محاسبه شده است. بیش از ۶۰ درصد مردم استان ایلام در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند و سیل این بخش مهم اقتصادی را در استان تحت تاثیر قرار داده است. در این میان، لازم است مسئولان و متولیان با شتاب هرچه تمام‌تر خسارت‌های سیل اخیر را به کشاورزان آسیب‌دیده پرداخت و با حمایت خود کمک کنند که کشاورزان دوباره پا بگیرند و به نقطه صفر بازنگردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید