• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 74860
+
-

نمایشگاه تولیدات ترکمنستان در مشهد

معاون استاندار: امکان افزایش حجم مبادلات ایران و ترکمنستان تا 10 برابر وجود دارد

تیتر یک
نمایشگاه تولیدات ترکمنستان در مشهد

بهناز رحیمیان | خراسان رضوی- خبرنگار:


نخستین نمایشگاه اختصاصی تولیدکنندگان استان آخال کشور ترکمنستان در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد با حضور مقامات 2 کشور برگزار شد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی درباره این نمایشگاه اظهار کرد: روابط 2 کشور در 2 دهه گذشته جدا از مرزهای مشترک با عزم راسخ مقامات این کشورها رو به افزایش است. «علی رسولیان» معتقد است، با برپایی این نمایشگاه‌ها و تقویت و ادامه همکاری، حجم مبادلات تجاری بین 2 کشور تا 10 برابر رقم فعلی قابل افزایش است.

وی ادامه داد: البته برخی مشکلات کوچک نیز در مبادلات تجاری 2 کشور وجود دارد که با عزم و اراده سیاسی قابل حل است و بر سر راه توسعه روابط 2 کشور مانع جدی وجود ندارد و هیچ کشوری نمی‌تواند در این روابط حسنه مانع ایجاد کند. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد که برگزاری این نمایشگاه در مشهد سرآغازی در زمینه افزایش حجم تجارت خارجی 2 کشور باشد و محصولات تولیدی ترکمنستان به بازار 80 میلیونی جمهوری اسلامی ایران راه یابد و نیز حضور گسترده شرکت‌های ایرانی در بازار ترکمنستان و فعالیت آنها در بخش‌های مختلف اقتصادی آینده روشنی برای مبادلات تجاری بین 2 کشور را رقم زند. رسولیان افزود: وجود زیرساخت‌های حمل‌ونقل مشترک، 3 گمرک فعال در مرزهای خراسان رضوی و ترکمنستان و نیز منطقه ویژه اقتصادی سرخس، حجم مبادلات تجاری 2 کشور را افزایش داده است. 


روابط برد ـ برد دو کشور

به گفته نماینده وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور تصمیم اخیر مقامات عالی ترکمنستان برای انتخاب شهر مقدس مشهد به عنوان محل برگزاری نمایشگاه اختصاصی تولیدات این کشور، نشان‌دهنده درایت و بینش صحیح و درخور تحسین آنان در حوزه توسعه روابط همه‌جانبه ترکمنستان با جمهوری اسلامی ایران به ‌ویژه در حوزه اقتصادی است. «غلام‌عباس ارباب خالص» گفت: برگزاری نمایشگاه اختصاصی استان آخال که از استان‌های مهم ترکمنستان است در مشهد، دریچه و افق جدیدی در روابط دو کشور است. در این زمینه استفاده و بهره‌برداری از ظرفیت‌های دوجانبه به صورت برد ـ برد از اهداف طرفین است. 


5800 واحد صنعتی فعال

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تاکید بر قابلیت‌های ویژه خراسان رضوی در تولید محصولاتی مانند زعفران، پسته، انار، گیاهان دارویی و گوشت قرمز بیان کرد: در خراسان رضوی بیش از 5800 واحد صنعتی در 21 گروه مختلف فعالیت دارد و بالغ بر 2700 طرح صنعتی نیز در حال اجراست. به گفته «محمدرضا مس‌فروش»، خراسان رضوی استان پهناوری در حوزه معادن است و قابلیت‌های معدنی فراوانی دارد. 46 نوع ماده معدنی در 838 معدن فعال و حدود 2/8 میلیارد تن ذخایر معدنی در این استان کشف شده است.

وی با اشاره به هیات‌ها وگروه‌های تولیدی شرکت‌کننده در نمایشگاه تولیدات ترکمنستان در مشهد گفت: این گروه‌‌ها در حوزه‌های صنعتی، تولید مبلمان، صنایع تبدیلی کشاورزی، محصولات لبنی و صنایع شیر، آبمیوه، محصولات پایین‌دست پتروشیمی، فرش ماشینی، دامداری، سازه‌های مهندسی گلخانه‌ای، مصالح ساختمانی و دکوراسیون تولیدات خود را به نمایش می‌گذارند. این مقام مسئول توضیح داد: راه‌اندازی کارخانه کاشی سنتی در شهر عشق‌آباد، آموزش تعدادی از کارشناس و ماموران گمرک ترکمنستان و مشهد، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در عشق‌آباد و اعزام هیات‌های تجاری از شرکت‌های فعال استان به ترکمنستان از اقدامات خراسان رضوی در گسترش روابط این 2 کشور بوده است.

رئیس سازمان صمت خراسان رضوی افزود: فضای بسیار بازی برای ارتباطات دو کشور وجود دارد اگرچه صادرات خراسان رضوی 60 درصد کل صادرات کشور به ترکمنستان است، اما در حوزه واردات نیز شرکت‌هایی وجود دارند که واردات از ترکمنستان را به صورت معقول و منطقی مورد بررسی قرار می‌دهند. 


مشترکات فرهنگی 2 کشور

معاون استاندار استان آخال ترکمنستان درباره این نمایشگاه و روابط میان دو کشور گفت: روابط دوستی و مشترکات فرهنگی و معنوی در طول قرن‌ها، پایه محکم گسترش عمیق و توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی مردم دو کشور است. به گفته «احمد قربانف»، با ابتکارات رئیس‌جمهوری ترکمنستان در آگوست امسال نخستین همایش اقتصادی خزر در منطقه گردشگری «آوازه» و نیز نمایشگاه نوآوری‌های فنی و صحرای ترکمن 2019 در سطح بالایی برگزار شد. وی افزود: در نخستین همایش خزر، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران در رأس هیات بلندپایه ایرانی مشارکت کرد. همچنین برادران ایرانی همراه با بازرگانان سایر کشورهای ساحل خزر در همایش بین‌المللی فنی دریای خزر شرکت کردند و محصولات خود را به نمایش گذاشتند. 


روابط بر پایه منافع ملی

سفیر ترکمنستان در ایران برگزاری اولین نمایشگاه تولیدات ترکمنستان را در ایران در چارچوب همکاری استان‌های مرزی گام بزرگی در مسیر توسعه همکاری‌های اقتصادی 2 کشور، دانست و گفت: پس از استقلال کشور ترکمنستان همکاری و روابط گرم بین 2 کشور در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و تجاری در حوزه انرژی، حمل‌ونقل، شهرسازی و امور فرهنگی آغاز شد. «احمد قربانف» یادآور شد: این روابط در تمامی امور با در نظر گرفتن منافع ملی بر توسعه پایدار صلح، حسن همجواری و شکوفایی بین‌المللی در سطح بالا کمک می‌کند و این همکاری صمیمانه در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید