• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 74791
+
-

راه عشایر هموار شد

با بهره‌برداری از ایل‌راه‌های عشایری آذربایجان غربی در هفته دولت عشایر ماکو، چالدران، ارومیه، شاهین‌دژ میاندوآب، اشنویه، پیرانشهر، مهاباد و نقده از راه‌های مناسب برای تردد برخوردار می‌شوند

راه
راه عشایر هموار شد

همزمان با گرامی‌داشت هفته دولت از ٢٣۴ کیلومتر ایل‌راه‌ عشایری آذربایجان‌ غربی که مرمت و بازسازی شده است، بهره‌برداری می‌شود. سرپرست اداره کل امور عشایر آذربایجان‌ غربی با اعلام این خبر به ایرنا گفت: برای بهره‌برداری از این ایل‌راه‌ها 4 میلیارد و ١٠٠ میلیون ریال هزینه شده است. «علی بهادری» افزود: با بهره‌برداری از این راه‌ها، خانوارهای عشایری در شهرستان‌های ماکو، چالدران، ارومیه، شاهین‌دژ، میاندوآب، اشنویه، پیرانشهر، مهاباد و نقده از راه‌های مناسب برای تردد برخوردار می‌شوند.

وی اضافه کرد: با هدف بهبود راه‌های ارتباطی عشایری و برای اجرای طرح‌های مرمت و بازسازی مسیرهای ارتباطی عشایر امسال ۱٢ میلیارد و ٩٣۵ میلیون ریال تخصیص یافته است. بهادری با اشاره به این‌که دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به عشایر دارد ادامه داد: بهبود وضعیت ایل‌راه‌ها از جمله مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل امور عشایر آذربایجان‌ غربی است که با اهتمام ویژه‌ای دنبال می‌شود.سرپرست اداره کل امور عشایر آذربایجان‌ غربی بیان کرد: ساماندهی این مسیرها می‌تواند در کمک به عشایر برای کوچ آسان‌تر به ییلاق و قشلاق بسیار مؤثر باشد.

بهادری افزود: احداث ٢٩ مورد آبشخور با ٢ میلیارد و ١٨٠ میلیون ریال هزینه، ١۵ مورد آب‌رسانی با ٢ میلیارد ریال هزینه، تامین ٢۵ مورد تانکر آب با ٢ میلیارد و ٢۵٠ میلیون ریال و یک مورد آب‌رسانی سیار با هزینه ٨۵٠ میلیون ریال از دیگر طرح‌هایی است که برای رفاه بیشتر عشایر در مناطق مختلف استان اجرا شده‌ است. عشایر این استان با وجود امکانات محدود، نقش برجسته و مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و باید امکانات و تجهیزات لازم در اختیار آنان قرار گیرد.

وی با اشاره به این‌که ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری در استان وجود دارد بیان کرد: از این تعداد حدود ۶۰۰ خانوار به خارج از استان کوچ کرده‌اند و بقیه نیز در داخل استان و در شهرستان‌های چالدران، خوی، پلدشت، ماکو، مهاباد، سلماس و شاهین‌دژ ییلاق و قشلاق می‌کنند. گفتنی است ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است. آذربایجان‌ غربی سومین استان کشور از نظر جمعیت عشایری است و حدود ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴ هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند و 5/3 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند. عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۱۶ شهرستان استان دارای عشایر و ۳۳۶ روستا نیز ویژه عشایر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید