• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74778
+
-

رکود یکباره بازار خیار

هفته گذشته فیلمی منتشر شد که نشان می‌داد محصول خیار کشاورزان کردستانی‌به علت نبود بازار و قیمت هر کیلوگرم ۵۰ تومان دور ریخته می شد

کشاورزی
رکود یکباره بازار خیار

زراعت خیار در کردستان از لحاظ سطح زیر کشت پس از سیب‌زمینی در رتبه دوم و از لحاظ تولید پس از سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی در رتبه سوم قرار دارد. با توجه به خاک مرغوب و اقلیم مناسب، ۸۷ درصد سطح زیرکشت خیار در شهرستان‌های قروه، دهگلان و کامیاران و بقیه آن در سایر شهرستان تابعه قرار دارد و کشاورزان قروه‌ای بیشتر زمین‌های خود را به کشت خیار اختصاص داده‌اند. 

به گزارش ایسنا، در هفته گذشته شایعاتی در مورد پایین بودن قیمت خرید خیار و دور ریختن این محصول از سوی کشاورزان مطرح شد و فیلمی در فضای مجازی پخش شد که نشان می‌داد محصول خیار حاصل دسترنج کشاورزان به علت نبود بازار و قیمت پایین حدود ۵۰ تومان دور ریخته شده است. این در حالی است که هر ساله وزارت جهاد کشاورزی برای هر محصول با توجه به سرانه مصرف، نیاز صنعت داخلی و صادرات برنامه‌ریزی کشوری را با هدف تولید پایدار با ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید تنظیم و ابلاغ می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در این باره گفت: سطح زیر کشت خیار در استان کردستان سالانه حدود 2هزار و 200 تا 2هزار و 500 هکتار است و محصول تولیدی عمدتا به صنعت فراوری خیارشور اختصاص می‌یابد.  تامین بذر به عنوان اولین نهاده مورد نیاز کشاورزان به دلیل تحریم‌ها دشوار شده بود که جهاد کشاورزی هزار و 535 کیلوگرم بذر گواهی‌شده Nada2n از قرار هر کیلوگرم ۶۰۰ هزار تومان را بین 5هزار و 700 کشاورز شهرستان‌های قروه، دهگلان، کامیاران و مریوان توزیع کرد. 

«خالد جعفری» افزود: بذر توزیع شده حدود 60 درصد مساحت زیر کشت را تامین کرده است که خصوصیات منحصر به فرد این رقم همچون داشتن بوته‌ای قوی، حساسیت کم به بیماری‌های قارچی، به‌خصوص سفیدک پنهان و تا حدود ۵۰ نوبت قابلیت برداشت از خصوصیات مهم این رقم خیار برای مصرف در صنایع تبدیلی است که نقش بسزایی در کاهش هزینه تولید دارد. 


ارتقای سلامت محصول خیار 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: توسعه کشت نشایی خیار به صورت توپی(گلدانی) و استفاده از سیستم نوین تحت فشار (نوار تیپ) آبیاری که در هر هکتار بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی به دنبال دارد، نمونه‌ای از اقدامات انجام شده از سوی جهاد کشاورزی برای کاهش هزینه تولید است. 

وی بیان کرد: برای ارتقای سلامت محصول خیار و به منظور ترویج و توسعه استفاده از سموم بیولوژیک و کم‌خطر به صورت مشارکتی (پرداخت ۵۰ درصد یارانه) در سطح ۶۰۰ هکتار از مزارع خیار استان سم‌پاشی شده است.  این مسئول گفت: رقم تولیدی هبیرید خیار صنعتی به منظور تولید خیارشور که در وضعیت قلمی برداشت می‌شود، هر کیلو بین 2هزار و 200 تا 2هزار و 800 تومان به خریداران فروخته می‌شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد: عمده دلیل کاهش قیمت و خرید محصول خیار، پیک تولید خیار در اقلیم کردستان و اعمال تعرفه واردات توسط اقلیم است. این امر به کاهش شدید صادرات منجر شده است. البته جهادکشاورزی این موضوع را موقتی اعلام کرده است.

به گفته جعفری، سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان پس از شایعه دور ریختن محصول خیار از سوی کشاورزان اقدام به خرید این محصولات، با هدف تنظیم بازار کرده و اتحادیه تعاونی‌های تولید استان کردستان با همکاری صندوق حمایت از بخش کشاورزی خیار مخصوص خیارشور کشاورزان قروه و دهگلان را با قیمت 2هزار و 500 تا 2هزار و 700 تومان خریداری می‌کند.وی همچنین اعلام کرد: اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان کردستان محصول گوجه را با قیمت پایه کیلویی هزار و 100 تومان از کشاورزان گوجه‌کار به منظور تنظیم بازار خریداری می‌کند.


توسعه کردستان از راه رونق کشاورزی 

این در حالی است که چندی پیش استاندار مسیر توسعه کردستان را از راه رونق کشاورزی عنوان کرد و از افزایش ۹۶ هزار هکتاری زمین‌های آبی، افزایش ۵۰ هزار هکتاری باغ‌ها و افزایش تخصیص آب استان خبر داد. «بهمن مرادنیا» تاکید کرد: با اجرای این 3 پروژه در حوزه کشاورزی و جذب اعتبار از صندوق توسعه ملی، ۶۰ هزار شغل ایجاد و ۴ هزار میلیارد تومان در استان سرمایه‌گذاری می‌شود.

 اکنون با بسته شدن مرزهای کردستان بیشتر معیشت خانوارهای این استان از طریق کشاورزی و صنایع مرتبط با آن تامین می‌شود و در صورت به خطر افتادن امنیت شغلی کشاورزان قطعا شاهد ازدیاد آسیب‌های اجتماعی همچون حاشیه‌نشینی در اطراف شهرهای بزرگ خواهیم بود.

 مسئولان استانی با توجه به چشم‌انداز توسعه کردستان باید از کشاورزان حداکثر حمایت‌ها را داشته باشند تا امنیت شغلی این چرخانندگان اقتصاد و نگهبانان سلامت غذایی ما با خیالی آسوده به کار کشاورزی خود بپردازند.  استان کردستان با مساحت ۲۹ هزار و ١۳۷ کیلومتر مربعی یک میلیون ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد؛ ۳۰ درصد جمعیت آن را روستاییانی تشکیل می‌دهند که منبع اصلی درآمدشان از راه کشاورزی تامین می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید