• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
پنج شنبه 31 خرداد 1403
کد مطلب : 227841
+
-

درباره فواید آبدوغ‌خیار

تغذیه و سلامت
درباره فواید آبدوغ‌خیار

آرش نهاوندی؛ روزنامه‌نگار

تابستان است و بحث درباره آبدوغ‌خیار داغ؛ غذایی که خاص این روزها و شب‌های گرم است و هنوز هم کاربرد دارد. دکتر ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه درباره آبدوغ‌خیار و فواید این غذا، می‌گوید: در فصل تابستان به‌علت گرما و به‌منظور جلوگیری از کمبود آب بدن توصیه بر این است تا جایی که امکان دارد از منابع پروتئینی گوشتی صرف‌نظر و غذاهای گیاهی را جایگزین آنها کنیم. بدن توانمندی‌هایی دارد که می‌تواند خود را با تغییرات PH توسط پروتئین‌هایی که دارد، تنظیم کند.  بعضی از طبع‌ها مزاج گرم یا سرد دارند. آن دسته از افرادی که زود سردی‌شان می‌شود، می‌توانند با افزودن هل به چای یا معطر‌کردن آبدوغ‌خیار یا ماست و خیار از بروز سردی پیشگیری کنند.
استفاده از ماست‌های طبیعی که چربی زیادی ندارند و تلفیق آنها با خیار و گردو یکی از بهترین راه‌ها برای خوردن میان‌وعده یا وعده غذایی شبانه در فصل تابستان است که هم باعث کاهش حرارت بدن و هم ‌خواب راحت می‌شود.
 این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه راه‌های متفاوتی برای کاهش اثرات سردی بدن وجود دارد، می‌افزاید: در قدیم به آبدوغ‌خیارها کشمش، گل محمدی و بهار‌نارنج اضافه‌ و این خوراکی را معطر می‌کردند. از این طریق می‌توان سردی آبدوغ‌خیار را برطرف کرد و علاوه بر آن خوردن یک یا 2 خرمای زاهدی یا خارک می‌تواند تا حد زیادی در سردی آبدوغ‌خیار تعادل ایجاد کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید