• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74336
+
-

نمایش تخریب طبیعت در تابلوی نقاش لاهیجانی

هنرمند لاهیجانی: درختان به تصویر کشیده شده روی بوم نقاشی را با اره برقی بریدیم تا مردم حاضر در پیرامون تابلو تخریب طبیعت را بیشتر لمس کنند

تجسمی
نمایش تخریب طبیعت در تابلوی نقاش لاهیجانی

هنرمند خلاق لاهیجانی با شیوه بدیع نقاشی و عینیت بخشیدن به رویداد تلخ تخریب طبیعت منطقه در تابلوی نقاشی، تماشاگران را شگفت‌زده کرد. به گزارش ایرنا، یکی از کارهای جذاب و پر طرفدار جنبی دهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان، تابلوی نقاشی مجسمه‌ساز، گرافیست، طراح و نقاش لاهیجانی بود که توانست نگاه تماشاگران را به خود جلب کند و تخریب واقعی طبیعت را به تماشاگران نشان دهد.«محمدرضا رمضان‌نیای لاهیجی» یک روز پیش از آغاز دهمین جشنوار تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان که در روزهای ۲۷، ۲۸ و ۲۹ مرداد برگزار شد، طراحی تابلوی «ارزش و امانت زمین» در باغ ملی لاهیجان را با روش هپنینگ آغاز کرد و در روزهای برگزاری این جشنواره همگان را پای این تابلو کشاند. وی روز اول با مداد روی تابلو کار کرد و تصویری از فضای حقیقی، درختان و از زیبایی‌ها و عوامل دست‌اندرکار تخریب طبیعت روی اثر خود کشید. روزهای دوم و سوم برخی از شاگردان او طراحی‌اش را کامل کردند. روز سوم لحظاتی صدای اره موتوری و قطع درختان نقاشی شده بر روی تابلو، همگان را به سمت این تابلو کشاند و مردم با چشمان خود قطع درختان و فضاهای زیبای ترسیم شده روی تابلو را مشاهده کردند.


هشدار به شهروندان

خالق این تابلو می‌خواست با هشدار به شهروندان آنان را متوجه موضوع تخریب طبیعت و آلودگی‌های آن کند و این پیام را بدهد که باید همگان لحظاتی به عواقب کارهای خود بیندیشند. رمضان‌نیای لاهیجی می‌خواست با هنر نقاشی بگوید فاجعه‌ای در مورد طبیعت اطراف ما در حال وقوع است و نباید دنبال مقصر باشیم، بلکه خود ما هستیم که با دست‌های خودمان فاجعه ایجاد می‌کنیم.


ملموس کردن تخریب طبیعت برای مردم

این هنرمند پیشگام در هنر نقاشی رویداد یا هپنینگ در این باره اظهارکرد: تصمیم گرفتم که با طراحی خیلی خاص در حاشیه دهمین جشنواره شرکت کنم و فضای واقعی و ساختاری حقیقی را در معرض دید بینندگان قرار دهم. به همین دلیل به کشیدن این تابلو اقدام کردم. از ویژگی‌های کار این است زباله‌ای که روی زمین ریخته می‌شود به طور واقعی وارد اثر شود تا مردم تاثیر آن را به‌طور عینی لمس کنند. رمضان‌نیای لاهیجی افزود: این اثر بر اساس قانونی خاص انتخاب و طراحی شده و تماشاگران می‌بینند پس از قطع درختان و فضاهای زیبا در اثر، آشغال‌ها به تابلو تزریق شده و اثری که با زیبایی تمام ساخته شده و درختانی که در تابلو وجود داشتند، با اره موتوری، مقابل دید آنان قطع می‌شوند.وی بیان کرد: می‌خواستم این پیام را منتقل کنم، برای این‌که یک بوته سر پا بماند 6 ماه زمان می‌برد تا بتواند ساقه زیبای خود را روی فضای خاک نگه دارد. این طبیعت زیبای اطراف ما هم بیهوده خلق نشده‌ که ما به راحتی نسبت به تخریب آن اقدام کنیم. طبیعت ابزار نیست که ما احساس مالکیت نسبت به آن داشته باشیم بلکه بخشی از هستی ماسمت که باید حفظ شود.


روز سوم

این هنرمند خلاق ادامه داد: در این شیوه، هنرمند می‌خواهد گروه‌ها، افراد و همه مردم مشارکت کنند. به همین دلیل روز دوم روی طراحی کار کردیم و تصویر رویاگونه‌ای که خلق شد در روزهای بعد توسط طراحی بچه‌ها واقعی‌تر شد. می‌خواستیم کار زیبا شود. مجبور بودیم قطعه‌هایی از تصاویر تابلو را توسط اره برقی ببریم تا صدای ایجاد شده، همه را متوجه خود کند. همه واکنش نشان دادند و دیدند که فاجعه در حال رخ دادن است. روز سوم خواستیم این خطر را انتقال دهیم و روز چهارم که مصادف با روز سوم جشنواره بود، سراغ زباله‌‌ها رفتیم و آنها را به تابلو اضافه کردیم.این هنرمند لاهیجانی بیان کرد: موضوع دیگری هم با عنوان هنر رویداد که بر پایه هنر تجسمی است به اثر اضافه کردیم. هدف این بود بتوانیم اتفاقی که روی زمین‌های این منطقه می‌افتد را از نزدیک و واقعی‌تر نشان بدهیم، زیرا طبیعت زیبا و جذاب ۲۰ سال پیش که در گیلان وجود داشت، هم‌اکنون به مکانی برای دپوی زباله تبدیل شده است.رمضان‌نیای لاهیجی با بیان این‌که بومی‌ها و محلی‌ها باید به حفظ مواهب طبیعی فکر کنند، گفت: ساکنان و بومیان منطقه باید بدانند که پیامدهای منفی زیست‌محیطی متوجه محلی‌ها می‌شود. مردم با صداقت و دوست‌داشتنی گیلان که برای مهمانان سفره پهن می‌کنند نباید پسماندها را در طبیعت رها کنند. زباله برای این منطقه یک فاجعه است.


هپنینگ چیست؟

این هنرمند نقاش اظهار کرد: هپنینگ یک ساختار حرفه‌ای جدید نقاشی است و هنری پویا و پیشتاز به شمار می‌رود. در دنیا گروه‌های هنری کمی در این زمینه فعالیت می‌کنند. در حال حاضر 7 نفر در دنیا در این زمینه کار می‌کنند و من نفر هشتم هستم. با این تفاوت که کار من به صورت گروهی است ولی بقیه انفرادی کار می‌کنند.


مخترع قانون تناسب فضا  

«محمدرضا رمضان‌نیای لاهیجی» مخترع قانون تناسب فضا در سازمان ثبت اختراعات کشور، چهره ماندگار در فهرست همایش چهره‌های ماندگار صنعت گردشگری و سوغات ملی ایران، صاحب سبک نقاشی هپنینگ در ایران، نقاش، معلم، مجسمه‌ساز و شاعر اهل لاهیجان است. او در رشته‌های مختلف مجسمه‌سازی در دبیرستان‌ها و مدارس و برای رشته‌های فوق لیسانس طراحی صنعتی، معماری، نقاشی و مجسمه‌سازی تدریس می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید