• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74333
+
-

علت رسوبات رودخانه پلدختر اعلام شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: رسوبات رودخانه پلدختر حاصل فرسایش سازندهای زمین‌شناسی ریزدانه در حوضه آبریز کشکان است. به گزارش ایسنا، «رضا میرزایی» در پاسخ به سوال بسیاری از شهروندان پلدختر و معمولان و روستاهای آسیب‌دیده از سیل فروردین ۹۸ مبنی بر این‌که این همه رسوب و گل و لای از کجا آمده است، اظهار کرد: به جز سد ایوشان که شبیه یک گودال و به اندازه تقریبی تالاب تکانه پلدختر با حجم مخزن ۵۱ میلیون متر مکعب است و کنار روستای ایوشان و بالادست روستای پل هرو روی سرشاخه رودخانه کوچک هرو احداث شده است، هیچ سد دیگری روی رودخانه کشکان وجود ندارد.

وی افزود: این سد کوچک (ایوشان) هم یک سد نوساز است و هنوز شبکه تحت پوشش آن تکمیل نشده و پیشرفت فیزیکی ساختمان سد نیز حدود ۹۷ درصد است و تاکنون رسوب‌گذاری نداشته است. میرزایی درباره رودخانه کشکان گفت: مساحت حوضه آبریز این رودخانه ۹۷۷۵ کیلومتر مربع است که حدود یک‌سوم مساحت استان را دربر می‌گیرد. در حوضه آبریز کشکان مناطق زمین‌شناسی متعددی وجود دارد که خاک بسیاری از آنها (مثل آغاجاری، گچساران، کشکان، امیران و گورپی) بسیار ریزدانه و از جنس مارن، سیلت و خاک رس است که در مقابل فرسایش آبی و جریان‌های سیلابی بسیار حساسند و به راحتی شسته می‌شوند و با جریان سیلاب قابل حمل هستند.

وی بیان کرد: تولید رسوب در حوضه آبریز رودخانه کشکان به علت شرایط زمین‌شناسی، شیب تند حوضه و بارش‌های زیاد بسیار بالاست. در برخی از زیرحوضه‌های آن - مثل منطقه چول‌هول - میزان تولید رسوب ۳۵ تن در هر هکتار در سال و در زیرحوضه‌های مادیان‌رود، گل‌گل، واشیان، ژلاب و... هم تقریبا به همین صورت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به این‌که سیلاب‌ها به لحاظ قدرت تخریبی بالایی که دارند، رسوبات مختلف را با خود حمل می‌کنند، ادامه داد: زمانی که سیلاب با موانع طبیعی یا مصنوعی مثل ساختمان‌ها، پایه پل‌ها، دیواره‌ها و... برخورد می‌کند، سرعت جریان آن کاهش می‌یابد و بخش زیادی از رسوباتی را که با خود آورده است، آنجا بر جا می‌گذارد؛ دقیقا همان موضوعی که در شهر پلدختر اتفاق افتاد.

میرزایی اظهار کرد: رسوبات شهرستان پلدختر حاصل فرسایش سازندهای زمین‌شناسی ریزدانه در سطح حوضه آبریز کشکان به اضافه شسته‌ شدن هزاران هکتار زمین کشاورزی حاشیه رودخانه در نزدیکی‌های شهر پلدختر در مناطق آب‌تاف، بابازید، گل‌گل، خرسدر، مورانی، کیان‌آباد، تیمورآباد، پران پرویز و... و ترکیبی از مارن، سیلت و خاک رس است که توسط سیلاب حمل و در شهر پلدختر ته‌نشین شده است. به گفته این مسئول، میزان این رسوبات ده‌ها میلیون تن است که بخش کوچکی از آنها در شهر پلدختر رسوب‌گذاری شده و بخش زیادی از آنها به مخزن سد کرخه وارد شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید