• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73762
+
-

حکم متهمان پرونده واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات صادر شد

زندان در انتظار پیمانکار و رئیس دانشگاه

داخلی
زندان در انتظار پیمانکار و رئیس دانشگاه


7‌ماه پس از واژگونی مرگبار اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات، دادگاه حکم به محکومیت رئیس دانشگاه و پیمانکار داد. براساس این رأی، 2متهم پرونده به تحمل حبس محکوم شدند.
به گزارش همشهری، روز ۵ دی‌ماه ۱۳۹۷ حادثه هولناکی در محوطه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اتفاق افتاد. اتوبوسی که دانشجویان را در محوطه این دانشگاه وسیع جابه‌جا می‌کرد، هنگام انتقال دانشجویان ‌به‌دلیل نقص فنی از مسیر خارج و واژگون شد. شدت این حادثه به حدی بود که چندین نفر از سرنشینان اتوبوس در دم جان خود را از دست دادند و در نهایت این حادثه موجب جان‌باختن 10نفر و مصدومیت 28نفر دیگر شد. این حادثه هولناک بازتاب گسترده‌ای داشت و خانواده‌های دانشجویان خواستار برخورد قاطع با عاملان حادثه شدند. به همین دلیل بود که پرونده‌ای در این‌باره تشکیل و تحقیقات برای مشخص‌شدن علت اصلی حادثه و شناسایی عاملان آن آغاز شد. شواهد اولیه حاکی از آن بود که مسئولان دانشگاه و پیمانکاری که وظیفه جابه‌جایی دانشجویان را در محوطه دانشگاه برعهده داشت، قصور کرده‌اند و همین کوتاهی، عامل اصلی این حادثه است. در این شرایط بود که پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه ۱۰۵۷ مجتمع کارکنان دولت به ریاست قاضی عالیشاه فرستاده شد.
در نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده کیفرخواست 40صفحه‌ای علیه متهمان که شامل رئیس دانشگاه علوم تحقیقات، مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره شرکت پیمانکار اتوبوس‌های این دانشگاه و راننده متوفی اتوبوس هستند، قرائت شد و نماینده دادستان اتهامات آنها را قصور و کوتاهی و عدم‌نظارت بر پیمانکار اتوبوس‌های دانشگاه اعلام کرد.
در ادامه خانواده‌های قربانیان حادثه یک به یک خواسته‌شان را مطرح کردند و برای متهمان اشد مجازات را خواستند. متهمان نیز در دفاع از خود حادثه را به گردن یکدیگر انداختند. در این شرایط بود که با اخذ آخرین دفاع از متهمان ختم دادرسی اعلام شد.







پایان انتظار برای حکم دادگاه
بعد از آخرین جلسه خانواده‌های داغدار برای صدور حکم دادگاه روزشماری می‌کردند. آنها چشم‌شان به قلم قاضی بود تا حق به حق‌دار برسد. در این شرایط بود که روز دوشنبه قاضی حسینی، سرپرست مجتمع قضایی کارکنان دولت از صدور حکم در این پرونده خبر داد و به میزان گفت: متهمان پرونده به تحمل حبس محکوم شده‌اند که این حکم هنوز قطعی نیست.
با وجود این، حسام نواب صفوی، وکیل مدافع اولیای‌دم جان‌باختگان این حادثه جزئیات بیشتری از این حکم را بازگو کرد و به همشهری گفت: «قاضی پرونده پس از بررسی محتویات پرونده و دفاعیات متهمان، هر دو متهم را گناهکار تشخیص داد و آنها را به تحمل حبس محکوم کرد.» او ادامه داد: «رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات و پیمانکار هر دو به تحمل 3سال حبس محکوم شدند که یک سال و نیم از حبس رئیس دانشگاه تعزیری و یک سال و نیم دیگر تعلیقی است. همچنین شرکت پیمانکار حمل‌ونقل داخلی دانشگاه، برای همیشه از عقد قرارداد برای نقل‌و‌انتقالات داخلی مراکز آموزشی، نظامی، فرهنگی و فضاهای عمومی منع شد. از سوی دیگر، دانشگاه نیز موظف شد تا 5سال قراردادهای حمل‌ونقل را با تأیید نماینده دادستان کل کشور و شهرداری انجام دهد.»
وکیل اولیای‌دم که در این پرونده هیچ حق‌الوکاله‌ای دریافت نکرده است، همچنین درخصوص دیه قربانیان گفت: «دیه تعدادی از قربانیان، مدتی قبل به آنان پرداخت شد اما تعدادی از اولیای‌دم از دریافت دیه خودداری کردند و در انتظار رأی نهایی دادگاه هستند.»
به گفته نواب صفوی، رأی شعبه۱۰۵۷ مجتمع کارکنان دولت قطعی نیست و قابل تجدید‌نظر‌خواهی از سوی طرفین پرونده است.





با وجود رأیی که دادگاه در خصوص محکومیت متهمان این پرونده صادر کرده است اما هنوز رای قطعی صادر نشده و قابل تجدیدنظرخواهی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید